Een spanningsboog creëren met een CRT monitor flyback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
Hallo,

Voor een paar experimenten wil ik een spanningsboog creëren met de flyback van een monitor. Ik heb de buis ontladen en anode verwijderd.

Wat ik nu nog moet weten, of ik dat gewoon tussen ground en anode kan doen. Of gaat daar alle electronica stuk van? Moet ik in plaats van ground precies de andere kant van de secundaire winding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je weet niet wat je moet doen en toch ga je met hoogspanning spelen. Is dat nou wel zo handig?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

Boudewijn schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:56:
Je weet niet wat je moet doen en toch ga je met hoogspanning spelen. Is dat nou wel zo handig?
uhm! tweakers(!).net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uuhhhmm we zien hier wel meer noobcakes hoor. Maar buiten dat: hij hort zelf dat huiswerk te doen als goed tweaker zijnde... en zeker met hoogspanning is dat echt wel verstandig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik weet redelijk wat van electronica af (getuige mijn website), alleen hoogspanning nog niet. Maar ik ken de gevaren; oversprong gevaar vanwege de lage dielectrische isolatie van lucht, of zelfs van gewone isolatie. Restlading in de CRT (die weer kan opbouwen) en in voedingscondenstoren, etc.

Normaal gesproken wordt de cathode aangestuurd via drivertransistoren, maar omdat ik dus gehele ontlading wil, kan ik niet de RGB aansluitingen gebruiken. Ik weet echter niet genoeg af van de bouw van een CRT om te weten waar ik de 0V van de secundaire spoel vandaan haal.

Dus, vandaar mijn vraag, zit die gewoon aan ground? In audio apparatuur is 0V vaak aan ground verbonden, maar niet per se. Maar omdat ground niet 0 weerstand heeft, kan ik me voorstellen dat de ontlading in de electronica terecht komt. Bij audio apparatuur is dat bijvoorbeeld een oorzaak van brom en moet je altijd goed opletten hoe je dingen aan de aarde aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je de buis ontladen dan? Volgens mij heb je daar de ground van het HV circuit voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Met een 10x100kOhm draad naar ground. Maar dat was dus met weerstand. Veel mensen doen dat gewoon zonder weerstand naar ground, maar ik lees her en der dat mensen daar tegen waarschuwen, vanwege precies het feit dat ik noemde; de gevoelige electronica kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat is ground bij jou? De buis is een capaciteit en je zal je weerstandsdraad over deze capaciteit moeten zetten, anders ontlaadt de buis niet.
De galvanische scheiding van de flyback transformator zorgt voor gescheiden circuits. 0V en ground zijn dus geen eenduidige termen.
Bedoel je met 10*100kOhm een serieschakeling van weerstanden? 1MOhm is een behoorlijk hoge waarde om als ontlaadweerstand te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb dat vroeger (30+ jaar geleden) ook veel gedaan. Anodeaansluiting van de beeldbuis losnemen en zorgen dat hij overal minstens 10cm vandaan is, TV aanzetten en met een zeer goed geisoleerde tang de anodecap vastpakken en in de buurt van een metalen object komen , b.v. de stangen en beugels waarmee de CRT op het chassis vast zit. Een prachtige vlamboog is je beloning.

Dat was met oude CRT TV's, ik weet niet of dit nog gaat lukken met moderne spullen want in de laatste generaties CRT monitoren/tv's zitten zoveel beveiligingen dat de monitor misschien niet eens meer inschakelt als hij iets raars ziet in het hoogspanning circuit.

En uiteraard doe je dit NIET met een tv/monitor die je nog in leven wilt houden, alleen een sloopapparaat.

Ander leuk experiment uit die tijd: de H/V afbuigspoelen aansluiten op de L/R uitgang van een stereoversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
@Homerus
Ground in dit geval is de metalen afscherming rond de flyback, die weer verbonden is met het chassis van het neckboard en metalen bevestiging van de buis.

Inderdaad, 1 MOhm. Veel mensen raden zelfs 10Mohm aan, dus volgens mij valt het wel mee. De buis is in ieder geval ontladen (bevestigd op de gevaarlijke manier), maar omdat er geen voltagepiek te meten was over de weerstanden in de draad (gemeten met analoge scope), denk ik dat er een bleederweerstand in de flyback zit.

@joopv
Dan heb je dus de ground gebruikt waar ik de buis ook aan ontladen heb. Ik kan het natuurlijk gewoon eens proberen. De monitor was toch voor de schroothoop. En anders heb ik nog wel een andere...

Ik hoop dat er geen beveiliging mijn lol ontneemt. Anders moet ik met een timercircuit de flyback los gaan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

halfgaar schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 21:18:Ik hoop dat er geen beveiliging mijn lol ontneemt. Anders moet ik met een timercircuit de flyback los gaan aansturen.
Normaal laat ik me bewust niet uit over hoogspanningspraktijken, maar je laat hier duidelijk wel horen dat je weet waar klokken en klepels precies hangen voor je aan het experimenteren gaat. Als je al zo ver bent dat je met een timer-circuit een TV-flyback aan wil gaan sturen, dan hebben we duidelijk geen noob-cake voor ons. ;)

Overigens @Homerus: De eigenschap van een flyback (autotransformator) is dat er geen gescheiden wikkelingen zijn en dat er dus ook geen galvanische scheiding is. De laagspanningswikkeling is gewoon een tap van de HV-wikkeling.

Voor wat meer specifieke informatie kun je misschien dit topic wel opgraven:

Het Grote Teslacoil Topic

Waarschuwing voor de minder geletteden in [EL]: CRT-monitors en televisies hebben spanningen van 10.000 tot 100.000 Volt aan boord. Als je niet weet wat je aan het doen bent, blijf er dan met je vingers vanaf zodat je het de volgende dag aan ons nog na kan vertellen. :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 06-02-2011 02:36 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
Als je ervaring met elektronica hebt, kan je ook dit schema gebruiken: http://www.eleccircuit.co...ads/2007/09/fly-drive.gif

Erg simpel met goedkope onderdelen. Gebruik het zelf al jaren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Stoney3K: Ik meen me te herinneren dat ik CRT's in handen heb gehad waar er toch sprake was van galvanische scheiding. Misschien is het te lang geleden hoor.

Het ging er mij eigenlijk om dat de TS het antwoord zelf al gegeven had, aangezien hij de beeldbuis al had ontladen en om die reden de ground van het HV circuit al gevonden zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
@frank_b, dat kan niet met moderne flybacks volgens mij, want die hebben als het goed is geen feedback spoel, omdat die met electronica getimed worden, en niet meer met een simpele feedback aansluting op de driver transitor.

Ik heb ondertussen de spanningsboog voor elkaar. Echter, de monitor slaat na een paar seconde af. Hij gaat weer aan zodra ik de ground weghaal... Zal wel beveiliging zijn. Nu even een 555 timer in elkaar flansen dan maar...

[ Voor 6% gewijzigd door halfgaar op 06-02-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
halfgaar schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:18:
@frank_b, dat kan niet met moderne flybacks volgens mij, want die hebben als het goed is geen feedback spoel, omdat die met electronica getimed worden, en niet meer met een simpele feedback aansluting op de driver transitor.
Klopt. Maar je moet de spoel ook zelf wikkelen. 2T staat voor 2 windingen, 5T voor 5. Maar daarnaast is het inderdaad niet gemakkelijk om bij moderne flybacks nog bij de ferriet kern te komen.

http://www.powerlabs.org/flybackdriver.htm geeft trouwens een iets beter beeld met een nog simpeler schema.

Hier mijn opstelling van 3 waarmee ik 180KV haalde:
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/1412/14082010028thumb.jpg
Pagina: 1