Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
Via een helpdesk kreeg ik het verzoek mijn schijfbevoegdheden te controleren en te herstellen. Dat deed ik via het OSX hulpprogramma 'Schijfhulpprogramma' (in Engels Disk Utility)
Je ziet dan een lijst lopen met allerlei meldingen zoals "ACL niet verwacht op... ", "gebruiker ID moet 0 zijn = 75" e.d. klinkt allemaal ernstig, maar dan denk ik: nou, oke, is opgelost.

Echter, controleer ik de zaak daarna (ook geprobeerd met opnieuw opstarten tussendoor) dan worden (volgens mij exact, maar in ieder geval grotendeels) dezelfde foutmeldingen weergegeven. 'Herstel' ik de boel daarna weer, dan volgt wederom de hele waslijst, ipv: geen fouten meer gevonden oid, of op z'n minst een merkbaar kortere waslijst aan foutmeldingen :?

Mijn vraag is: doet dat schijfbevoegdheden herstellen nu wel iets (zinnigs)? Ik krijg de indruk dat ik hier helemaal niets aan heb, mochten deze schijfbevoegdheden de oorzaak van mijn probleem* zijn. En dat de enige oplossing is OSX compleet opnieuw installeren, zonder een TimeMachine backup terug te zetten (ofwel gebruikersaccount en -bestanden terug te zetten)

*applicatie crasht voortdurend na ontwaken van laptop uit sluimerstand

Edit: een tip via google geprobeerd; opstarten vanaf de installatie schijf, en dan dezelfde procedure uitvoeren (op de harde schijf dan natuurlijk). Dat werkte, zo leek het; de lijst was helemaal leeg na de 2e herstel actie. Daarna gewoon weer opgestart eens even kijken: jahoor, weer een hele waslijst aan herstel acties, hij lijkt - eerlijk is eerlijk- een stuk korter, dat wel.

[ Voor 14% gewijzigd door autoreverse op 04-02-2011 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kies bij opstarten vanaf de installatieschijf ook voor 'controleer schijf' en (indien nodig) 'herstel schijf'. Dit dan dus naast was je al gedaan hebt ('controleer en herstel schijfbevoegdheden'). Daarna zouden de fouten eruit moeten zijn. Is dat niet zo dan is er mogelijk een applicatie die voor problemen zorgt. Kijk in dat geval direct na het aanzetten en uitrollen Mac OS, in je 'Activiteitenweergave' wat er dan allemaal draait. Zitten er overbodige processen bij, probeer die dan niet alleen uit te zetten maar zorg er ook voor dat ze niet meer automatisch opstarten bij de volgende herstart (door ze bijvoorbeeld bij ' Systeemvoorkeuren' en dan 'Accounts' uit te zetten). Daarna nogmaals schijfbevoegdheden controleren en kijken of alles goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Oke, bedankt, ik ga het nog eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Bevoegdheden herstellen werkt alleen voor Apple's eigen programma's.Bij externe programma's wordt niks in hersteld. Ik heb zelf ook altijd wel een aantal terugkerende regels, maar deze zijn allemaal van Java VM (zal wel te maken hebben met Parallels) dus staar je niet blind op een paar regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijfhulpprogramma - > Herstel schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Maartenvs schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:03:
Bevoegdheden herstellen werkt alleen voor Apple's eigen programma's.Bij externe programma's wordt niks in hersteld. Ik heb zelf ook altijd wel een aantal terugkerende regels, maar deze zijn allemaal van Java VM (zal wel te maken hebben met Parallels) dus staar je niet blind op een paar regels.
Je hebt gelijk, het is na enkele pogingen (vanaf de OSX Installatieschijf) is de lijst die ik als Output zie in OSX zelf (opgestart vanaf de doelschijf dus) gereduceerd tot een waslijst Java VM meldingen (Ik draai trouwens geen Parallels)
Ik heb de helpdesk igg verteld dat dit opgelost is en dat het probleem daar dus niet aan ligt en dat ze me verder moeten helpen.
Allen, bedankt voor de info en hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 09-02-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel succes veder ;)
Pagina: 1