Toon posts:

Harde Schijven selectief uitschakelen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een oude Seagate schijf die erg veel lawaai maakt op idle. Ik gebruik hem bijna nooit, ik pleur er namelijk alleen mijn films en series op.
Bestaat er een soort programma waarmee je kan instellen dat deze schijf niet ingeschakeld wordt vanaf het opstarten, totdat je hem wel gebruikt?

En ik heb momenteel ingesteld in Windows dat de harde schijven uitgeschakeld moeten worden na 15 min. , maar schakelt hij ze dan beide tegelijk uit altijd?
Bijvoorbeeld, ik start m'n pc op, en ga ff een half uurtje internetten. Is dan tegen die tijd de Seagate schijf uitgeschakeld, omdat hij niet gebruikt wordt (ik gebruik dan m'n Samsung schijf) of blijft hij dan actief omdat je echt 15 min je pc met rust moet laten?

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:06:
Ik heb momenteel een oude Seagate schijf die erg veel lawaai maakt op idle. Ik gebruik hem bijna nooit, ik pleur er namelijk alleen mijn films en series op.
Bestaat er een soort programma waarmee je kan instellen dat deze schijf niet ingeschakeld wordt vanaf het opstarten, totdat je hem wel gebruikt?

En ik heb momenteel ingesteld in Windows dat de harde schijven uitgeschakeld moeten worden na 15 min. , maar schakelt hij ze dan beide tegelijk uit altijd?
Bijvoorbeeld, ik start m'n pc op, en ga ff een half uurtje internetten. Is dan tegen die tijd de Seagate schijf uitgeschakeld, omdat hij niet gebruikt wordt (ik gebruik dan m'n Samsung schijf) of blijft hij dan actief omdat je echt 15 min je pc met rust moet laten?
In de praktijk zal het eigenlijk nooit lekker werken. Je schijven in sleep modus zetten kan prima en werkt per schijf en niet voor allen, maar elke spin-up verkort de levensduur wel wat (net als bij een auto, 10 keer starten is slechter dan een half uurtje stationair laten draaien).

Elke kleinste bitje, de kleinste iop zal echter je schijf weer laten opspinnen wat nog meer herrie zal maken.

Echt uitschakelen kan niet, tenzij je een hot-swap mogelijkheid hebt en de schijven er gewoon uit kan trekken :)

Overigens is gebleken dat bijna elke moderne SATA controller prima te hotswappen valt. Zo heb ik weleens zonder te rebooten schijven gewisseld en dat ging prima, maar is geen mooie optie en best link ook nog :)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 13:06:
Nee, maar je kunt wel een programma gebruiken die de schijf met een druk op een knop onmiddellijk in standby zet (bv. Drive Power Manager).
Je moet er wel voor zorgen dat er helemaal geen dataverkeer naar de schijf is anders gaat hij weer draaien en dat is zoals Pruttelpot zegt niet goed voor de levensduur als dit vaak gebeurt.