Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben al een tijdje opzoek naar een antwoord op de volgende vraag:

Is het mogelijk om een batterij servers als 1 of meer servers te laten draaien?

Voorbeeld: Stel je hebt een web server, een database server en een video encoding server. Je wilt deze 3 servers in een "cloud" draaien, die fysiek op 4 servers draait. Doordat het aantal bezoeken aan de web server drastisch meer wordt en de video encoding server het steeds drukker krijgt wil je meer power toevoegen, dus plaats je 2 servers bij.

Bestaat dit? Want ik was altijd in de veronderstelling dat dit nou de essentie van cloud computing was. Echter als ik op het internet zoek naar cloud computing kom ik op pakketten als ESX en XenServer uit. Deze hebben echter de beperking dat 1 virtuele server niet over meerdere servers verdeelt kan worden. Dus als we mijn voorbeeld weer gebruiken, dan worden de 3 verschillende servers (web server, database server en encoding server) op 1 of meerdere fysieke servers geplaatst.

Is het uberhaupt mogelijk wat ik vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het begrip "Cloud computing" is op meerdere manier uit te leggen.

Een cloud kan gezien worden als een grote zwarte doos waar je informatie uit kan halen terwijl er niet 1 machine aan te wijzen is die echt het meesterbrein is in die zwarte doos. Denk aan Google.

Een Citrix/XenApp farm kan je ook zien als een cloud. Je connect aan de "cloud" (lees: farm) en je krijgt een app/desktop te zien.

Cloud computing in de zin van hardwarevirtualisatie is denk ik de meest grijpbare manier van denken over een cloud. De gevirtualiseerde infrastructuur kan meerdere servers laten draaien, en met de juiste technologieën is de daadwerkelijke fysieke plaatsing niet meer interessant.

Het draaien van één server over meedere fysieke servers is voor zover ik weet niet mogelijk, tenzij je natuurlijk denkt aan loadbalancing en of clustering waarbij 2 of meer gevirtualiseerde servers een nieuwe virtuele server nabootsen.

Met de juiste software is het voor zover ik weet wel mogelijk om virtuele servers te laten verplaatsen naar fysieke servers met meer capaciteit.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:57

Ethirty

Who...me?

Als je het zelf wil doen is het lastig, want je kan 1 enkele virtuele server nooit sneller maken dan de hardware waar deze op draait. Je zult dan zelf een geclusterde infrastructuur met load-balancing moeten bouwen zodra je meer performance nodig hebt dan je hardware kan leveren. Dat betekend meerdere web-, database- en encoding-servers draaiend op meerdere hosts.

Wat je wil kan je bijvoorbeeld via Rackspacecloud.com afnemen, en dan met name het product Cloudsites. Dit schaalt automatisch mee met je site en je krijgt automatisch een factuur op basis van je daadwerkelijke gebruik. Het enige dat jij in feite hoeft te doen is een goede webapplicatie uploaden en zij regelen de rest.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB