[Win7] WDS deployment maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me voor Windows 7 verdiept in het maken en uitrollen van deployments. Het zou allemaal een stuk makkelijker moeten worden dan bij XP, maar daar ben ik zo 1 2 3 nog niet van overtuigd? Er is VEEL informatie te vinden over het maken en aanpassen van images etc. maar helaas met de nadruk op VEEL. Teveel naar mijn idee. Ik heb bijv. een e-book van Microsoft gedownload: 'Deploying Windows 7 - Essential guidance from the Windows 7 Resource Kit and TechNet Magazine'. Dat boekwerk is dik 300 bladzijdes - tegen de tijd dat ik dat uit heb, staat de volgende windows versie alweer op de stoep.
Ik wil iets handzamers, zodat ik gelijk aan de slag kan. Tot mijn verbazing zijn op de website van Tweakers wel de nodige Howto's voor het uitrollen van XP etc. te vinden, maar niets over Windows 7?
Wellicht is er een andere website waar ik zonder al teveel omhaal kan uitzoeken hoe ik Windows 7 kan uitrollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 16:09
Met MDT 2010 (Microsoft Deployment Toolkit) wordt het al een stuk makkelijker :)

Verdiep je eens in het volgende:
MDT 2010
WDS
PXE Boot
.WIM bestanden maken (ImageX)
Sysprep/Generalize/OOBE/
Unattended XML (bij MDT bootstrap.ini)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 09:03
Ik denk dat je iets specifieker moet zijn.
Waar heb je problemen mee? De opzet van WDS of het maken en voorbereiden van een Windows 7 image?
Kortom geef eens wat meer info, hoeveel clients gaat het om, wat voor hardware heb je tot je beschikking etc.

Zelf beheer ik 1 virtuele machine waar ik alle software in heb staan en deze deploy ik op 4 verschillende soorten notebooks en 1 desktops door de juiste drivers te koppelen.
Moet ik wat aanpassen?
Snapshot terugzetten voordat ik sysprep draaide, aanpassingen maken > sysprep draaien en uploaden en klaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Fanatix op 05-02-2011 10:30 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Win7 is nog niet eens zo boeiend qua WDS. het is meer welke WDS je gebruikt om win7 te bewerken (2003/2008r1/2008r2), in de een heb je toegang tot tools die in andere weer anders heten.. handig..

RIS vond ik persoonlijk wat makkerelijker te implenteren dan WDS
klik ris installeren. winxp erin.. inlezen... unattened aanpassen en gaan.

Daarintegen zijn de wimmetjes van 7 (en de rest van de fam) wat makkelijker te voorzien van updates..
vooral als je niet continu nieuwe images wil bakken met updates er in, of updates via extra wim`s wil toevoegen
verders:
http://www.windows-noob.c...s-in-windows-server-2008/

http://blog.augustoalvare...-wds-step-by-step-part-i/
http://blog.augustoalvare...wds-step-by-step-part-ii/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Oke, het eerste probleem waar ik tegenaan liep was dat ik geen x64 images zag als ik een machine vanaf het netwerk startte, terwijl ze toch wel geinstalleerd waren. Bleek op te lossen met het commando “wdsutil /set-server /architecturediscovery:yes”.
Nu heb ik een Windows 7 (x64) install image toegevoegd en wil ik netwerkdrivers toevoegen. Als ik met ImageX het image heb 'uitgepakt', dan kan ik m.b.v. het command "dism /image:<image.wim> /add-driver /driver:<drivers> /recurse" drivers toevoegen. Werkt prima bij boot images, maar als ik dat bij een installatie image wil doen, dan krijg ik de melding:
[ ERROR ] image.wim\Documents and Settings (Error = 1812)
Error mounting image.
Het opgegeven kopiebestand bevat geen bronsectie.

Nog geen oplossing kunnen vinden.

Oja, de server waarop WDS draait is een SBS 2003 x86 (standard) server.
MDT 2010 heb ik inmiddels gevonden en ben ermee aan de slag.
Ook de website van Augusto Alvarez heb ik gevonden - handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan volgens mij niet gelijk drivers in een wim pushen zonder de wim aan een directory te mounten.
altans zo werk ik.

ik werk met 4 script bestanden plus het install.wim
die staan op d:\wim
verders is er een lege map d:\win

vervolgens voer ik de volgende acties uit:

cmd
d:\win
mountwim
adddriv locatie\bestand.inf
savequitwim

overigens is dit geschreven voor een 2008r1 wds
code:
1
dism /mount-wim /wimfile:install.wim /index:1 /mountdir:d:\win

de index kan per wim verschillen afhankelijk van de versie (starter/home/pro/ent etc)
code:
1
dism /image:e:\win /Add-driver /driver:%1

code:
1
dism /unmount-wim /mountdir:d:\win /commit

gebasseerd op http://www.windowsnetwork...ying-Windows-7-Part2.html

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 18:57 ]

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Oke, het toevoegen van drivers is na de nodige pogingen gelukt, maar toen was de Windows 7 x64 Setup image niet zichtbaar na een PXE boot. Dus image weggegooid en opnieuw toegevoegd. Verscheen toen wel in het PXE menu. Drivers toegevoegd met DISM - de boot.wim bevat twee images, dus beide maar voorzien van de drivers. Boel werkt nu ok - ik kan met PXE de boot image voor installatie starten en een installatie image kiezen.

De volgende stap is dat ik die installatie-image op maat wil maken met o.a. drivers. Daar zijn vele methodes voor. Ik heb me in eerste instantie gestort op MDT 2010. Lijkt me wel handig, maar ik weet niet hoe ik de images bewerkt met MDT in WDS krijg? WDS images importeren in MDT gaat niet - als ik in MDT onder het kopje "Operating systems" een OS wil importeren uit WDS, dan krijg ik de melding:

---------------------------
Microsoft.BDD.WDSEnum.exe - Kan onderdeel niet vinden
Deze toepassing kan niet worden gestart omdat WDSCLIENTAPI.dll niet kan worden gevonden. Het opnieuw installeren van deze toepassing kan dit probleem oplossen.

Dat schiet dus niet op. De vraag waar ik nu mee zit is dus hoe ik een image bewerkt met MDT naar WDS krijg...
WAIK en MDT zijn geinstalleerd op de WDS server (sbs 2003).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgegeven met MDT - allemaal veel te omslachtig.
Pagina: 1