• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
Hey tweakers,

Al een aantal maanden heb ik een probleem met mijn pc dat hij steeds crasht.
Vorig jaar rond augustus deed ik een upgrade.

Mijn oude setup uit 2006:
Intel Core2Duo E6600 2.4ghz @ 3.8ghz
EVGA 680i SLI
2x OCZ DDR2-900 1gb
2x OCZ DDR2-800 1gb
XFX Geforce GTX260 black edition
EVGA Geforce 210
Creative XFI Xtreme music
RAID0 2x Hitachi 250gb
RAID0 2x Western Digital 640gb
Corsair HX520W voeding
Samsung 24inch monitor met HDCP <-- op GTX260 #1
Acer 22inch op vga aansluiting van geforce 210
Iiyama 19inch zonder hdcp op DVI aansluiting geforce 210
Philips 32inch hd ready tv aangesloten dmv dvi naar hdmi<-- op GTX260#2

Upgrade in augustus 2010:
Asus P6T SE
Intel I7 930
Corsair XMS3 CM3X2G1600C9 van 3x 2gb

Sinds vorig week heb ik dit vervangen:
Coolermaster SilentPro M1000 1000watt voeding
OCZ Vertex2 120gb SSD

Huidig setup is dus zo:
Asus P6T SE
Intel I7 930
Corsair XMS3 CM3X2G1600C9 van 3x 2gb
XFX Geforce GTX260 black edition
EVGA Geforce 210
Creative XFI Xtreme music
OCZ Vertex2 120gb SSD
2x Hitachi 250gb Geen raid meer omdat ik dacht dat deze kapot waren
RAID0 2x Western Digital 640gb
Coolermaster SilentPro M1000 1000watt voeding
Samsung 24inch monitor met HDCP <-- op GTX260 #1
Acer 22inch op vga aansluiting van geforce 210
Iiyama 19inch zonder hdcp op DVI aansluiting geforce 210
Philips 32inch hd ready tv aangesloten dmv dvi naar hdmi<-- op GTX260#2

Probleem:
Wanneer ik mijn pc aan doe in de ochtend(koude start) dan loopt hij meestal vast bij de loginscherm of wanneer ik net ingelogd ben. Ik moet zo n 5 of 6 keer resetten om normaal gebruik te kunnen maken van mijn pc. Na iedere reset, wanneer de pc wat warmer is geworden dan duurt het wat langer totdat hij weer vastloopt.
Ook komt zo n freeze gewoon random wanneer ik achter mijn pc zit of mijn pc aanlaat.
Het vastlopen gaat altijd zo:
-Op achtergrond wordt er muziek afgespeeld en terwijl ik bijvoorbeeld op internet ben of aan het programmeren ben gaat het geluid eerst haperen.
-Vervolgens kan ik niet meer klikken of typen. De muis beweegt wel maar het viel me op dat ik dan niet naar mijn andere monitoren toe kan bewegen.
-Muis hapert heeel erg en uiteindelijk bevriest die ook.
-Pc is compleet vastgelopen en ik zie geen foutmelding of een bluescreen. Ik liet mijn pc vanmiddag aan terwijl hij vastliep en toen ik terugkwam zag ik dat de monitoren geen beeld kregen.

Wat ook heel raar is, nadat ik mijn voeding heb vervangen is mijn pc heel erg gevoelig. Wanneer ik een scherm aansluit terwijl de pc aanstaat, of een ander kabeltje, dan reset hij uit zichzelf.
Daarnet sloeg ik op mijn bureautafel en toen ging hij ook opeens rebooten terwijl dat echt niet mag gebeuren.

Wat ik allemaal heb gedaan:
-Drivers overnieuw geinstalleerd
-Voeding vervangen. Van 520watt naar 1000 watt
-SSD gekocht omdat ik dacht dat het door de harde schijven zou komen.
-Nieuwe windows 7 x64 installatie
-Mijn oude 8800GTS in gedaan ipv gtx260
-Alleen geforce 210 in gedaan
-Hele nacht memtest86 gedraaid met als resultaat geen errors
-CPU stress programma of er een temp probleem zou zijn maar ook hiermee crashte hij niet in 1 uur tijd.
-Allerlaatste bios update gedaan.
-In de bios Realtek HD audio uitgeschakeld.

En niets mocht baten.
Wat kan het probleem zijn?

edit:
Dit probleem is opgelost. Het komt door de backplate waardoor er iets mis gaat met de grounding.
Nu moet ik alleen nog kijken waardoor de pc bevriest.
Ik heb hier een video gemaakt hoe hij uitvalt wanneer ik sla op de tafel. Dit is sinds ik mijn voeding heb vervangen zo geworden en misschien heeft het iets te maken met de freeze. Het gebeurd ook wanneer ik iets aansluit.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08

ErikKo

Rippie

Goed om te zien dat je al geprobeerd hebt verschillende hardware weg te strepen als boosdoener.
Je kan de HD's, vidkaart, geheugen en voeding al van de boosdoener lijst afstrepen.
Probeer zoveel mogelijk hardware los/eruit te halen en kijken of het nog steeds fout gaat, om zoveel mogelijk weg te kunnen strepen.

Zonder onderbouwd argument: Ik vermoed je motherboard. Ik heb 1 of 2 keer eerder zulk bizarre gedrag gezien, waarvan de mobo de schuldige bleek te zijn. Natuurlijk wel veel werk om deze te vervangen...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Dark

who tweaked the light?

Moederbord los halen en op tafel proberen met minimaal spul aangesloten. Hardware en dan met name de power connectors en socket area aan de achterkant van het board visueel inspecteren, soms kan een backplate van een heatsink problemen veroorzaken.

• com2,1ghz
Ik heb net even een tikje gegeven op de northbridge koeler en zelfs toen viel hij uit. Ik denk dat het idd iets te maken heeft met de backplate.

Ik heb de moederbord eruit gehaald en op een doos gezet en wat tikken gegeven. Daar valt hij inderdaad niet uit. Ook op de voeding heb ik een aantal tikken gegeven en daar gebeurd ook niets.
Het valt me wel op dat ik voor het eerst een backplate heb die zo n sponsje heeft aan de binnenzijde van de moederbord.

Ik heb ook vermoedens dat het aan de moederbord kan liggen maar ik denk toch eerder aan de drivers. Het gebeurd immers alleen in windows.
Op een van mijn hitachi 250gb hdd ga ik zo even freebsd op installeren en kijken of het probleem daar ook zich voordoet.

Het is ook niet even een kwestie van een onderdeeltje vervangen. Een dure cpu vraagt om een dure moederbord. Een dure moederbord vraagt weer om een dure voeding en ga zo maar door.

edit
Ik heb alleen de moederbord, geheugen, videokaart en de ocz ssd aangesloten.
Deze melding komt:
Reboot and Select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Die kut fake raidcontroller heeft deOCZ ssd in de array gedaan als non-raid member.Wanneer ik mijn raid0 met 2x WD schijven eruit trek dan wilt hij niet starten vanaf de ssd omdat er geen raid devices zijn gevonden.
Wat een kut systeem zeg.

[ Voor 52% gewijzigd door com2,1ghz op 06-02-2011 00:03 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Dark

who tweaked the light?

dat 1e, reboot and select proper... etc. duidt er inderdaad op dat er geen bootsector is aangetroffen.

het 2e lijkt erop dat de schijfen nu door de bios cq. onboard controller als enkele schijven bediend worden, waar dat eerst door een raid controller gedaan werd. waarschijnlijk staat raid dus uit nu?

edit: aha... gaat auto-uit als hij geen raid members ziet en dan ben je je singles ook kwijt :'( ... dat is idd vreemd...

[ Voor 17% gewijzigd door Dark op 06-02-2011 00:08 ]

• com2,1ghz
Dark schreef op zondag 06 februari 2011 @ 00:05:
dat 1e, reboot and select proper... etc. duidt er inderdaad op dat er geen bootsector is aangetroffen.

het 2e lijkt erop dat de schijfen nu door de bios cq. onboard controller als enkele schijven bediend worden, waar dat eerst door een raid controller gedaan werd. waarschijnlijk staat raid dus uit nu?

edit: aha... gaat auto-uit als hij geen raid members ziet en dan ben je je singles ook kwijt :'( ... dat is idd vreemd...
Ja weetje hoe gefrustreerd ik hierdoor ben geraakt. Ik was werkelijk 1 uur bezig met alleen booten van de harde schijf.
Wanneer ik met hirens bootcd windows xp opstart dan zie ik hem keurig in de lijst.

Ik ga even kijken hoe ik de bootsector kan fixen. De raidcontroller schakelt zich uit wanneer er 1 sata apparaat aanwezig is, zelfs wanneer je raid aanzet.
Ik mis mijn nforce 680i sli :( Daar kon je ten minste elke sata poort zelf instellen of je daar raid op wilt of niet.

Ik denk dat dit het probleem is. Wanneer je raid aanzet dan zijn alle poorten op de raid. Wanneer je een schijf aansluit en windows installeerd, dan wordt hij als een raid harde schijf gezien.
Als de raid controller uitgeschakeld wordt, dan wordt de schijf niet geboot

• com2,1ghz
Ik heb alles weer in elkaar gezet en windows geinstalleerd.
In de bios heb ik de sata controller op AHCI gezet en in windows werd de raid0 configuratie pas zichtbaar nadat ik de Intel Matrix Storage drivers had geinstalleerd. Nu zijn alle sata/ide drives wel goed geconfigureerd.

De pc liep zonder drivers niet vast. Ik ben achter de boosdoener gekomen en dat zijn dus de videokaarten.
Wanneer ik de laatste geforce drivers installeer(ze worden beide door deze drivers ondersteund) begon hij al met vastlopen na de installatie. De muis begon te haperen.
Na een reboot zag ik alleen het loginscherm en wanneer ik inlogde kreeg ik zwart beeld omdat hij daar al ging freezen.
Ik heb een oudere driver geprobeerd maar ik kwam alsnog niet verder dan het loginscherm.

Ik heb opnieuw geformateerd en ben bezig windows opnieuw te installeren

• iVisionz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05-2022
com2,1ghz schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:47:
Ik heb alles weer in elkaar gezet en windows geinstalleerd.
In de bios heb ik de sata controller op AHCI gezet en in windows werd de raid0 configuratie pas zichtbaar nadat ik de Intel Matrix Storage drivers had geinstalleerd. Nu zijn alle sata/ide drives wel goed geconfigureerd.

De pc liep zonder drivers niet vast. Ik ben achter de boosdoener gekomen en dat zijn dus de videokaarten.
Wanneer ik de laatste geforce drivers installeer(ze worden beide door deze drivers ondersteund) begon hij al met vastlopen na de installatie. De muis begon te haperen.
Na een reboot zag ik alleen het loginscherm en wanneer ik inlogde kreeg ik zwart beeld omdat hij daar al ging freezen.
Ik heb een oudere driver geprobeerd maar ik kwam alsnog niet verder dan het loginscherm.

Ik heb opnieuw geformateerd en ben bezig windows opnieuw te installeren
Diy heb ik dus ook, ik probeerde mn 480gtx van 260 naar 265 te updaten maar het lukte pas na 4x met die nvidia installer. Ook 3x freezen vasthangen en strompelen waarna het systeem probeert te rebooten ( wat soms ook nit lukt)

• com2,1ghz
iVisionz schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:57:
[...]

Diy heb ik dus ook, ik probeerde mn 480gtx van 260 naar 265 te updaten maar het lukte pas na 4x met die nvidia installer. Ook 3x freezen vasthangen en strompelen waarna het systeem probeert te rebooten ( wat soms ook nit lukt)
Windows 7 heeft wel eens de neiging om een driver te installeren maar dat het dan conflict met zijn eigen standaard driver. Zoek maar eens naar Expand nvlddmkm

• iVisionz
com2,1ghz schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:15:
[...]

Windows 7 heeft wel eens de neiging om een driver te installeren maar dat het dan conflict met zijn eigen standaard driver. Zoek maar eens naar Expand nvlddmkm
Juist! Dat is het :D die drivers zijn gewoon gaar :D was idd ff vergeten te vermelden dat ik die melding ook wel eens krijg, krijg zwart beeld en dan nvidia display driver has stopped working and restarted. Dat had ik met die 260 driver en nu met die nieuwe 265 driver freezd die gewoon, wat moet ik nu doen??

• com2,1ghz
Als je kijkt naar de google resultaten dan zie je dat expand een command is om de driver te vervangen. Er zijn tutorials hierover op internet.
De laatste drivers krijg ik op geen enkel mogelijkheid geinstalleerd. Nadat ik geinstalleerd hebt, loopt de boel na een paar seconden vast.
Zelfs na een reinstall van windows 7 x64.

• iVisionz
com2,1ghz schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:30:
Als je kijkt naar de google resultaten dan zie je dat expand een command is om de driver te vervangen. Er zijn tutorials hierover op internet.
De laatste drivers krijg ik op geen enkel mogelijkheid geinstalleerd. Nadat ik geinstalleerd hebt, loopt de boel na een paar seconden vast.
Zelfs na een reinstall van windows 7 x64.
Dankje voor het mij besparen van een reinstall :)

"Als je kijkt naar de google resultaten dan zie je dat expand een command is om de driver te vervangen. Er zijn tutorials hierover op internet."
Hoe vaak ik deze zin ook lees, ik snap hem niet? Moet ik op internet een tutorial zoeken over expand? En wat is dat expand? Is dat een andere driver als nvidia?

Dat ie vastloopt na het installeren van de nieuwste driver heb ik zelf dus ook, soms doet ie het wel een hele tijd gewoon, zelfs als ik ff ga gamen. Maar als ik dan ff ga msnen of een yt filmpje bekijk, loopt die weer vast :(

[ Voor 12% gewijzigd door iVisionz op 07-02-2011 00:37 ]

• com2,1ghz
Make sure you have your nVidia drivers updated. At the time of this writing, the driver version is: 180.48. Now navigate to your C:WindowsSystem32drivers (assuming Windows is installed in C: with default path). Look for nvlddmkm.sys and hover your mouse over it. If this driver version number is different from the latest driver version, it needs to replaced. So what you do is:

1. Download the latest driver version and extract the contents of the .exe file (this should happen when you double click on the .exe, if not, use 7zip to extract it).
2. Rename your current nvlddmkm.sys file to nvlddmkm.sys.old.
3. Look for nvlddmkm.sy_ in the folder where you extracted the latest drivers.
4. Copy nvlddmkm.sy_ to WindowsSystem32drivers folder.
5. Open command prompt in Administrator mode (start menu->programs->accessories->right click command prompt->Run as Administrator).
6. Navigate to your WindowsSystem32drivers folder. (example cd C:WindowsSystem32drivers)
7. Type expand nvlddmkm.sy_ nvlddmkm.sys
8. Reboot computer.

For most people, this has solved the problem completely. If the problem still exists, don’t worry, this method didn’t work for me either.
Expand is een dos command waarmee je een driver uitpakken

Wat is expand.exe?

Edit:

Probleem opgelost.
Geforce 210 is raakt overhit en heeft hierdoor permanente beschadiging opgelopen waaroor alles vastloopt.
Ik heb nu naast mijn Geforce gtx260 mn oude 8800gts bij gedaan en alles draait nu als een tiet.
Ben blij dat het eindelijk opgelost is.

Die EVGA geforce 210 is uit november 2009 en hoe zit het met de garantie?

[ Voor 14% gewijzigd door com2,1ghz op 07-02-2011 01:41 ]

Pagina: 1