Problemen met 2e router op tele2 netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassemans
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32
De situatie:

Ik heb internet van Tele2. Beneden staat een tele2 modem/router (Davolink?) waar het internet op binnenkomt. Dit apparaat heeft DHCP ingeschakeld en is tevens een wireless accesspoint. Er is 1 pc rechtstreeks op aangesloten. Er gaat 1 kabel naar boven, deze is aangesloten op een Sitecom wl-173.

De Sitecom fungeert als switch en wireless accespoint. DHCP is uitgeschakeld omdat het tele2 kastje deze taak op zich neemt. De kabel komt overigens binnen op een normale poort (niet WAN dus). Op de sitecom zijn een paar pc's en een NAS bedraad aangesloten.

Beide apparaten fungeren als wireless accesspoint maar met een ander ssid: NETWERK1 op de tele2 en NETWERK2 op de sitecom. Op deze accespoints melden zich een iphone, blackberry, 2 laptops, macbook en een wii aan.

De tele2 is 192.168.1.1 en verdeeld ip's van 192.168.1.2 t/m 192.168.1.199.
De sitecom is 192.168.1.2.

So far so good, al deze apparaten hebben een verbinding met internet of met elkaar wanneer nodig.

Nu het eerste probleem:

Soms krijgen apparaten die aangemeld zijn op NETWERK2 geen ip-adres toegewezen. Dit gebeurt dan op alle apparaten (laptop, macbook, iphone). Er is wel een verbinding met het AP en het AP is ook zichtbaar. Er wordt dan een ip in de 169.###.###.### range verkregen op de apparaten. Een static ip instellen op de apparaten werkt dan ook niet omdat er dan geen verbinding kan worden gemaakt.

Dit alles is op te lossen door de Sitecom even van de stroom te halen. Daarna werkt het allemaal weer prima. Het probleem hersteld zich niet vanzelf dus de reset is noodzakelijk. Ik vermoedt dus dat het probleem in de Sitecom zit maar ik heb geen idee waar.

Ik heb verschillende bridge-modi geprobeerd maar allemaal zonder succes. Het tele2 modem schijnt het ook niet te ondersteunen las ik ergens anders.

Het tweede probleem:

Wanneer ik aangemeld ben op NETWERK1 kan ik lastig verbinding maken met apparaten die zijn aangesloten op de sitecom. Veel apparaten ziet hij wel maar ze lijken 'verder weg'. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld dat ik wanneer ik op NETWERK1 zit geen time machine back-up kan maken op de NAS terwijl dit wel kan op NETWERK2.

Zo, een heel verhaal. Hopelijk kan iemand mij vertellen wat hier fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de DHCP scope op de Davolink modem op 192.168.1.10 --100 zetten De eerste 10 IP's zijn voor statische apparaten (bv. printers, NAS etc...).

Ik zie dat jouw tweede AP al in de DHCP range zit van de Tele 2 modem. Dat is niet goed.

Ze de DHCP vanaf .10 en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassemans
Oké, instellingen aangepast. Nu kijken of alles blijft werken.

Probleem 2 wordt er in ieder geval helaas niet mee opgelost.

Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 17:27
Volgens mij moet je de DHCP van de sitecom uitzetten en hem een statisch ip geven. Dan kan de DHCP van de Davolink alles van een IP voorzien. Werkt bij mij thuis tenminste wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:35:
Je moet de DHCP scope op de Davolink modem op 192.168.1.10 --100 zetten De eerste 10 IP's zijn voor statische apparaten (bv. printers, NAS etc...).

Ik zie dat jouw tweede AP al in de DHCP range zit van de Tele 2 modem. Dat is niet goed.

Ze de DHCP vanaf .10 en dan ben je klaar.
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar zoals TS het heeft werkt het prima.
Dat jij graag je "apparatuur" een vast IP wil geven vooraan in de scope, dat is iets wat jij graag wilt maar bevorderd nooit de werking in het geval van TS!
En zoals je leest heeft het ook geen effect.
keesroeiboot schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 09:37:
Volgens mij moet je de DHCP van de sitecom uitzetten en hem een statisch ip geven. Dan kan de DHCP van de Davolink alles van een IP voorzien. Werkt bij mij thuis tenminste wel zo.
Als je had gelezen zie je dat de DHCP van de Sitecom al uit stond.
Dus de setup is goed!

Ik verdenk de Sitecom er van dat deze niet helemaal lekker is.
Nou weet ik niet wat je mogelijkheden zijn maar ik zou eens proberen om er een andere router voor de test achter te hangen.
Ik begrijp uit je verhaal dat het aanmelden op de Davolink zelf wel goed gaat ten alle tijde (werkt dat ding dan eindelijk? ;) ).
Je zou ook eens kunnen proberen om de Sitecom eens te voorzien van een firmware update if available.
Werkt de communicatie tussen bijv PC en NAS wel goed op moment van storing?
Want zoals jij de situatie schetst lijkt het alleen een probleem te zijn op het WiFi gedeelte van de Sitecom.
Krijgen de bedrade apparaten wel netjes een IP?
En nou weet ik niet of de DHCP van de Davolink inderdaad op 192.168.1.2 begint (was vroeger namelijk niet zo) maar dan zou je je scope wat kunnen ophogen.
Vroeger werden de eerste, ik meen 2, ip adressen gereserveerd voor een decoder.
Maar als hij reeds begint bij 192.168.1.2 als standaard setting dan kun je dit gewoon laten staan.

[ Voor 8% gewijzigd door RammY op 08-02-2011 10:33 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Welke LAN poorten zijn in gebruik van de Davolink?
LAN 1 en LAN 2 moet je afblijven. Daarop kan alleen de tv decoder worden aangesloten.

Dan het probleem van de ip adressen.
De scope van de DHCP sever van de Davolink loopt vanaf 192.168.1.2. tot 192.168.1.199.
Dat moet je ook zo laten staan.
Alleen mag je nooit 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.5 gebruiken voor je apparatuur.
Dat zijn gereserveerde ip's voor telefonie en tv.
Verder moet bij de Sitecom inderdaad de DHCP server op UIT staan.

Dan het WIFI probleem.
Het beste is om één groot draadloos netwerk te maken.
Geef daarom op beide apparaten (Davolink & Sitecom) dezelfde netwerknaam (SSID). Geen namen apart geven.
Zorg dan ervoor dat versleuteling (WPA2?) en de netwerksleutel zelf precies gelijk zijn.
Maar dan wel andere WIFI kanalen instellen. Dus de een op kanaal 3 en de ander op kanaal 9 bv.
Je moet minimaal 2 kanalen afstand houden van de ander. WIFI kanalen overlappen elkaar gedeeltelijk.
Anders storen de twee signalen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassemans
RammY schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:30:
Ik verdenk de Sitecom er van dat deze niet helemaal lekker is.
Nou weet ik niet wat je mogelijkheden zijn maar ik zou eens proberen om er een andere router voor de test achter te hangen.
Ik begrijp uit je verhaal dat het aanmelden op de Davolink zelf wel goed gaat ten alle tijde (werkt dat ding dan eindelijk? ;) ).
Je zou ook eens kunnen proberen om de Sitecom eens te voorzien van een firmware update if available.
Werkt de communicatie tussen bijv PC en NAS wel goed op moment van storing?
Want zoals jij de situatie schetst lijkt het alleen een probleem te zijn op het WiFi gedeelte van de Sitecom.
Krijgen de bedrade apparaten wel netjes een IP?
En nou weet ik niet of de DHCP van de Davolink inderdaad op 192.168.1.2 begint (was vroeger namelijk niet zo) maar dan zou je je scope wat kunnen ophogen.
Vroeger werden de eerste, ik meen 2, ip adressen gereserveerd voor een decoder.
Maar als hij reeds begint bij 192.168.1.2 als standaard setting dan kun je dit gewoon laten staan.
Heb inderdaad zelf ook het idee dat het aan het wifi gedeelte van de sitecom ligt. Heb helaas geen ander apparaat tot mijn beschikking om dat te testen.

De davolink werk 'goed' inderdaad. Waarschijnlijk in deze situatie eens niet de oorzaak. :+

De firmware van de sitecom is up-to-date.

Ja, communicatie tussen PC en NAS werkt wel goed, ook tijdens de storing, probleem is echt alleen bij draadloos gebruik.

Tevens krijgen alle bedrade apparaten altijd netjes een ip toegewezen, ook dat probleem komt alleen voor bij draadloze verbindingen.

Ik zal de start van de range van de davolink inderdaad eens ophogen, ook de sitecom zal ik dan een iets hoger ip geven. Weet niet meer of dit standaard zo was maar is het proberen waard.

Ik gebruik inderdaad alleen LAN3 en LAN4. Op LAN1 zit inderdaad mijn decoder.
cornfed99111 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 02:01:
Dan het WIFI probleem.
Het beste is om één groot draadloos netwerk te maken.
Geef daarom op beide apparaten (Davolink & Sitecom) dezelfde netwerknaam (SSID). Geen namen apart geven.
Zorg dan ervoor dat versleuteling (WPA2?) en de netwerksleutel zelf precies gelijk zijn.
Maar dan wel andere WIFI kanalen instellen. Dus de een op kanaal 3 en de ander op kanaal 9 bv.
Je moet minimaal 2 kanalen afstand houden van de ander. WIFI kanalen overlappen elkaar gedeeltelijk.
Anders storen de twee signalen elkaar.
Heb ik wel geprobeerd en is ook het uiteindelijke doel. Het grote probleem hierbij is dat ik dan niet kan kiezen met welk accesspoint er verbinding wordt gemaakt en dat is zolang het niet probleemloos werkt wel van belang.

Ik ga weer even testen met de gegeven tips, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Dat was nu het voordeel dat je niet meer het access point hoeft uit te kiezen.
Windows pakt zelfstandig het sterkste signaal.

Mijn tip. Reset alles routers naar fabrieksinstellingen en begin met een verse lei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassemans
Ik snap dat ik dan niet meer zelf hoef te kiezen, zoals ik al zei is dat ook mijn uiteindelijke doel. Maar als 1 van die accesspoints mijn apparatuur geen ip adressen geeft heb ik daar weinig aan, dan kies ik liever de accesspoint die wel werkt en dat kan niet met slechts 1 ssid.

Dat Windows dat doet is fijn, 'helaas' draait op mijn macbook pro, iphone, blackberry en wii geen windows.

Thx anyway.
Pagina: 1