• baskreijveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07-2025
Ik ben op zoek naar een methode om met een camcorder een live preview weer te geven van het beeld op een PC. Bij een vriend van mij heb ik gezien dat een dergelijke remote capture in ieder geval werkt bij sommige digitale (foto)camera's (zie ook: http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/liveviewfinder.htm). Ik vroeg me af of een dergelijke techniek ook bestaat voor videocamera's / camcorders?

Hierbij zijn echter wel een aantal vereisten:

- Mogelijkheid om het beeld ook daadwerkelijk op te nemen (op SD van camcorder, of op harde schijf PC, is niet relevant)
- Het beeld moet actief blijven, ook als de camcorder niet gebruikt wordt (bij digitale camera's valt het beeld uit na bijvoorbeeld 5 minuten inactief zijn van de camera).
- De beeldkwaliteit moet zo kwalitatief mogelijk worden opgeslagen
- Bij digitale camera's wordt het beeld verzonden via USB, waardoor de preview dus niet superkwalitatief is. De opname wel, doordat de camera het zelf opneemt. Een dergelijke constructie zou perfect zijn, omdat je op die manier een hdmi capture card kunt voorkomen lijkt me?

Ik weet inmiddels dat er bijvoorbeeld HDMI-capture cards zijn, maar deze zijn vrij duur (ong. 200 euro). Is er een andere methode om een dergelijk iets werkend te krijgen? De camcorder koppelen aan een videokaart gaat denk ik niet werken, omdat een HDMI-poort op een videokaart alleen signaal naar buiten zendt, of heb ik dat verkeerd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door baskreijveld op 04-02-2011 15:46 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Dit is standaard bij camcorders.....als ik mijn camcorder aansluit met firewire kan ik hem compleet bedienen via de software (bv pinnacle 14) en heb nog beeld ook.

[edit]
Het zou kunnen dat bij goedkope modellen die via usb werken, je alleen de opslagruimte (hd, memcard) kunt benaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Caveman op 04-02-2011 21:46 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
Zelf gebruik ik hiervoor al jaren het programma ScenalyzerLive met mijn DV/D8 camcorder.
Het werkt ook met een USB/DV camcorder verbinding.

Dit is misschien ook nog een optie?
Enosoft DV Processor
baskreijveld schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:34:
- Het beeld moet actief blijven, ook als de camcorder niet gebruikt wordt (bij digitale camera's valt het beeld uit na bijvoorbeeld 5 minuten inactief zijn van de camera).
De meeste DV (tape) camcorders schakelen inderdaad na korte tijd uit als er een tape in het apparaat aanwezig is.
Zonder aanwezige tape moet de camcorder gewoon beeld blijven geven.

• baskreijveld
Een vraag die ik vergeten was te stellen nog: blijft de preview modus op het pc-beeld actief tijdens het opnemen ook? Ik zou deze techniek graag gaan gebruiken om Full HD op te nemen en vraag me dan ook af of met deze techniek de camera het bestand op zijn SD / interne HDD opslaat of dat met bijvoorbeeld Pinnacle de software meteen in het pakket (op de pc) wordt opgeslagen? In het laatste geval lijkt me dat je toch een hdmi-verbinding nodig hebt, omdat je anders onvoldoende bandbreedte hebt?

@The_Doman: de programma's die je aangeven, zijn die ook compatibel met full-hd opnames?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
baskreijveld schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:37:
@The_Doman: de programma's die je aangeven, zijn die ook compatibel met full-hd opnames?
Nee, de genoemde programma's zijn alleen geschikt voor SD/DV camcorders/capture devices
Er bestaat wel een soortgelijk tool voor HDV (MPEG2): [HDVSplit

Welke (HD)camcorder heb je daar eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 04-02-2011 23:13 ]

• baskreijveld
Nog geen 1, maar ben eventueel wel van plan om er 1 te gaan aanschaffen. Ben met een vriend van mij bezig om een videozuil te maken voor feesten en partijen (o.a. bruiloften), waarbij gasten een videoboodschap kunnen inspreken (dit concept bestaat dus uit een preview-venster (zodat mensen zichzelf kunnen zien), software, plus een video recording device). Op dit moment hebben we een werkende versie met een webcam, maar we overwegen de keuze voor een videocamera zeker ook, vandaar deze topic.

Als ik op wikipedia kijk naar HDV, dan zie ik o.a. het volgende:
Stream interface IEEE 1394 in alpha mode (also known as FireWire 400 or i. LINK)
Mijn belangrijkste vraag op dit moment is dan ook of deze HDV camcorders dan ook de opname tijdens zo'n capture (op pc) opslaan op de PC (met als gevolg dat alle data via de firewire verbinding verzonden wordt, lees: kwaliteitsverlies), of dat de camera het op zijn eigen tape / hdd / sd-kaart opslaat. Als het eerste het geval is, lijkt een camcorder voor ons onvoldoende te gaan toevoegen, dan lijkt wachten op een usb 3.0 webcam een beter vooruitzicht. In het tweede geval kunnen we full-hd content aanbieden en verhogen we de kwaliteit van de beelden.

De huidige videocamera's beschikken trouwens niet echt meer over FireWire toch? Vandaar ook mijn eerste vraag, want als je dus via HDMI met de pc moet verbinden en toch een live preview wilt weergeven, gaat dit dan wel zonder hdmi-capture card?

[ Voor 4% gewijzigd door baskreijveld op 04-02-2011 23:49 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Je maakt het imho wel onnodig ingewikkeld.... Als ik jouw verhaal goed begrijp, gaat het erom dat mensen die een videoboodschap in willen spreken zichzelf kunnen zien. Als HD opnames belangrijk zijn, waarom niet met een goedkope webcam werken en een HD camera. De webcam voor de preview en de HD voor de daadwerkelijke opname.
Volgens mij moet het geheel redelijk bedrijfszeker worden, als bij de eerste videoboodschap de boel vastloopt kun je het wel vergeten wat betreft reclame. Ik zou het bij bewezen technology en eenvoud gaan

• baskreijveld
Thanks voor je duidelijke reactie en je hebt het goed begrepen:) De techniek die we op dit moment toepassen (webcam = preview, webcam = opname) is een bewezen instrument (getest en werkt). Alleen omdat webcams de maximale bandbreedte van usb 2.0 op dit moment maar kunnen benutten is of het FPS te laag, of de beeldkwaliteit gaat omlaag, waardoor je met een relatief lage resolutie werkt. Daarnaast vereist het processen van webcambeeld een redelijke processor.

Jouw oplossing zou inderdaad een goede methode zijn, maar is de hd-camera dan ook via de pc aan te sturen? Nu wordt de webcam middels een script aangestuurd en is de videozuil dus 'onbemand'. Is dat ook mogelijk met een hd-camera, dat je deze dus laat 'starten en stoppen' wanneer je wilt, middels bijvoorbeeld een hotkey of een andere softwarematige aansturing?

• Caveman

Caveman

whahoehaha

baskreijveld schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:43:
Jouw oplossing zou inderdaad een goede methode zijn, maar is de hd-camera dan ook via de pc aan te sturen? Nu wordt de webcam middels een script aangestuurd en is de videozuil dus 'onbemand'. Is dat ook mogelijk met een hd-camera, dat je deze dus laat 'starten en stoppen' wanneer je wilt, middels bijvoorbeeld een hotkey of een andere softwarematige aansturing?
Het is maar een ideetje; de meeste camera's hebben wel zo'n IR afstandsbediening. Dus waarom doe je het niet andersom, je gebruikt de afstandsbedienig om de camera en tevens de pc/laptop aan te sturen. Je hoeft dan alleen een IR ontvangertje op je pc/laptop aan te sluiten (en die kosten niet veel) en met een script kun je het zo'n beetje alles laten doen.

Pagina: 1