• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Mijn pc verbruikt, zowel wanneer idle als onder full load, zonder Speedstep 10-15W minder. In beide gevallen (Speedstep aan of uit) clock't de cpu wel terug als deze idle is, van 174x23 naar 174x12.

Ik ben mijn i7 950 op een rampage 2 extreme aan het overclocken en let ook op het verbruik. Ik dacht dat alle energy-saving opties aan het beste resultaat zou geven (C-states, C1E en Speedstep), maar dat blijkt dus niet helemaal te kloppen.

Wat ik echter heel erg vreemd vind is dat als ik zoek op wat Speedstep nou precies is, er steeds wordt gezegd dat het wordt gebruikt om de cpu te underclocken als deze niet gebruikt wordt. Bij mij clock't ie wel terug, maar ook zonder Speedstep.

Wat is nou het nut van Speedstep?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je speedstep uit zet, dan zal de CPU altijd op fullspeed lopen en klokt hij dus niet meer terug. Het kan zijn dat je nog een stuk software hebt zoals de Asus EPU die een aantal functies overneemt (maar ik durf niet te zeggen of dat werkt als EIST uitstaat).

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Ik wou EPU gebruiken maar dat kan niet als de CPU wordt overclocked. Verder heb ik geen enkel programma dat ook maar iets kan veranderen aan de multiplier.

Ik zie nu wel dat CPU-Z niet ziet dat mijn CPU snelheid verandert, waar Real Temp dat wel aangeeft. Maar of het nu werkelijk aan of uit staat maakt niet zo heel veel uit. Het blijft dat mijn pc minder energie verbruikt met Speedstep uitgeschakeld.