[win7] probleem met windows explorer/admin rechten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:33
Ik zit met het volgende probleem wat zich voordoet sinds gisteren:

Als ik bepaalde mappen open dan schieten de gebruikte resources van windows explorer omhoog en blijft schommelen tussen de 50 en 100%. Dit gebeurd in alle progs die gebruik maken van de windows explorer, bijvoorbeeld ook tag&rename reageert traag tot niet wanneer ik die specifieke mappen benader. Uiteraard was mijn eerste gedachte een brakke hardeschijf, maar de diagtools en hdtune vertellen mij dat de hardeschijven allemaal gezond zijn. Uiteraard toen gedacht aan virus/spyware etc, maar ook de scanners kunnen niets vinden, systeem is sowieso goed beveiligd dus die kans was al heel erg klein.

Toen ben ik uiteraard gaan googlen, waar ik op een forum stuitte waar iemand exact hetzelfde probleem omschreef. Er was daar een sysadmin die zei dat hij hetzelfde probleem met 11 van de ? pc's had in zijn bedrijf en had de volgende oplossing: Het advies was daar om de windows-profielmap van naam te veranderen, een reboot te doen en zo windows dwingen weer een verse gebruikersmap aan te leggen. Dat wil ik uiteraard een kans geven, mocht ik ondanks dat ik als admin ben ingelogd, geen toegang krijg tot de afgeschermde mappen... wat ik ook probeer. Ook in eigenschappen het toewijzen van alle rechten aan mijn account helpt niets, vinkjes worden geplaatst maar zodra ik op OK klik... geen rechten!

Het toevoegen van een extra account met admin rechten maakt geen verschil, zelfde problemen... wat mij dan weer een beetje doet vermoeden dat bovenstaande alinea niet zal helpen.

Ik zit dus eigenlijk een beetje vast, want alles wat mij zou kunnen helpen wordt hierdoor geblokkeerd, ik kom gewoon niet in de doc&set mappen, profiel mappen etc etc. Wat kan het zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 05-02-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 10:28
Je kunt niet zomaar rechten aanpassen, als je niet de eigenaar ben. Klik met je rechtermuisknop op de map, ga naar "eigenschappen" en dan naar het tabblad "beveiliging" Klik op de onderste knop "geavanceerd" en dan wordt er een nieuw venster geopend. Daar vindt je het tabblad "eigenaar". Klik daar op "bewerken" en verander de eigenaar in jou naam. Staat je naam daar nog niet tussen, ga naar de knop "andere gebruikers en groepen" en voeg op deze manier je naam daarbij. Verander daarna alsnog de eigenaarschap door jou naam te selecteren en toe te passen.

Let wel op: werken met "take ownership" (wordt nieuwe eigenaar) moet je met mate toepassen. Wees voorzichtig waar je rechten aanpast en doe dit geconcentreert. Een verkeerde aanpassing en je Windows kun je opnieuw instaleren.

[ Voor 5% gewijzigd door marquis op 05-02-2011 13:16 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Uiteraard ben ik gewoon eigenaar en admin van mijn eigen systeem... geef ik toch al aan in de TS? Oww nee, excuus daar was ik niet duidelijk over. Uiteraard probeer ik dit via het admin account, alle rechten en eigenaren lijken goed ingesteld... is uiteraard een van de eerste dingen die ik heb gechecked, maar werken doet het nu dus duidelijk niet. Zodra ik een aanpassing probeer te doen krijg ik de melding 'geen toegang'...

Wat ik nog niet geprobeerd heb, is een account met beperkte rechten, ik zal eens kijken wat het gastaccount doet als ik die mappen benader... helpt ook niet, zelfde effect.

Ik zag wel dat zodra ik de map opende, er even een seconde of 2 een process genaamd dllhost opstartte even snel heeel veel resources gebruikte en daarna begint explorer zo vreemd te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door MicGlou op 05-02-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-02 21:38
Welke mappen probeer je eigenlijk te openen? Er zijn een heleboel mappen in windows waar zelfs een gebruiker met adminieve rechten default geen rechten op heeft. Zoals marquis ook al zegt ben je dus geen eigenaar van die mappen en kun je daar ook geen rechten op geven. De enige manier om dat te doen is een "take ownership" uit te voeren.

Wees hier overigens wel voorzichtig mee, rechten terugzetten als je het sloopt is een hel, soms zelfs onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een verse install lijkt mij hier toch de makkelijkste oplossing.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
OK13 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:28:
Welke mappen probeer je eigenlijk te openen? Er zijn een heleboel mappen in windows waar zelfs een gebruiker met adminieve rechten default geen rechten op heeft. Zoals marquis ook al zegt ben je dus geen eigenaar van die mappen en kun je daar ook geen rechten op geven. De enige manier om dat te doen is een "take ownership" uit te voeren.

Wees hier overigens wel voorzichtig mee, rechten terugzetten als je het sloopt is een hel, soms zelfs onmogelijk.
De mappen die er voor zorgen dat de resources omhoog schieten, dat zijn gewoon mappen van bepaalde mp3 albums, afbeeldingen e.d... ook niet allemaal op dezelfde hardeschijf.

De mappen die ik probeer te openen zijn nog helemaal niet zo ingewikkeld, bijvoorbeeld de documents & settings map, of gewoon de map van mijn user profiel. Ik ben geen totale leek, ik weet dat rommelen met rechten problemen op kan leveren, dat hoeft hier alleen helemaal niet ter sprake hoeven zijn. Zoals ik al aangaf, get gaat om mappen die ik eergisteren nog wel kon benaderen, zoals mijn user profile en bijbehorende appdata mappen etc. Zelfs mijn backupsoftware begint nu ineens te mekkeren bij mappen waarvan ik probleemloos backups kon maken. Als ik outlook gewoon open is het bijvoorbeeld niets aan de hand, maar zodra ik naar de map toe ga waar het .pst bestand sta krijg ik geen toegang... backup-software dus ook niet. Dat was allemaal prima in orde.

@mavamaarten: snelste misschien, maar niet het beste. Proberen te begrijpen wat er mis is gegaan vind ik belangrijk, kan problemen in de toekomst voorkomen en je wordt er simpelweg gewoon weer wat slimmer van. Ik heb mijzelf door de jaren heen al flink wat geleerd, XP is voor mij geen probleem, maar sinds ik WIn7 draai en nu dus ook met UAC, de gewijzigde mappenstructuur en al dat soort ellende... (it's for safe keeping, ik weet het, maar het is er niet toegankelijker op geworden.) Ik kan er af en toe nog steeds niet lekker mee omgaan, het meeste lukt mij wel, maar zit met deze gewoon ff vast en zie waarschijnlijk gewoon iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
Als je het administrator account gebruikt, dus het default admin account dat standaard is uitgeschakeld kun je dan wel bij je mappen?

Als niet, welk account is nu ingesteld als eigenaar van die mappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
OK13 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:39:
Als je het administrator account gebruikt, dus het default admin account dat standaard is uitgeschakeld kun je dan wel bij je mappen?

Als niet, welk account is nu ingesteld als eigenaar van die mappen?
Default admin, eigen account is admin en heb een nieuw account als admin aangemaakt... allemaal hetzelfde. Ook staat mijn account gewoon als eigenaar ingesteld voor de mappen die ik wil openen.

Ik ben wel al een stapje verder, het ene probleem heeft blijkbaar niets met het andere te maken. Het probleem met de resources die explorer gebruikt heb ik al terug weten te leiden tot mijn metadata lezer. Dat is eigenlijk niet meer dan een heel klein tooltje welke een aantal mappen 'sniffed' en de metadata opslaat in een excel bestand, zo heb ik namelijk altijd een up-to-date excel-sheet van al mijn muziek en afbeeldingen. Nadat ik die tool uitschakelde liep het uitlezen van die mappen weer soepel.

Het is dus puur toeval dat ik door het ene probleem het andere tegen kwam, nu nog toegang tot mijn profielmappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
De default admin (administrator dus) is in mijn ervaring niet altijd gelijk aan adminaccounts die je later aanmaakt. Probeer het daar eens mee.

Je kunt in de commandprompt het account activeren. De opdracht die je moet ingeven kan ik zo snel even niet voor de geest halen maar dat is makkelijk op te lossen met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik zou het volgende eens proberen: in de Folder options de optie "Launch folder windows in a seperate process" uitvinken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sgimi op 06-02-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Excuus, was even afwezig maar ik ben er weer :)
De default admin (administrator dus) is in mijn ervaring niet altijd gelijk aan adminaccounts die je later aanmaakt. Probeer het daar eens mee.
Daar kom ik idd een stapje verder mee, ik heb nu idd toegang tot de mappen etc, het is alleen niet helemaal zo als het was. Ik kon gewoon met mijn huidige admin account de aanpassingen doen, kreeg dan uiteraard wel altijd een UAC melding, maar kon gewoon verder. Het inschakelen van het 'werkelijke' admin account schakelt de UAC zelfs compleet uit... dat is nou ook weer niet de bedoeling. Maar goed, ik kan nu tenminste wel ff doen wat ik moest doen en dat is die folder opnieuw aanmaken. Ondanks mijn eerdere melding is het enorm vertragen nog steeds niet helemaal verholpen, als er van bepaalde bestanden metadata uitgelezen moet worden dan gaat het nog steeds heel erg traag.

Het activeren van het admin account kan overigens via beheren -> lokale gebruikers en groepen. Heb je de commandprompt niet bij nodig ;) Stom dat ik daar niet eerder aan dacht, zoiets doe je dan ook niet vaak. Ik zat maar te rommelen in gebruikers via config, had al zo'n onderbuik gevoel dat ik verkeerd zat maar het kwartje viel maar niet 8)7

En uiteraard even verder gekeken... mijn normale account behoorde niet meer tot de admin-groep, ik had dus gewoon geen admin rechten meer. Hoe dat gebeurd is... weet ik niet, maar alles werkt nu weer als vanouds! De toegang tot de mappen op de normale manier bedoel ik dan. Ga zo even aan de slag met die folder hernoemen, alleen eerst even een recente backup draaien etc, dat gaat denk ik wel uren duren omdat bepaalde mappen dus voor problemen zorgen met uitlezen en de boel ernstig vertragen.

Ik kom er nog op terug...

@Sgimi Was al uitgevinkt... is toch standaard zo? Dus maar even aangevinkt maar het mocht helaas niet baten.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 07-02-2011 17:36 ]

• MicGlou
Heeft ff geduurd, aandacht moest ook even naar andere dingen etc.

Backup draaien van de harddisk heeft bijna 70 uur geduurd en dat voor ongeveer 300GB aan data op een 1TB schijf. Schijf losgekoppeld, op een andere s-ata poort aangesloten en een volledige format gedaan. Schijf gaf geen meldingen tijdens formatteren en ook de duur van het formatteren van 1TB leek niet langer dan normaal te zijn. HD-tune er weer even naar laten kijken en wederom werd alles okay gegeven, geen afwijkende waarden t.o. een vrijwel identieke schijf die ook in mijn systeem zit. (1x Samsung F1 HD103UJ en een F1 HD103UH). Alles lijkt dus okay te zijn, verder aan de slag.

Nu ik de inhoud van de 'probleemschijf' als backup had, heb ik besloten om de inhoud van de 2e hdd te verplaatsen naar de lege schijf om vervolgens de 2e hdd ook te formatteren. Voor de duidelijkheid, de 'probleemschijf' is mijn mediaschijf van ongeveer 300GB aan muziek, de inhoud van de 2e schijf is voornamelijk documenten, software en een pittig .pst bestand en is ongeveer 700GB aan data. De inhoud van die 2e hdd heb ik dus ook een verse backup van gedraaid (2x zoveel data als de eerste schijf, maar wel klaar in enkele uren), de boel gekopieerd naar de probleem schijf en dat ging zonder gezeur. 2e schijf geformatteerd etc. hd-tune er weer even tegenaan en de beide schijven leken weer aardig gelijk. Heb daarna de muziek verplaatst naar de 2e schijf, weer alles gecheckt op snelheid... geen problemen, alles lekker vlot en dacht uit de problemen te zijn...

Twee dagen later kom ik thuis van mijn werk, zet de pc aan en dat ging probleemloos. Ik start outlook op en loop ff weg, 5 minuten later kom ik terug en zie dat outlook nog steeds niet is opgestart... hmmm, beetje vreemd. Nu begon de probleemschijf dus weer te rommelen, dat is de schijf waarvan ik nu het .pst bestand benader en dat ging dus voor geen meter. Uitgesloten dat de eerdere problemen met bestanden op de schijf oid te maken hebben, want eerst was het met de mediabestanden wat rommelde en dat liep nog steeds lekker. Weer hd-tune er tegenaan, maar wederom geen vreemde waardes... dan zakt je broek toch ff flink hard af of niet?

Zal het verhaal niet langer maken... 5 minuten later lag de hdd in de prullenbak en een klein half uur later was ik de backup alweer aan het terug plaatsen op een verse hardeschijf opgepikt bij Mycom. Systeem loopt nu alweer 3 dagen als een zonnetje! 8) (overigens de schijf ook weer uit de prullenbak gehaald en opgestuurd naar Samsung, je weet maar nooit!)
Pagina: 1