Ik ben in het bezit van een Canon 450D en ik heb de mogelijkheid om nu wat nieuwe lenzen te kopen dit wat beter te gebruiken zijn dan mijn huidige mf lenzen. Ik heb geen ervaring met deze lenzen, daarom de vraag aan jullie. Qua hobby richt ik mij nu op portretten, maar wanneer ik ergens als fotograaf mag spelen dien ik een beetje flexible te zijn. Dit heb ik nu kunnen doen met de Canon 18-55 3.5-5.6 IS kitlens, maar deze vind ik net te langzaam bij slecht licht. Ik merk dat ik dan geforceerd op 18mm ga schieten om nog een acceptabele sluitertijd te krijgen en dat is niet optimaal.
De keuze is of een zoom van het bereik rond 24-70 of 3 primes rond 20, 50 en 85 met een budget van rond de 700 euro. De zooms hebben als voordeel dat het lekker makkelijk meenemen is. De primes hebben natuurlijk als voordeel dat het bereik iets groter is (door de spreiding) en een stuk lichtsterker zijn. Ik weet dat de primes ook de zoom kunnen aanvullen, maar dan loop ik toch weer met 2 lenzen en een tas. Een 3e lens is dan geen probleem meer.
Keuze Zooms:
Tamron 28 -75 F/2.8
Zeer goedkope lens, maar misschien toch net wat te kort. Dus geeft mogelijkheid om een prime erbij te kopen.
Sigma 24-70 F/2.8 macro
Een iets oudere variant. Blijkt erg slecht te zijn aan de korte kant. Wel goedkoop 2ehands en geeft dus ook de mogelijkheid een prime erbij te kopen.
Sigma 24-70 F/2.8 HSM
Nieuwere variant. Blijkt beter te zijn dan de Tokina. Heeft nog wel eens focus problemen. Is wat duurder, dus de combi met een prime is wat minder.
Canon 24-70 F/2.8
Zeer mooie lens, maar eigenlijk iets boven budget en erg zwaar.
Keuze primes
Samyang 14mm F/2.8
Erg rare vervorming van het beeld (mustache distortion) en geen AF-confirm. Dit is op te lossen door een exif chip aan de lens vast te plakken, maar dat is natuurlijk ook niet optimaal. Lijkt mij wel een leuke lens voor het geld.
Tokina AF 11-16mm f/2.8
Geen prime, maar gezien het bereik zet ik hem toch hier. Blijkt een goede lens te zijn. Ook helaas wat duurder.
Sigma 50mm F/1.4
Blijkt zeer goede 50mm lens,maar blijkt vaak focus problemen te hebben.
Canon 50mm F/1.4
Een goede lens en wat goedkoper dan de Sigma.
Canon 50mm F/1.8
Okay lens en zeer goedkoop. Wel helaas van plastic.
Canon 85 F/1.8
Zeer goede lens.
Ik neig dus vooral naar de primes, omdat deze toch een stapje sneller zijn en ik toch een hoop foto's in slecht licht maak. Aangezien ik nu ook alleen mf primes gebruikt is het wel een makkelijke stap. Maar dan is alleen de combinatie Samyang 14, Canon 50 1.8 en Canon 85 1.8 mogelijk gezien mijn budget.
Any tips?
De keuze is of een zoom van het bereik rond 24-70 of 3 primes rond 20, 50 en 85 met een budget van rond de 700 euro. De zooms hebben als voordeel dat het lekker makkelijk meenemen is. De primes hebben natuurlijk als voordeel dat het bereik iets groter is (door de spreiding) en een stuk lichtsterker zijn. Ik weet dat de primes ook de zoom kunnen aanvullen, maar dan loop ik toch weer met 2 lenzen en een tas. Een 3e lens is dan geen probleem meer.
Keuze Zooms:
Tamron 28 -75 F/2.8
Zeer goedkope lens, maar misschien toch net wat te kort. Dus geeft mogelijkheid om een prime erbij te kopen.
Sigma 24-70 F/2.8 macro
Een iets oudere variant. Blijkt erg slecht te zijn aan de korte kant. Wel goedkoop 2ehands en geeft dus ook de mogelijkheid een prime erbij te kopen.
Sigma 24-70 F/2.8 HSM
Nieuwere variant. Blijkt beter te zijn dan de Tokina. Heeft nog wel eens focus problemen. Is wat duurder, dus de combi met een prime is wat minder.
Canon 24-70 F/2.8
Zeer mooie lens, maar eigenlijk iets boven budget en erg zwaar.
Keuze primes
Samyang 14mm F/2.8
Erg rare vervorming van het beeld (mustache distortion) en geen AF-confirm. Dit is op te lossen door een exif chip aan de lens vast te plakken, maar dat is natuurlijk ook niet optimaal. Lijkt mij wel een leuke lens voor het geld.
Tokina AF 11-16mm f/2.8
Geen prime, maar gezien het bereik zet ik hem toch hier. Blijkt een goede lens te zijn. Ook helaas wat duurder.
Sigma 50mm F/1.4
Blijkt zeer goede 50mm lens,maar blijkt vaak focus problemen te hebben.
Canon 50mm F/1.4
Een goede lens en wat goedkoper dan de Sigma.
Canon 50mm F/1.8
Okay lens en zeer goedkoop. Wel helaas van plastic.
Canon 85 F/1.8
Zeer goede lens.
Ik neig dus vooral naar de primes, omdat deze toch een stapje sneller zijn en ik toch een hoop foto's in slecht licht maak. Aangezien ik nu ook alleen mf primes gebruikt is het wel een makkelijke stap. Maar dan is alleen de combinatie Samyang 14, Canon 50 1.8 en Canon 85 1.8 mogelijk gezien mijn budget.
Any tips?