Zwart beeld na installatie Ubuntu 10.10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-05 22:04
Beste mensen,

Zojuist heb ik Ubuntu 10.10 op mijn pc geinstalleerd waarna ik de gebruikelijke reboot moet doen.
Wanneer ik dit doe en door mijn POST message heen ben krijg ik alleen een zwart beeld te zien met een knipperend wit streepje link boven in beeld.
Na een half uur wachten toch maar vast gesteld dat het een probleem moet zijn en op internet gezocht maar heb nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Ik ben helemaal niet pro op linux gebied en zou het tof vinden als iemand me met deze storing kan helpen.

PC indeling :

Moederbord: Asus p5n-e Sli
Processor : Intel Core 2 Duo E8400
Geheugen : 2gb ddr2 667mhz geheugen
HDD's : 2x 80 gb s-ata, 1x 640gb s-ata en 1x 350gb ata
Ubuntu staat op 1 van de 80gb schijven.

Verder geen dual boot, puur en alleen Ubuntu.
Heeft vooraf wel Windows XP op gestaan, dus ik had eventueel iets in gedachte met de bootsector.
Overigens blijft in de tijd van het zwarte scherm ook het ledje van mijn HDD volledig aan.

Hoop op een goede oplossing!!

EDIT : update
Wanneer ik handmatig mijn boot menu open via F8 zie ik wel Ubuntu staan en kan deze ook starten.
Echter staat er ook Windows XP Prof. bij die naar mijn weten volledig verwijderd moet zijn gezien ik hiervoor gekozen heb tijdens de installatie.

Hoe repareer ik mijn bootsector en verwijder ik de restanten van Windows XP?

[ Voor 14% gewijzigd door riyakuya op 04-02-2011 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Heb je tijdens de installatie van Ubuntu er voor gekozen om de volledige harde schijf te gebruiken? In principe zou je bootsector dan overschreven moeten worden en kan (of mag) er niets meer overblijven van je XP installatie.
Is het een mogelijkheid om een nieuwe installatiepoging te doen?

NVM, er zitten 2 schijven in, oplossing hieronder is dus wat beter van toepassing 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Darkstar op 04-02-2011 14:30 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het komt waarschijnlijk omdat je op beide harde schijven een MBR hebt, en in de eerste schijf is de Linux bootloader daarin gezet (grub), terwijl op de tweede schijf nog een Windows bootloader staat. Toen je dat zwarte scherm kreeg was je waarschijnlijk per ongeluk van de Windows bootloader af gestart en die kon geen systeem vinden.

Vanaf Linux (gestart vanaf je andere HD) kun je op de andere schijf ook de grub bootloader installeren. Vanuit een terminal doe je dat met deze commando's:

sudo fdisk -l
sudo grub-install /dev/sdb

Uitleg:

Met 'sudo' (en bijbehorend wachtwoord) geef je jezelf admin rechten.

Met 'fdisk -l' kun je zien hoe de harde schijven die in je computer zitten zijn genoemd. Kijk even of het klopt dat '/dev/sdb' je tweede schijf is (of grub-install ze allebei).

Het programma 'grub-install' leest de configuratie uit die in /boot/grub staat en maakt daarmee een bootloader. Deze schrijft ie dan weg op de schijf '/dev/sdb'.

Voordat je grub-install doet kun je eventueel nog even de configuratiebestanden in /boot/grub nakijken om de Windows start-optie weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-05 22:04
benoni schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:12:
Het komt waarschijnlijk omdat je op beide harde schijven een MBR hebt, en in de eerste schijf is de Linux bootloader daarin gezet (grub), terwijl op de tweede schijf nog een Windows bootloader staat. Toen je dat zwarte scherm kreeg was je waarschijnlijk per ongeluk van de Windows bootloader af gestart en die kon geen systeem vinden.

Vanaf Linux (gestart vanaf je andere HD) kun je op de andere schijf ook de grub bootloader installeren. Vanuit een terminal doe je dat met deze commando's:

sudo fdisk -l
sudo grub-install /dev/sdb

Uitleg:

Met 'sudo' (en bijbehorend wachtwoord) geef je jezelf admin rechten.

Met 'fdisk -l' kun je zien hoe de harde schijven die in je computer zitten zijn genoemd. Kijk even of het klopt dat '/dev/sdb' je tweede schijf is (of grub-install ze allebei).

Het programma 'grub-install' leest de configuratie uit die in /boot/grub staat en maakt daarmee een bootloader. Deze schrijft ie dan weg op de schijf '/dev/sdb'.

Voordat je grub-install doet kun je eventueel nog even de configuratiebestanden in /boot/grub nakijken om de Windows start-optie weg te halen.
toon volledige bericht
Ok hij werkt in ieder geval nu automatisch!
Thanks hiervoor.. ik zie overigens nog steeds Winxp staan echter zie ik nu dat deze op een andere drive staat.
Opzicht wel handig, nu heb ik een dual boot wat eigenlijk niet de bedoelling was maar uiteindelijk toch het handigst lijkt haha.

Bedankt voor jullie snelle en goede hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik denk dat de Ubuntu setup gewoon wat extra voorzichtig is en gewoon je data bewaard.

Teveel gebruikers (vermoed ik) die via de Ubuntu setup hun Windows schijf overschreven hebben...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302117

ubuntu geeft geen keuzemenu of je misschien je oude os wil bewaren, kubuntu wel. Maw, als je ubuntu schoon wil installeren moet je waarschijnlijk eerst de windows partitie formatteren ofzo. (ervaring met 10.10)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 302117 op 05-02-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Anoniem: 302117 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 09:35:
ubuntu geeft geen keuzemenu of je misschien je oude os wil bewaren, kubuntu wel. Maw, als je ubuntu schoon wil installeren moet je waarschijnlijk eerst de windows partitie formatteren ofzo. (ervaring met 10.10)
Volgens mij vraagt de installer dat toch écht wel:
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_JBHfzEovWs8/TMWkVPIezaI/AAAAAAAAAw4/glmPqA0PJ7E/s1600/4ubuntu10.10install-allocatedrivespace.png

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1