Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

Topicstarter
Ik ben voor me buurman Windows XP Home op zijn oude PC opnieuw aan het installeren.
Hij wou namelijk een USB draadloze LAN stick gebruiken om die PC aan het netwerk te hangen. Nou bleek dat Windows niet genoeg harde schijfruimte had om XP Service Pack 2 te installeren. Vond ik niet zo gek met een harde schijf van 2 GB.
Heb ik thuis nog een werkende Maxtor 80 GB schijf gevonden. Die aan de PC gedaan. Helaas het BIOS herkend die schijf niet. (iets met een max. schijfgrootte van 32GB)
Een Seagate Barracuda Ultra ATA 20 GB schijf gevonden. Gekeken of die werkt d.m.v. aan mijn eigen PC te hangen. (redelijk nieuw). Schijf geformattereed via Windows 7 -> Deze Computer -> Schijf geseleteerd en geformateerd op NTFS en standaard toegewezen clustergrootte. Daarna de data ge-erased met het gratis data erase programma Eraser (had ik hier ergens gevonden op Tweakers). Via Seatools gekeken of de schijf alle testjes zonder problemen kon doorlopen. Alle Short tests en SMART geslaagd. (had geen tijd om een lange test te doen), en bij mijn weet is de schijf nooit gecrashed.
Nou Windows XP Home schijf in de PC gestopt, BIOS aangepast zodat de PC boot vanaf CDRom. Harde schijf partitie verwijderd, nieuwe partitie aangemaakt en geformateerd en al. Gelukt, Windows kopieert nieuwe bestanden naar de schijf. BIOS aangepast om te booten vanaf C. Krijg ik dit: DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Wat gezocht op et internet. Waarschijnlijk is de Windows XP CD corrupt of beschadigd. Kan kloppen zitten wat krasjes op de schijf maar lijkt me niet.
Dus ik heb geen idee wat ik er nu mee aan moet. Aangezien de schijf goed getest is op mijn eigen PC.
Ter info de hardware:
- ASUS P2B Moederbord
- Intel Celeron 333MHz
- 1x 256 MB + 2x 64 MB PC133 (of PC100) geheugen
- 20 GB Seagate Barracuda Ultra ATA
(meer info nodig? vraag het maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31
De cdrom-speler kan ook falen,
want de XP-cd wordt niet goed gepakt, nu?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Topicstarter
Heb nog niet naar de CDRom speler gekeken. Ging der van uit dat die wel goed was.
Probeer wel een andere CDRom speler.

Maar als mensen nog een andere oplossing hebben vertel het me graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd om de harddisk via de cdrom van XP te formatteren ( waarvan ik even niet meer direct weet hoe dat ook alweer ging ). Aan de cdrom hoeft het in elk geval niet te liggen en eerder aan de harddisk omdat je hem vanaf C wilt laten booten en je dan die disk bootfailure krijgt.

Een ander iets wat ik lees is dat je buurman via een usb draadloze lanstick wil gaan werken waarvan ik wel eens benieuwd ben of dit uberhaupt wel gaat. Punt is namelijk dat de P2B usb 1.1 heeft en geen 2.0 dus dan heb je kans dat die usbstick dat geeneens accepteerd en voor usb 2.0 gaat vragen. Je zou dan eventueel nog een los usb 2.0 kaartje erin kunnen zetten maar of zich dat dan allemaal loont is vraag 2.

Sowieso vraagt ik mij af of dat systeem nog wel het hedendaagse internetgebeuren gaat trekken aangezien vele pagina's in flash opgebouwd zijn en dergelijke, hetgeen toch wel een bepaalde minimum vereist van het systeem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Topicstarter
Over dat draardloze lan met USB 2.0 is al geregeld zit een USB 2.0 kaart in.
Ik heb eerst de harddisk geformateerd via me eigen PC in Windows 7.
Dan de PC geboot vanaf de XP CD.
Hard disk geselecteerd, partitie verwijderd en opnieuw geformateerd.
Dus ja ik heb de hard disk geformateerd via de XP cd. (meerder malen zelfs)
Maar wat ik dus niet kan begrijpen is de hard disk is goed bevonden op mijn Windows 7 PC (via de tests van Seatools) en kan niet booten nadat ik hem geformateerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:46
Joostk schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:53:
Over dat draardloze lan met USB 2.0 is al geregeld zit een USB 2.0 kaart in.
Ik heb eerst de harddisk geformateerd via me eigen PC in Windows 7.
Dan de PC geboot vanaf de XP CD.
Hard disk geselecteerd, partitie verwijderd en opnieuw geformateerd.
Dus ja ik heb de hard disk geformateerd via de XP cd. (meerder malen zelfs)
Maar wat ik dus niet kan begrijpen is de hard disk is goed bevonden op mijn Windows 7 PC (via de tests van Seatools) en kan niet booten nadat ik hem geformateerd heb.
Waarom gebruikje geen disk image tool zoals ghost om de image van de oude schijf te maken en die op de nieuwe te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Via bios cdrom laten booten en idd de hd met de cdrom formatteren.

Respect dat je deze nog blijft gebuiken d:)b , kan ook best, als je maar wil, gaat alleen niet zo snel.

Edit: pas de bios na de format en install niet meer aan, gewoon de cd eruithalen en booten. Wellicht werkt dat.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 04-02-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Topicstarter
Ik heb het BIOS veranderd van boot volgorde naar: CD -> A(diskette) -> C.
Windows schijf erin en de harde schijf geformateerd (met partitie verwijderd).
Windows installatie zegt de PC moet opnieuw opgestart worden om verder te gaan met de installatie o.i.d. (kwam der na 2 keer achter dat de PC dan vanaf de harde schijf moet opstarten). Dus BIOS aangepast en gezegd boot vanaf C en dan A.
Ik kan het BIOS niet zo aanpassen dat de PC de volgorde van CD -> C -> A o.i.d. wil. De PC blijft dan hangen bij of de CD (zeurt om een CD en gaat echt niet verder zonder) of de harde schijf waarvan nog niet geboot wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Joostk schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 20:08:
Ik heb het BIOS veranderd van boot volgorde naar: CD -> A(diskette) -> C.
Windows schijf erin en de harde schijf geformateerd (met partitie verwijderd).
Windows installatie zegt de PC moet opnieuw opgestart worden om verder te gaan met de installatie o.i.d. (kwam der na 2 keer achter dat de PC dan vanaf de harde schijf moet opstarten). Dus BIOS aangepast en gezegd boot vanaf C en dan A.
Ik kan het BIOS niet zo aanpassen dat de PC de volgorde van CD -> C -> A o.i.d. wil. De PC blijft dan hangen bij of de CD (zeurt om een CD en gaat echt niet verder zonder) of de harde schijf waarvan nog niet geboot wil worden.
Ik vraag me af oftie moet booten van hd al zo snel, er staat nog niks op wat ie kan booten toch? Dus krijg je een boot disk failure. Dus ik denk dat het zo misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Topicstarter
Nou bij mijn weet is het als je Windows XP isntalleert zo.
Je zet de boot op CD.
Kiest waar Windows XP geinstalleerd moet worden. (welke schijf en partitie enzo)
Windows XP kopieert bestanden naar de harde schijf.
Dan boot je vanaf de harde schijf en ga je verder met de setup. (die uitzichzelf zal starten van de installatie bestanden die de CD erop gezet heeft).
Ik kan het ook fout hebben maar volgens mij gaat het zo bij XP installeren.

Aangezien als ik de PC laat booten vanaf de CD de setup blijft vragen waar wil je XP installeren of wil je XP reparen of wil je setup afsluiten. (dit ongeveer maar dan in Nederlands enz. http://www.askdavetaylor....lels-welcome-to-setup.png )
Als ik dus kies voor de 1e optie en zeg ik wil XP isntalleren op C en die partitie wordt mij verteld dat er al XP staat op die partitie. En het is niet aangeraden om 2 OSen(of hoe je meervoud van OS ook schrijft) te installeren op 1 partitie.
En ik kan die partitie wel verwijderen en weer een partitie aanmaken en de schijf weer eens formateren maar dan kom ik vanzelf weer aan het begin van het probleem. Dan blijf ik maar hetzelfde rondje volgen.

[ Voor 44% gewijzigd door Joostk op 04-02-2011 22:56 ]

Pagina: 1