Netadapter voor de tweede keer kapot om vreemde reden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
In de meterkast heb ik al jaren een oude HP E-PC staan als server. Deze kleine computer heeft geen interne voeding aan boord, maar een externe adapter.

Een tijd geleden had ik wegens hevig onweer de stekker eruit getrokken, en toen de bui over was deed de adapter het niet meer.

Heb toen met moeite weer een tweedehandse adapter weten te bemachtigen.

Zojuist haalde ik de stroom er weer af, om de server/computer aan een monitor te hangen. De VNC deed het niet meer.

Nu staat de computer in de hobbykamer aan een monitor gekoppeld en doet deze adapter het alweer niet... :( De computer heeft zowat een jaar continu aan gestaan, kan dat een oorzaak zijn?

Het LED'je in de voeding brandt ook niet meer, dus het is zeker weten de adapter.

Heeft iemand een vermoeden wat er kapot kan zijn? Zelf repareren heeft mijn voorkeur, want vervanging is duur en lastig. Is niet zomaar een universele adapter of zo, maar een met verschillende voedingslijnen op een 8-polige connector.

Edit:

Nog een vreemd verschijnsel, welke wellicht naar de oorzaak kan leiden:

Als ik de adapter van het netstroom haal (stekker eruit), dan gaat het powerledje even branden en dooft dan weer uit. Dit is keer op keer te herhalen.

[ Voor 10% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 04-02-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
Als de voorkeur uitgaat naar zelf repareren zou ik hem alvast open schroeven en controleren of alle componenten er goed uit zien, geen bolle of lekkende condensators, geen kapotte zekeringen.

Een voeding is ook niet bedoelt om 24/7 in het stopcontact te zitten. mocht er een vervanging komen, kun je misschien nadenken over een zwaarder exemplaar.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
De voeding is specifiek voor deze computer, zwaardere exemplaren zijn er dan ook niet. Of die nou intern of extern maakt niets uit qua 24/7 gebruik.

Ik laat 'm even afkoelen en dan ga ik schroeven.

[ Voor 12% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 04-02-2011 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Misschien worden de elco's wel brak vanwege de warmteontwikkeling in de adapter, gezien hij 24/7 aanstaat.

Kun je je nog herinneren of de voeding erg warm werd tijdens gebruik?

Wat voor spanning(en) leverde de voeding? Staat er wat op het label? Misschien kun je de stekker erafknippen en die aan een andere voeding hangen.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Ja, de voeding werd behoorlijk warm inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Ik heb de adapter zojuist compleet moeten slopen, want alles zat ingeblikt. Ik heb helaas geen afwijkende/kapotte condensator kunnen ontdekken met het blote oog.

Denk dat ik het servertje maar bij het vuil zet en een nieuw systeem bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Ik zou ook zeggen: Condensator's kaduk. Heb hetzelfde gehad met een Wireles AP (Proxim/Orinoco AP-2000) daar zat ook een externe adapter bij. Heeft altijd aangestaan, met onweer stekker eruit en hij wilde nooit meer opstarten. Multimeter erbij en toen was het snel duidelijk, de 5V en 3,3V lijnen waren te laag. Adapter geopend, drie lekke elco's na deze vervangen te hebben werkte het weer prima.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
een jaar lang 24/7 draaien (met veel hitte) is nooit goed voor hem.
plus dat een jaar draaien is bijna 9000 uur. dat is een hele lange tijd voor goedkope elco's in slechte omgevingen. Een elco op max temperatuur heeft meestal een gespecificeerde levensduur van 2000 uur.
Nu zul je die max temp misschien niet hebben gehaald, maar dan nog heeft de adapter er een aardige tijd op zitten

Nu weet ik niet wat voor adapter het is, maar vaak zijn het omgestickerde china-troep voedingen die het wel enigszins volhouden zolang je hem aan laat staan, maar als je hem een keer uitzet na zo'n lange tijd is het over.

Ik zou ook even kijken naar de elco's aangezien ik nog maar heel weing schakelende voeding heb gezien waar de elco's gebruikte volgens de specificaties. In veel schakelende voedingen worden bijvoorbeeld de max stroom specs ver overschreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 21:19
Post anders eens een aantal foto's van de voeding.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
Klinkt erg bekend. Vroeger had men dit ook vaak met PC voedingen. Altijd goed gedraait, dag of wat zonder stekker erin, de volgende dag een grote klap en kapot was ie. Met adapters heb ik dit ook al vaak meegemaakt, gelukkig vaak zonder klap.

Waarschijnlijk zijn het, zoals al veel genoemd hier, de elko's. De capaciteit neemt af wanneer de temperatuur afneemt. Als de adapter in het stopcontact zit, is de voeding warm en is de capaciteit net voldoende om het circuit in resonantie te houden. Als de adapter koud is, gaat het niet meer werken.

Je zou dit eventueel kunnen testen door de reeds opengemaakte voeding met een föhn te verwarmen en hem daarna aanzetten. Misschien dat het lampje dan wel aan blijft. Maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Je kan dan wel zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk de elko's zijn, die vaak vanwege de ruimte wat lastig te vervangen zijn. Maar daarentegen ook niet onmogelijk en vaak ben je voor een paar euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
het is bij dat soort voedingen overigens wel tijdelijke oplossing denken. Ze zullen vroeg of laat weer de geest geven. Dat soort voedingen zijn gewoon slecht ontworpen voor dat soort gebruik.

er zijn wel voedingen die ervoor gemaakt zijn, maar dat is wel een andere prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
timberleek schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:33:
het is bij dat soort voedingen overigens wel tijdelijke oplossing denken. Ze zullen vroeg of laat weer de geest geven. Dat soort voedingen zijn gewoon slecht ontworpen voor dat soort gebruik.

er zijn wel voedingen die ervoor gemaakt zijn, maar dat is wel een andere prijsklasse
Dat hangt er vanaf. Als het wel de elko's zijn, en je ze vervangt voor een wat betere kwaliteit elko's, dan kan ie jaren meegaan. De meeste elektronicazaken verkopen helaas alleen het goedkopere spul waarbij je na verloop weer het zelfde probleem gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 12:10

casemodder

--->

Ik ken de adaptor,

Heb hier precies dezelfde.
Hij heeft een 12volt en 19volt lijn en een power good signaal. (staat een schematje op de achterkant van de voeding)
De rest van de pinnen zijn GND

Als je erachter kunt komen wat hij nodig heeft op het power good signaal, lijkt het me niet heel moeilijk om zelf een voedingkje in elkaar te zetten?

Teminste, ik heb hier een mean well schakelende voeding liggen van 24volt die ik van 17~27volt kan regelen
je pakt er een 12volt schakelende voeding bij en je bent al bijna klaar. Ik weet alleen niet of je de GND van 2 schakelende voedingen aan elkaar mag leggen.

Zomaar even wat brainstormen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door casemodder op 05-02-2011 13:24 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Frank__B schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:52:
[...]

Dat hangt er vanaf. Als het wel de elko's zijn, en je ze vervangt voor een wat betere kwaliteit elko's, dan kan ie jaren meegaan. De meeste elektronicazaken verkopen helaas alleen het goedkopere spul waarbij je na verloop weer het zelfde probleem gaat krijgen.
het zijn vaak voedingen die heel slecht ontworpen zijn met oog op warmteafvoer etc. dat is ook voor goede kwaliteit elco's heel slecht voor de levensduur. maar de goede kwaliteit gaat wel langer mee.

dat zie ik heel vaak bij die laptop voedingkjes. De meeste laptops hebben zo'n heel klein blokje waar je een ei op kan bakken na een paar minuten. Ik heb zelf een business laptop gekocht, die zijn duidelijk wat meer gemaakt op duurzaamheid. hij is een stuk ruimer opgezet en wordt ook amper warm. alleen als de accu helemaal leeg is en hij moet hard aan het werk wordt hij iets warm, maar ik zou het nog geeneens handwarm noemen. ik weet in elk geval wel welke voeding er het langste mee zal gaan...

ga kijken voor panasonic, yageo, rubicon, nichicon, bc etc. Dat zijn goede merken. Hele goede low esr elco's zijn de panasonic FM reeks.

ze zijn niet overal te koop, maar conrad heeft er een paar waardes van, anders bij farnell kijken. die heeft ze sowieso. Als je er zelf niet kan bestellen kun je eventueel een advertentie zetten op circuitsonline.net in de vraag en aanbod of je op iemand zijn bestelling mee kan liften (wordt heel vaak gedaan)

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 05-02-2011 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is het niet mogelijk een nieuwe voeding (intern) in te bouwen ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 12:10

casemodder

--->

Mavamaarten schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:40:
Is het niet mogelijk een nieuwe voeding (intern) in te bouwen ?
Deze HP pctjes zijn heel compact gebouwd en hier ga je geen voeding in kwijt kunnen, ik ben er ook mee bezig geweest ;)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Pagina: 1