Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Beste mensen,

Ik heb een 5 jaar oude pricewatch: Iiyama ProLite E433-B (17", 25ms, D-sub, Zwart) als 2e monitor in gebruik. Deze heeft al veel branduren, gebruik hem elke dag vele uren.

Al langere tijd heeft deze horizontale strepen over het beeldscherm knipperen. Dit zijn er meerdere welke heel snel over het scherm heen schuiven van onder naar boven. Het effect is het best zichbaar als ik het scherm 1 kleur laat weergeven. Het probleem wordt erger naarmate het scherm langer aanstaat (warm wordt) en op het einde van de dag is het soms niet aan te zien. Foto's hiervan nemen lukt me niet, is het niet zichtbaar.
Als ik de auto knop indruk verhelpt dit het probleem enigzins, al blijven er toch strepen flikkeren. Ik zie dat de phase van het scherm na de auto is aangepast.

Wat heb ik geprobeerd te doen:
- refreshrates lopen te veranderen
- andere drivers
- andere videokaart
- andere computer aangesloten
- voeding van een identiek scherm gebruikt (deze heeft minder branduren en heeft het probleem niet)
- handmatig phase instellen, helpt niet. De auto heeft de beste phase te pakken

Weet iemand wat het probleem kan zijn of kan ik dit schermpje gaan afschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt het effect wat in de .gifjes word beschreven?
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

Heeft dit scherm geen andere aansluitingen dan VGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Het scherm heeft enkel een VGA aansluiting.

De strepen zien er (naar mijn idee) anders uit dan op het giftje wordt weergegeven. In het gifje zijn smaller en lijken ze meer op storing. Bij mij lijkt het dat de streep het scherm daar donkerder maakt. Het is echter niet een streep die duidelijk te zien is, mss is het woord vaag een betere beschijving. De strepen/vagen geven op die plek een donkerder beeld en de omgeving eromheeen vormt een gradient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zou kunnen dat de CCFL's die je backlit vormen aan het eind van hun latijn zijn. Als je een andere monitor op dezelfde aansluiting van je PC zet, heeft die dan ook het probleem? Zo nee, dan durf ik ook gezien je eigen tests wel met enige zekerheid te zeggen dat je CCFL's langzaam aan het overlijden zijn.
Tijd voor een nieuwe dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
Klinkt inderdaad als CCFL's, mogelijk nog rotte elko's in de voeding waardoor de spanning net te laag is. CCFL vervangen is een verschrikkelijke klus waarbij de kans op het vernielen van het scherm niet onaaneembaar is. Ik zou alvast voor een nieuwe gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
Zou ik dit kunnen zien aan de CCFL's als ik de monitor openschroef? Denk niet dat ik ze kan vervangen, niet de kennis en apparatuur voor.

Heb nog met de brightness lopen te spelen: bij 100 zie ik het, het wordt erger als ik de brightnes rond de 35 zet. Bij 15 zie ik het echter niet meer. Is dit logisch?

@Frank__B: De voeding had ik al verwisseld. Kan dat er nog enkele elko achtige dingen in het scherm zelf zitten. Zal er naar kijken als ik hem openschroef.

De strepen knipperen overigens erg snel, en als ik ze tel zijn het er ongeveer 8. Het kan dat ze in werkelijkheid niet bewegen maar dat het gezichtsbedrog is.
Ik heb deze strepen denk ik nu al meer dan een jaar, wordt denk ik wel steeds erger.
Ik dacht zelf altijd dat CCFL's verticaal stonden, aangezien het horizontale strepen zijn lijkt me dat ze dus in dit scherm horizontaal moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
Tommasso schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:34:
Zou ik dit kunnen zien aan de CCFL's als ik de monitor openschroef? Denk niet dat ik ze kan vervangen, niet de kennis en apparatuur voor.
Vaak niet te zien. Je kan het zien wanneer de monitor aan staat en je het buisje er naast hebt liggen. Vaak is het dan nog lastig te zien omdat het licht heel fel is en fluctuaties lastig te zien zijn.
Heb nog met de brightness lopen te spelen: bij 100 zie ik het, het wordt erger als ik de brightnes rond de 35 zet. Bij 15 zie ik het echter niet meer. Is dit logisch?
Kwestie van contrast denk ik. Als het heel fel is zie je het minder als wanneer hij minder fel is. Bij de lage standen zal de CCFL wellicht normaal branden omdat er niet zo veel stoom meer doorheen gaat. Maar dit is een wilde gok.
@Frank__B: De voeding had ik al verwisseld. Kan dat er nog enkele elko achtige dingen in het scherm zelf zitten. Zal er naar kijken als ik hem openschroef.
Ja dat is heel goed mogelijk. Vaak hebben de inverter(s) die de CCFL(s) aansturen ook elko's die stuk kunnen gaan. Maar ik denk dat het knipperen dan meer over het gehele beeld te zien moet zijn, niet als zijnde balken met gradiënt. Scherm openschroeven is vaak vrij lastig, zit ook vaak een klik systeem op waarbij je gepast geweld moet gebruiken om hem open te krijgen...
Ik dacht zelf altijd dat CCFL's verticaal stonden, aangezien het horizontale strepen zijn lijkt me dat ze dus in dit scherm horizontaal moeten zitten.
Voor zover ik weet zitten CCFL's altijd horizontaal in het scherm. Afhankelijk van de grootte zijn het 1, 2 of 4 buisjes. Ik gok dat in de 17" twee buisjes zitten, onder en boven.
Pagina: 1