Asus M4a78-E met X4 B55 OC, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Robinator
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Allen,

Ik heb sinds enkele maanden een nieuw systeempje met de volgende eigenschappen:

AMD X2 555BE met een Coolermaster TX3
asus M4a78-e
3GB DDR2@800mhz: (2GB Corsair XMS2, en later 1tje van Geil black dragon bijgestoken)
Club3d 4890 1GB
PSU 570W
Alles is gebouwd in een Antec three hundred case, waarvan ik elke fanplaats benut heb met 120mm.

Ik weet zelf dat men PSU en Geheugen niet ideaal zijn, maar ben onlangs toch begonnen om te zien hoever ik kan overclocken.
Om te beginnen heb ik men CPU al succesvol tot een X4 unleashed. loopt lekker stabiel op standaardclocks, heeft zo ook 2 maand goed gelopen. temps zijn idle rond de 28° volgens speedfan.
rond de 35° tijdens prime testen.

Vanmorgen wou ik testen hoever ik kon gaan met enkel men multiplier te veranderen, deze effe opgetrokken naar x18 ipv x16 (200mhz fsb), en dan liep ie direct in problemen met het opstarten van prime95.
Nu even naar X17 gezet en loopt ie lekker stabiel met prime95. temps tijdens testen zijn 44°, dus ziet er nog steeds goed uit.

Men geheugen voltage en freqentie is wel manueel vastgelegd op de juiste instellingen, kan dit voor instabiliteit zorgen met men multiplier te verzetten?
Ik heb niet veel ervaring in het opzoeken wat men zwakke factor is, zodat ik kan proberen hoger te geraken met men CPUspeed.

Kan, en wil iemand me hier wat verder in begeleiden? ik heb al meerder cpu's overclocked, maar waren meestal ideale systemen waarmee een beetje fsb en multiplier veranderen alles wel stabiel bleef (bv Asus p5k/epu met een E7200 tot 3.50ghz gemakkelijk gekregen)

mvg,

Robin

Verwijderd

wat gaat er mis dan als je prime opstart met een multi van 18?
- krijg je een BSOD? (meestal een te laag voltage)
- krijg je een fout in prime zelf? (meestal een te laag voltage)
- krijg je een freeze? (meestal te strakke timings voor je geheugen)

misschien dus handig om even aan te geven wat er nou exact gebeurt als je prime opstart. Tevens is het ook handig als je ons wat meer bios instellingen geeft: geheugen settings, voltages etc etc

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Plaats eens een CPU-Z screentje

• Robinator
Ik krijg even een beeld met helehoop kleurlijntjes (lijkt me niet echt gezond) en dan effe snel een bsod denk ik. hierna Restart hij.
Geheugen staat op 1.80V en manueel gezet op ddr2-800
Men FSB staat op 200 en multiplier op 17 op dit ogenblik
Cool en quiet af en pci-x op 100, voor de rest heb ik nergens mee geprutst behalve het unleashen van men 4 core's.

zoals gevraagd een cpu-z screentje
Afbeeldingslocatie: http://img.ihack.se/images/212970222289.jpg

ik heb nog niet veel met voltage's gespeeld dus kan best hieraan liegen, vermits ik geen ervaring daarmee heb ;)

mvg,

Robin

[ Voor 23% gewijzigd door Robinator op 06-02-2011 20:59 ]

Verwijderd

zoals je aangeeft (de kleurenlijntjes en BSOD) zal het waarschijnlijk aan je voltage liggen. Mits je koeling het aan kan zul je dus je voltage wat moeten verhogen. Heb je misschien ook een screentje van Coretemp of Realtemp oid onder full load?

• Robinator
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:17:
zoals je aangeeft (de kleurenlijntjes en BSOD) zal het waarschijnlijk aan je voltage liggen. Mits je koeling het aan kan zul je dus je voltage wat moeten verhogen. Heb je misschien ook een screentje van Coretemp of Realtemp oid onder full load?
ik heb effe snel gekeken, coretemp en realtemp geven geen waardes aan, na wat opzoekwerk lijkt dit te komen door men 4core's te unlocken?

Met speedfan zie ik dit: temps zijn van ongeveer half uurtje op prime95

Afbeeldingslocatie: http://img.ihack.se/images/15129702544411.jpg

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je draait op een lage vcore, nu je je cpu verder gaat overklokken zul je je vcore mee moeten verhogen.. je kan voor veilig gebruik tot max 1,5V gaan met deze cpu's of een max temp van +/- 60 graden (temp1 in speedfan) je kan ook eens kijken om hwinfo32 te downloaden, deze zal je cpu temp wel aangeven..( niet je 4 cores, die ben je idd kwijt door het unlocken)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Robinator
ok kga dadelijk men Vcore bijtrekken,derna post ik opnieuw.
Kan ik best met men multiplier spelen, of deze gewoon op x16 laten (stock multiplier) en dan fsb verhogen?
men geheugen staat momnteel manueel op ddr2-800, deze misschien naar beneden trekken alsk met fsb speel?

Ahja, nog een vraagje, CPU spread spectrum en pci-e spread spectrum, enable, of disable? kan me nog ver iets herinneren dat deze af moeten?

mvg,

Robin

[ Voor 22% gewijzigd door Robinator op 06-02-2011 22:38 ]

• nedernakker
ik zou om te beginnen eerst met mijn multi overklokken om te zien op welke snelheid je komt met welke vcore.. zo hoef je je mem,NB en HT link niet mee te klokken rn hou je die even uit de vergelijking..

als je dan een goede snelheid hebt gevonden kun je je HTT mee klokken om maximale performance te halen..

spread spectrum uitzetten ja, dat geeft over het algemeen iets meer stabiliteit.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Robinator
Momenteel draait ie lekker op 200fsb x 18= 3.61GHZ Vcore verzet naar 1.4375V
Nu krijg ik zoals normaal is hogere temps, deze draaien tegen volle belasting op prime95 rond de 51°
Mijn Airflow is normaal ideaal in men case, 2x 10cm vooraan, 1x 10cm bovenaan en 1x 10cm achteraan, voeding onderaan.
Mijn CPU fan is een Coolermaster Hyper TX3, budget coolertje, dat toch stevig werk levert. Ik denk persoonlijk dat ik niet veel hoger kan, zeker niet met deze temps. of kan ik deze nog lager krijgen door op een andere manier te OC'en?

Mem NB en HT link zijn nieuw voor mij, ik heb in de phenom topic hierover gelezen maar heb nog niets durven veranderen. ik heb ook geen idee welke invloed dit op men temps heeft.
Men Mem staat momenteel zoals eerder gezegd vast op ddr2-800//2.00V (nagekeken op de mem latjes)

Iemand hier ervaring met hoe ik nu best te werk ga?

Edit Vcore verlaagd naar 1.35V en nog steeds lekker stabiel 44°C @prime95

[ Voor 4% gewijzigd door Robinator op 07-02-2011 12:50 ]

Verwijderd

ik zou zeggen, laat het allemaal lekker zo draaien. Je geeft zelf al aan dat je met een Vcore van 1.35 t/m 1.4375 dezelfde snelheid haalt, er zit dus niet veel rek meer in je CPU tenzij je extreme voltages gaat gebruiken..

• nedernakker
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:12:
ik zou zeggen, laat het allemaal lekker zo draaien. Je geeft zelf al aan dat je met een Vcore van 1.35 t/m 1.4375 dezelfde snelheid haalt, er zit dus niet veel rek meer in je CPU tenzij je extreme voltages gaat gebruiken..
uhm.. hij is op 3,6 ook stabiel op 1,35V.. dan zit er juist veel meer rek in... het is een c3 cpu... misschien kan die wel 4 GHz met acceptabele temps en voltage...

je moet voor je zelf bepalen wat je wil.. wil je meer stroomverbruik en meer snelheid dan kun je binnen de veilige grens nog wel verder overklokken. 3,8 zou dan rond de 1,4 V wel stabiel moeten zijn..

de TX3 is idd een goede koeler voor zijn geld... en bromt ook lekker mee met PWM sturing.. bijna uit bij geen load en knallen bij load..

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Ik heb even gegoogled en ik zie andere mensen met jouw processor(dus unlocked) met (veel) betere scores. Zoals deze. Probeer eens met Vcore van 1.4375 zoals je had de 4GHz te doen met bijvoorbeeld 19x210? Ik weet niet of dat stabiel gaat zijn, maar zou zomaar kunnen als je mensen met 1.395Vcore 18x210 ziet hebben

[ Voor 6% gewijzigd door Beatboxx op 07-02-2011 16:32 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik heb even gegoogled en ik zie andere mensen met jouw processor(dus unlocked) met (veel) betere scores. Zoals deze. Probeer eens met Vcore van 1.4375 zoals je had de 4GHz te doen met bijvoorbeeld 19x210? Ik weet niet of dat stabiel gaat zijn, maar zou zomaar kunnen als je mensen met 1.395Vcore 18x210 ziet hebben
Dit is geen goed advies. Elke CPU is anders dus is het zaak dat je stap voor stap de waardes van je eigen CPU opzoekt in plaats van blind iemand anders waarden over te nemen. Dit werkt soms wel, maar vaak niet. Je leert er niets van en riskeert hele verkeerde waardes voor jouw chip in te stellen, met schade tot gevolg.

Anyway mijn advies, je hebt een BE CPU dus lekker met de multiplier aan de slag, Intel ellende zoals BCLK holes etc heb je niet bij AMD dus ik zou van de HT afblijven tot je met de multi niet verder komt. Zo hoef je je niet druk te maken om verstorende factoren als CPU/DRAM en CPU/NB ratios tot je je beoogde core snelheid hebt bereikt.

Gewoon de multi in stapjes verhogen, tussendoor stressen met 5 runs Linx max mem, en indien instabiel een klein beetje meer voltage, rinse and repeat. Je temps zijn ok en de grens van veilige 24/7 waarden die door veel overclockers voor AMD word aangehouden van 1,5V Vcore is nog lang niet in zicht. Je kan stoppen als je hoog genoeg zit, je temperaturen of je voltage uit de klauwen lopen :) Verstandige max voor temp om aan te houden voor 24/7 is onder de 60 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 07-02-2011 16:46 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Daar heb je dus ook gelijk in, maar wat ik bedoel is dat hij zijn voltage op 1.4375(of 1.43, iets in die richting) moet zetten en dan kijken hoe ver hij kan gaan, want ik heb het idee dat hij makkelijk nog een halve Gigahertz meer kan hebben

• nedernakker
hij is nog een beginnende overklokker, laat hem stapje voor stapje ontdenkken wat er gebeurd.. op deze manier begrijp je de materie vaak beter en sneller... als je ineens HTT ref gaat verhogen clockt je HT link en geheugen ook mee.. heb je gelijk 3 factoren die de stabiliteit beinvloeden, hoe weet je dan ooit wat de problemen veroorzaakt bij instabiliteit...

Singularity legt in mooie woorden uit wat ik ook bedoel.. lekker stapje voor stapje de multi omhoog en daar waar nodig wat Vcore extra.. als dat niet helpt wil een tikje NB Vcore extra ook helpen bij hogere multi's.. misschien heb je geluk en heb je straks een dual core 3,2 GHz cpu die knalhard op 4 GHz quad loopt.. ik zeg geniaal!

Pagina: 1