Hallo Tweakers,
Toen ik vandaag mijn pc (anderhalve maand oud) opstarte werd ik geconfronteerd met een BSOD.
Gisteren de pc normaal afgesloten en niet recentelijk nieuwe hardware/software/drivers geïnstalleerd.
(Geen van de hardware is overgeklockt)
De BSOD vindt plaats net voor, en enkele keren een paar seconden nadat het 'welkoms' scherm is geweest.
De symptomen:
De eerste keer dat het gebeurde was de foutcode 0x50 (Page Fault in non Page Area).
De tweede en opvolgende keren was de foutcode 0x1D (Driver IQRL not less or equal) en een enkele keer
0x70860002.
Bij de foutcode 0x1D wordt iastor.sys genoemd.
Als windows in veilige modus wordt gestart vind de BSOD niet direct bij het welkoms scherm plaats maar op random (althans daar lijkt het op) momenten tussen de 5 sec en 15 minuten na het opstarten.
Na een aantal keer rebooten starte windows ook niet meer in veilige modes en bleef het laad proces steken bij "classpnp.sys"
Nu crashed windows direct bij het laden en krijg ik bij de volgende reboot het volgende te zien:
"windows kan niet worden gestart...blabla"
en kan ik kiezen voor:
"windows normaal starten" of
"windows opstartherstel starten"
als ik kies voor opstart herstel worden er een aantal tests gedaan waarbij het volgende wordt vermeld:
gevonden hoofdoorzaak:
onbekende bugcontrole: bugcontrole 70860002. Parameters = 0x3, 0x2, 0x0, 0x0.
herstelbewerking: controle en herstel van integriteit van systeembestanden
resultaat: mislukt. foutcode 0x490
tijdsduur 195844ms
Wat ik al geprobeerd heb:
via windows opstart herstel kan ik nog wel bij de opdrachtenprompt komen.
Zien jullie nog andere opties behalve een clean install?
Systeem
Toen ik vandaag mijn pc (anderhalve maand oud) opstarte werd ik geconfronteerd met een BSOD.
Gisteren de pc normaal afgesloten en niet recentelijk nieuwe hardware/software/drivers geïnstalleerd.
(Geen van de hardware is overgeklockt)
De BSOD vindt plaats net voor, en enkele keren een paar seconden nadat het 'welkoms' scherm is geweest.
De symptomen:
De eerste keer dat het gebeurde was de foutcode 0x50 (Page Fault in non Page Area).
De tweede en opvolgende keren was de foutcode 0x1D (Driver IQRL not less or equal) en een enkele keer
0x70860002.
Bij de foutcode 0x1D wordt iastor.sys genoemd.
Als windows in veilige modus wordt gestart vind de BSOD niet direct bij het welkoms scherm plaats maar op random (althans daar lijkt het op) momenten tussen de 5 sec en 15 minuten na het opstarten.
Na een aantal keer rebooten starte windows ook niet meer in veilige modes en bleef het laad proces steken bij "classpnp.sys"
Nu crashed windows direct bij het laden en krijg ik bij de volgende reboot het volgende te zien:
"windows kan niet worden gestart...blabla"
en kan ik kiezen voor:
"windows normaal starten" of
"windows opstartherstel starten"
als ik kies voor opstart herstel worden er een aantal tests gedaan waarbij het volgende wordt vermeld:
gevonden hoofdoorzaak:
onbekende bugcontrole: bugcontrole 70860002. Parameters = 0x3, 0x2, 0x0, 0x0.
herstelbewerking: controle en herstel van integriteit van systeembestanden
resultaat: mislukt. foutcode 0x490
tijdsduur 195844ms
Wat ik al geprobeerd heb:
- Aller eerst chkdsk /r gedaan, geen fouten gevonden
- daarna 5 uren lang memtest laten lopen (10 passes, geen geheugen errors.
- In bios IDE mode aangezet ipv. AHCI
- windows opstart herstel

via windows opstart herstel kan ik nog wel bij de opdrachtenprompt komen.
Zien jullie nog andere opties behalve een clean install?
Systeem
- Gigabyte GA-H55N-USB3
- i5 760
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
- Palit GeForce GTX 460 Sonic
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
- Samsung 470 series SSD, 64GB
[ Voor 24% gewijzigd door wouterk123 op 05-02-2011 19:45 ]