Videokaart defect gegaan : Geaard stopcontact of niet ?

Pagina: 1
Acties:

• Chilco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:50 ]

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 09:22
Lijkt me vreemd. Heb jarenlang op een niet-geaard stopcontact gezeten. Nu alweer 5 jaar op een wel-geaarde lijn. Bij beiden geen problemen gehad. Misschien is je voeding niet helemaal lekker?

Soundcloud

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de kans is erg klein, toch moet ik weer terugdenken aan de amiga die ik had waar ik de vonken tussen de connector en de afscherming zag overslaan door het gebrek aan een gezamelijke massa :X

ik zou eerder denken dat de kaart niet goed is

Iperf

• Chilco
-

[ Voor 106% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:50 ]

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Hoi, ik zelf meegemaakt dat ik meerdere moederborden heb zien overlijden op een niet geaard stopcontact en dat terwijl er niet eens werd overgeklokt!

Alle apparaten hebben een soort van lekspanning, die ergens naartoe moet. Als je dit apparaat aansluit op je pc, kan het zijn dat die lekspanning ook op je pc terecht komt. Als je pc deze spanning niet kwijt kan, kan het idd zijn dat interne componenten de geest geven. Ik weet dat ik hierover heb gelezen op GoT, maar ik kan het zo 1-2-3 niet terugvinden.

Na dit zelf meegemaakt te hebben (2 mobo's kort na elkaar), heb ik vanuit een andere kamer een geaarde verlengkabel gelegd en sindsdien nooit meer een enkel probleem gehad. Tegenwoordig wonen wij in een nieuw huis (bj 2007) en worden standaard (NEN1010) alle stopcontacten geaard uitgevoerd, ook op bovenverdiepingen en op zolder. Dit probleem is bij mij dus niet meer aan de orde.

Ik zou met klem aanraden om een geaard stopcontact te gebruiken. Maar dat is mijn mening.

Lenovo Thinkpad Yoga X380

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
En voordat we die discussie weer krijgen, niet aarden dmv een kabeltje aan de verwarming!

• Chilco
-

Verwijderd

HTrockstar schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:45:
[...]

Ik zit er aan te denken om net als dreku88000 een verlengkabel van de begane grond naar boven te leggen als tijdelijke oplossing om daarna te kijken hoe ik dit netjes kan wegwerken :P
Misschien stomme vraag heb je enige verstand van elektra niet (in slechte zin bedoeld) zo ja pak dan een doos vd draad(2.5 of 3mm bruin/groen) en trek de kabel vanuit de meterkast helemaal naar boven lukt dit niet (probeer de installatie tekeningen te bemachtigen)
Gebruik dan een trek veer of nylon trek koord die laat je met de bruine of blauwe adder mee omhoog gaan (of omlaag indien makkelijker) als deze dan de gehele route heeft gehad dan bevestig je de groen bruine adder(aardings adder) en dan trek je de veer of nylon trek koord er weer uit en zodoende heb je de aarde netjes van uit je meter kast tot de desbetreffende ruimte weg gewerkt en veilig gesteld

Lukt dit niet wil je het wel kan je altijd helpen en anders heb ik genoeg colegaas die wel wat willen klussen voor niet te veel werk in de elektrotechnische industrie dus 2.5mm kabel mot geen probleem zijn.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Geelgroen bedoel je hopelijk, bruin is altijd fase. En altijd 2,5mm² geen 3.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Chilco
-

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-11-2025
@ silver wolf
het is een erg goed idee ja
het kan alleen wel heel wat gekloot worden
want ik denk dat de man niet zo even trekveertje heeft liggen
dus infeite moeten die klussers wel echt langskomen :P

Suh dude

• Chilco
-

[ Voor 99% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:50 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44

Reptile209

- gers -

HTrockstar schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:42:
[...]
Nu hoorde ik net van mijn buurman dat ik deze eraf kan halen en dan er een stopcontact met "aarde" pinnen op kan doen, aangezien er standaard een aardkabel erbij achter zit. Kan dit mogelijk kloppen en is dit een goede methode om mijn probleem op te lossen?
Hoe kunnen wij nou zien of er een losse aarddraad in jouw wandcontactdoos zit? :) Schroef hem eens los en dan weet je meer dan wij.
Ik zou het overigens wel vreemd vinden als men wel een extra draad zou trekken, maar die dan niet aansluit. Zorg dus dat je test (laat testen) of die draad dan ook echt met de aardpen van je huis verbonden is! Als dat allemaal klopt, zou ik die aarde maar gelijk aansluiten, dat kan nooit kwaad!

Zo scherp als een voetbal!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Meestal zit er in de keuken/badkamergroep wel een aarde, die kan je mogelijk gebruiken ;).

Pc heeft een netfilter in de voeding zitten, indien die niet is aangesloten (dus geen aarde) dan staat er 110V op de behuizing=massa. (220V : 2 = 110V)
Een voeding is een klasse I toestel en heeft conform de gebruikersnorm een randaarde aansluiting nodig om correct te kunnen werken, eventuele spikes op het net worden afgevoerd naar aarde. Indien geen aarde, spikes worden verwerkt door voeding en komen in je systeem terecht met alle gevolgen van dien. Dit hoeft niet direct te betekenen dat je PC kapot gaat, maar indien dat wel gebeurd is het zeer aannemelijk dat daar de oorzaak ligt.
Iedere aansluiting van klasse I apparatuur die niet is voorzien van aarding word direct afgekoppeld en afgekeurd. Ernstig letsel is het gevolg indien men dit toch gaat gebruiken, en daar is men dan zelf verantwoordelijk voor. Dus wees gewaarschuwd.

PS kleine test> pak de behuizing van je PC en een radiator maar eens vast, dan weet je precies hoe 110V netspanning voelt :X , en hopenlijk voor jou heb je een goede aardlekschakelaar O-)

[ Voor 9% gewijzigd door keur0000 op 04-02-2011 16:59 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Reptile209 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:46:
[...]
Schroef hem eens los en dan weet je meer dan wij.
Wellicht ten overvloede maar wanneer je het stopcontact losschroeft, zorg dan iig dat de spanning er van afgehaald is !

I can see clearly now, the brain is gone...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

pannekoek141 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:38:
@ silver wolf
het is een erg goed idee ja
het kan alleen wel heel wat gekloot worden
want ik denk dat de man niet zo even trekveertje heeft liggen
dus infeite moeten die klussers wel echt langskomen :P
Trekveren zijn niet zo'n probleem, die kosten niet zo veel en zijn bijna altijd wel ergens te lenen.
In een oud huis nieuwe draden bijtrekken door een bestaande leiding geeft echter grote kans op frustratie en problemen :)

* heuveltje wiens trekveer in een vriends huis nog ergens afgeknipt in de leiding zit, omdat we niet meer voor of achteruit konden :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Chilco
-

• biepo
  • Laatst online: 11-02 17:10
Oef blij dat ik dit lees. Ik had onlangs problemen met mijn computer. Mijn beeldscherm deed het niet en ik hoorde mijn computer gewoon starten. Naar een paar minuten gaat me computerkast op volle toeren (echt alsof je een stofzuiger hoort) en gaat er een rode ligt brande op de achterkant van me hd4870x2.
Ik had me videokaart in een andere pci slot gedaan. Maar het probleem bleef. Had me hdd eruit gehaalt en nog steeds niks. Wat bekabeling opnieuw in me voeding gestopt, moederbord en videokaart en noppes.

Was vanplan em terug te sturen. Totdat ik me oude stopcontactdoos zag (een met draad) dus ik besloot me computer direct aan te sluiten op de stopcontact in de muur, hij deed het toen wel even een half uur voordat ik hetzelfde probleem kreeg. (lag dus niet aan me computer) Ik ging dus maar langs een winkel, beveiligd stopcontactdoos gekocht en die op me ongeaarde stopcontact aangesloten. Me oude weggegooit probleem voorlopig opgelost.

Heb wel op die stopcontactdoos (die aan de ongeaarde stopcontact aangesloten zit) me 32* scherm me ps3 en me hele computer aangesloten 24* scherm + boxes. Dit raden jullie dus af? Zit op kamers ik hoorde me huisbaas dat nog toevallig zeggen nadat ik me probleem had opgelost.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1