Lag tijdens gamen, kan het niet goed verklaren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
(Ik heb overwogen het bericht in Spielerij - Problemen & Vragen te zetten, maar omdat het probleem zich in meerdere games voordoet, en het wellicht een algemener HW-probleem is deze gekozen)

Hey!

Als ik mijn pc een tijdje aan heb staan, worden mijn games op den duur zeer laggy. Ik gebruik de pc nu gewoon voor normale zaken, zoals browsen, chatten, etc. Voordat ik ga gamen sluit ik vrijwel alle applicaties.

Tijdens het gamen ondervind ik continu lag. Het loopt schokkerig, niet soepel. Ik neem Battlefield Bad Company II als voorbeeld. Als ik een server join loopt 'ie tijdens het laden af en toe vast. Tijdens het spelen zeg hapert het beeld telkens even. Zit ik in een voertuig, is dit nog veel sterker merkbaar. Soms zit ik in een gevecht, hapert het beeld, en ben ik opeens dood. Wil ik door een raampost klimmen, zit ik 5 meter in het huis en 'vlieg' ik opeens terug en blijk ik nog vast te zitten in het raam.

De FPS tijdens dit soort gein is gewoon goed, namelijk gemiddeld zo'n 60+.

De specs:
Windows 7
Core I7 920
Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1GB
12 GB DDR3
Intel x25 m Postville waarop BC2 staat

Tijdens het gamen heeft de processor op alle cores performance beschikbaar (hoewel BC2 zich vrij specifiek richt op 1 core), geheugen is er uiteraard in overvloed, het netwerk is voldoende beschikbaar (van server wisselen maakt geen verschil).

Zodra ik de pc opnieuw opstart is het probleem van de baan. Maar ja, dat is niet echt ideaal.

Het probleem doet zich voor bij meerdere games, waaronder Mafia II en Battlefield Bad Company II. Van de laatste heb ik een filmpje gemaakt. Hoewel de FPS tijdens het filmen wat inzakt, is de FPS zoals gezegd niet primair het probleem. Het is het schokken.
http://www.xfire.com/video/405ec7/
http://www.xfire.com/video/40671b/
http://www.xfire.com/video/406722/
Zo haperig als je het daar ziet, is het in-game ook maar dan met een FPS van 60+.

Het is net alsof de videokaart 'vol' loopt ofzo. Maar dat klinkt me een beetje vreemd in de oren.

Drivers ed. allemaal op orde.

Iemand wat advies?

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 04-02-2011 17:09 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Heb dit probleem ook wel eens, heel zelden. Bij mij valt het op dat de HDD constant loopt te ratelen op dat moment, net of ie het niet bij kan houden. Vaak is het tijdens het gamen na een 5 seconden al over. Is dat bij jou ook zo? (HDD) Kan wellicht ook een PSU probleem zijn, maar ik neem aan dat je wel een redelijk sterke voeding in je PC hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
De HDD is een SSD en een RAID0-configuratie van F3.
Los van de specs is er ook zeker geen sprake van een hoop geratel (of geknipper bij de SSD :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:57

Appie

F1RST Racing

Hoe game je? Via een UTP cable, of gebruik je een Wifi verbinding?

Klinkt nml erg als Wifi-gerelateerde lag.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Appie schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:42:
Hoe game je? Via een UTP cable, of gebruik je een Wifi verbinding?

Klinkt nml erg als Wifi-gerelateerde lag.
Ook als het zich voor doet bij Mafia 2? Nee, geen internet lagg dus.

Je zei dat je een F3 in RAID hebt met de SSD, misschien ligt daar het probleem? Ik ben zelf niet zo thuis op het RAID gebeuren, maar het komt mij een beetje raar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Gigabit UTP met 120 Mbit. Maar Mafia heeft daar niets mee vandoen.

1 schijf is de SSD
1 RAID0-combinatie met 2x 1 TB Samsung F3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
Er zit niemand op je netwerk als een gek te torrenten? Ik had ook wel eens wat rare problemen met het netwerk, de sweex switch (nu overleden) deed wel eens wat rare dingen als het netwerk de hele tijd van 100 naar 10 mbit ging (een power saving feature).

de spellen doen het in singleplayer wel goed neem ik aan?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Jongens.. alsjeblieft.

Ik heb al gezegd dat ik resources in overvloed heb m.b.t disk, cpu en netwerk. Het is mijn thuisnetwerk, dus nee niemand zit te 'torrenten'. En ik heb het probleem ook met offline games zoals Mafia II.

[ Voor 9% gewijzigd door Eagle Creek op 05-02-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
Test je PC eens via 3dmark, en de hdd met daarvoor bestemde tools (hdd tune o.i.d.)
Misschien dat er dan rare resultaten zijn, dus testen en posten maar :)

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Eagle Creek schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:40:
De HDD is een SSD en een RAID0-configuratie van F3.
Los van de specs is er ook zeker geen sprake van een hoop geratel (of geknipper bij de SSD :+).
Haha, ja ratelen zou niet best wezen. Je zou even de HD5870 kunnen testen met GPU tool (FPS & Temp). Wellicht dat je kaart te warm wordt. Heb zelf een 4890 OC versie en die had voorheen op den duur ook last van soortgelijke problemen, vooral met GTA4. Nu heb ik waterkoeling dus geen problemen meer. Je kan in ieder geval je VGA kaart dan uitsluiten. En evt. inderdaad HDDtuneom je HDD uit te sluiten. Hopelijk dat dit wat meer uitsluitsel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 13:37
Eagle Creek schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:07:
Jongens.. alsjeblieft.

Ik heb al gezegd dat ik resources in overvloed heb m.b.t disk, cpu en netwerk. Het is mijn thuisnetwerk, dus nee niemand zit te 'torrenten'. En ik heb het probleem ook met offline games zoals Mafia II.
Lag bij offline games? Verklaar u nader.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:40
Het is de Videokaart die de lag veroorzaakt. Had hetzelfde, gelijk een nvidia kaart gekocht en daarmee was het probleem opgelost.

Bekend probleem van ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
@Hierboven: lijkt me sterk dat het ligt aan het feit dat het een ATI kaart is.

Kijk eens wat de temperaturen van je videokaart en cpu zijn als je game hapert. Kans is groot dat daar het probleem ligt.

[ Voor 29% gewijzigd door Convo op 05-02-2011 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:40

SaN

Als het niet aan te hoge temperaturen van je videokaart/cpu ligt zou ik eens proberen om vanuit taakbeheer zoveel mogelijk processen te stoppen voordat je gaat gamen. Dus alles wat je niet nodig hebt voor een normaal functionerend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Ik heb de laatste paar dagen ook last van rare lag - gelet op de tijd start de lag raar genoeg om 18u en om 23u. Taskmanager geopend en gekeken wat er draait en tot mijn verbazing is er een service die de naam "wmpnetwk.exe" heet; windows media player network sharing service. Weet niet precies wat dat is maar die trok ff lekker 50% cpu. Service op "below normal" gezet en probleem was eigenlijk voorbij.

Nog geen idee of deze service altijd al aanstond of dat ik zelf tijdens een click-geile actie iets heb verziekt..

Feit was dat WoWarcraft totaal niet meer te spelen was en dat spel heeft nou het zo bijzonder hoge eisen...

[ Voor 16% gewijzigd door shades op 06-02-2011 00:22 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Je kan voorkomen dat dat proces start. Even googlen. Dat proces zoekt naar media bestanden op je pc en indexeert ze.

Zoiets bedoel ik dus. Probeer alle onnodige processen eens te sluiten en daarna te gamen. Mocht het dan wel goed gaan kan je processen gaan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Marcks schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:45:
[...]

Lag bij offline games? Verklaar u nader.
Zie startpost.
RoaDHouse schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:48:
Het is de Videokaart die de lag veroorzaakt. Had hetzelfde, gelijk een nvidia kaart gekocht en daarmee was het probleem opgelost.

Bekend probleem van ATI
Mja.. Want ATI en gamen dat gaat niet samen :+.
Ik heb genoeg ATI problemen, maar die hangen niet samen met performance.
SaN schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:04:
Als het niet aan te hoge temperaturen van je videokaart/cpu ligt zou ik eens proberen om vanuit taakbeheer zoveel mogelijk processen te stoppen voordat je gaat gamen. Dus alles wat je niet nodig hebt voor een normaal functionerend systeem.
Zoals gezegd in post 1 doe ik dat al.
Zoals gezegd in post 1 heb ik CPU en RAM beschikbaar.

Er is geen sprake van rare of overbodige processen, dat is allemaal al lang en breed bekeken.

Ik zou graag weten hoe of ik mijn videokaart kan meten. Ik heb inderdaad het idee dat het hier vandaan komt, maar hoe meet ik het GPU en GDDR percentage?

Temperatuur zal ik bekijken, maar is volgens mij niet bijzonder hoog. Het is een Vapor-X, en er is afdoende flow in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Misschien een driver issue?
Probeer eens om de driver die je nu hebt te deinstalleren en in safe mode met driver sweeper alle resten te verwijderen en de nieuwste drivers te installeren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Geloof me maar het is de ati kaart :) probeer dan gewoon even een nvidia kaart.

( bedank me later maar ) :)

[ Voor 16% gewijzigd door RoaDHouse op 06-02-2011 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoaDHouse schreef op zondag 06 februari 2011 @ 03:34:

Zou je even willen oprotten met je koop een NVIDIA. Voordat ik een Ati 5850 kocht had ik een NVIDIA gt9500 (als tijdelijke oplossing)

Dat ding heeft me alleen maar ellende bezorgt. Mijn fan was al snel kreupel waardoor die als een gek ging ronddraaien en volgens mij zelfs de koperen hittezink raakte, een klap op de kast verhielp dit. Verder als ik een dag later had besloten om mijn driver een te verversen dan had ik die driver gedownload die je kaart molde omdat die je fan uitzette. (ben even het getal kwijt)

Toen ik mijn ATi 5850 had heb ik enorm gekloot gehad met de NVIDIA drivers verwijderen en heb ik uiteindelijk W7 opnieuw moeten installeren waarbij ik vergat om een spel te backuppen wat mij echt vrolijk maakte.

Zowel ATi als NVIDIA maken goede en slechte GPU's. De truc is om de goede GPU op het goede moment te kiezen en de ATi 5800 serie zijn excellente GPU's waar NVIDIA geen antwoord op had.

Einde rant. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Doe nu maar even rustig en vriendelijk

[ Voor 99% gewijzigd door Edmin op 06-02-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Je plaats zelf ook een ongefundeerde opmerking, dan kan je zo'n reactie verwachten. Iedereen heeft positieve en negatieve ervaringen met bepaalde merken, get over it.

Als jij een REDEN hebt waarom de ati kaart er uit moet.. (hitte,productiefout, drivers) dan mag je het zeggen, en dan zou ik ook niet weten waarom de atikaart het probleem zou moeten zijn? En als deze het probleem is, waarom het niet gewoon op te lossen valt, ipv deze te vervangen?

[ Voor 13% gewijzigd door Edmin op 06-02-2011 11:04 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Eagle Creek schreef op zondag 06 februari 2011 @ 03:23:
Ik zou graag weten hoe of ik mijn videokaart kan meten. Ik heb inderdaad het idee dat het hier vandaan komt, maar hoe meet ik het GPU en GDDR percentage?
Afterburner, even OSD aanzetten met GPU usage en de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

RoaDHouse schreef op zondag 06 februari 2011 @ 03:34:

als we klaar zijn met onvriendelijk doen mag je je even nader verklaren met onderbouwingen enzo..

ik heb in de loop der jaren van beide merken kaarten gehad en allebei hebben ze hun grillen die zich onder bepaalde omstandigheden manifesteren.. Nvidia gaat standaard na 2jr stuk trouwens :+

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik denk hierbij meteen aan: temperaturen, PSU, drivers, een virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Willie Billie schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:11:
Test je PC eens via 3dmark, en de hdd met daarvoor bestemde tools (hdd tune o.i.d.)
Misschien dat er dan rare resultaten zijn, dus testen en posten maar :)
Heb je dit nu al gedaan? Dan hebben we iig meer informatie.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Temperatuur zal ik bekijken, maar is volgens mij niet bijzonder hoog. Het is een Vapor-X, en er is afdoende flow in de kast.
Zegt niet altijd alles. Mijn 4890 OC versie had ook voldoende koeling/airflow etc. Maar toch zag ik met GPUtool dat hij op een gegeven moment bij 100% belasting 108 graden warm werd. En bij overclocked begonnen bij 96 graden de artefacts te verschijnen, bij lagere clock snelheden rond de 105 graden. En zeker als de koeler vanuit de fabriek net niet goed gemonteerd is, krijg je snel problemen. Maar zoals ik zei, sinds ik waterkoeling heb, heb ik dit probleem niet meer.

Lijkt mij niet zinvol om hier een hele discussie te starten over het feit dat nVidia beter is of dat Ati beter is. Daar gaat het topic niet over. Ik heb ervaring met beide merken en mijn enige conclusie is dat overclocked versies van beide merken beide vaker onstabiel zijn dan als het standaard versies betreft. Maar de ervaring van 1 persoon is totaal geen betrouwbare vergelijking natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dicht ivm onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:even klein onderhoud gepleegd, heren. Van nu af aan gaan we gewoon weer ontopic verder en reageren we normaal op elkaar. Wilde beweringen worden van nu af aan ook gewoon netjes onderbouwd. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je draait ook niks overclocked ? Vreemd probleem, nog nooit van gehoord.
Zelfs met mijn HD5750 heb ik daar geen last van.

Beste manier van aanpak: begin met een schone install, zorg dat alles 100% functioneert en drivers up to date zijn en van daaruit verder gaan. Begin met zo min mogelijk software, om eventuele software conflicten uit te kunnen sluiten. Alles bijhouden wat je doet. Tja, als het probleem zich al in het begin voordoet, is de kans dat er een hardwarematig conflict is groot of zit er ergens hardwarematig fout.

[ Voor 70% gewijzigd door Madrox op 06-02-2011 14:01 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Ik denk dat we je een stuk beter kunnen helpen als je de temperaturen tijdens de lag even post. Met behulp van een programma als speedfan kom je al een heel eind. Je argument dat je een Vapor-X hebt en daardoor geen hitteprobelemen hebt is natuurlijk onzin. Meten is weten, niet andersom.

Mischien is de koeler niet goed geinstalleerd, mischien is hij defect, mischien is er wel helemaal niets mis mee. Maar je moet dit wel aantonen voordat je het uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Eagle Creek schreef op zondag 06 februari 2011 @ 03:23:
[...]

Zoals gezegd in post 1 doe ik dat al.
Zoals gezegd in post 1 heb ik CPU en RAM beschikbaar.

Er is geen sprake van rare of overbodige processen, dat is allemaal al lang en breed bekeken.
Een applicatie zoals in je startpost staat is niet hetzelfde als een proces, dus de opmerking was niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
Het kan ook nog zijn dat de processorkoeler los is gaan zitten. Dan wordt ie warm tijdens spellen gaat ie terugklokken tot ie weer koud is, waardoor je ontzettende hickups krijgt.

Start eens een sessie prime95 en kijk met coretemp wat de temps zijn, dan sluit je dat iig uit.

Hezelfde kan je voor je videokaart doen met de sensor tab van gpu-z en een of andere gpu benchmark (crysis demo + de crysis benchmarking tool bijvoorbeeld)

In de 2e post heeft iemand het over een psu probleem, zou ook nog kunnen, wat voor psu heb je? Als je niet bang bent om je psu zwaar te belasten kan je met occt de "psu test" doen. Die doet een onzinnige berekening op de cpu die de boel een stuk zwaarder belast dan prime blend + een furmark achtige test voor de grafische kaart. 40% hogere belasting dan gamen dus absoluut alleen doen als je een sterke voeding hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door haarbal op 06-02-2011 16:36 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Gefeliciteerd. Je bent zojuist over de grens gestapt. Check je mail.

[ Voor 92% gewijzigd door Edmin op 06-02-2011 18:53 ]

Pagina: 1