[MacBook] fan draait altijd 6200RPM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04 21:13
Hoi iedereen,

Sinds mid december heb ik dus een Macbook Pro 13" 2010 2.4ghz maar Ik vond de fan van mijn Macbook Pro nogal luid (voor Mac begrippen).
Toen heb ik na een tijdje de App smcFanControl gedownload en hier proberen aan te passen.
Wat ik echter ook doe of uitvoer er blijft altijd 6100RPM + staan bij de app. (ook na reboot(temperatuur is rond 31 graden altijd))

Volgens mij hoort het niet zo te zijn dat ook al doe ik helemaal niks met de macbook dat de fan nog steeds zo hoog staat(wat je dus ook goed hoort...)

YouTube: MacBook Pro (Unibody) fan noise

Het klinkt zoals op de video, maar dan met temperaturen van 30 graden en totaal niks doen.

Weet iemand toevallig een oplossing? aangezien ik het verder nog niet zo heb kunnen lezen..

Mvg,
Richard

[ Voor 16% gewijzigd door Richard_AFC op 05-02-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:33
6200rpm? lijkt me een bug, die ventilatoren gaan tot 6000rpm dacht ik. (Althans MBP) en met een minimum van 2000rpm.

Hoor je ze duidelijk blazen? Dan draaien ze inderdaad 6000rpm, als je ze enkel hoort met je oor op je Macbook dan gaan ze dat zeker niet.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn Macbook had iets soortgelijks, die draaide juist niet snel genoeg. Er zijn een aantal programma's waarmee je de temp/fan curve kan aanpassen, nadat ik die een had gedownload kon ik alles zelf instellen. Weet de naam zo 1,2,3 niet meer maar Google even op 'Macbook Pro fancontrol program' ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
ZpAz schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:17:
6200rpm? lijkt me een bug, die ventilatoren gaan tot 6000rpm dacht ik. (Althans MBP) en met een minimum van 2000rpm.

Hoor je ze duidelijk blazen? Dan draaien ze inderdaad 6000rpm, als je ze enkel hoort met je oor op je Macbook dan gaan ze dat zeker niet.
Ja nouja ze halen sowieso altijd die 6000 dan.. Vandaag in de les hoorde ik als enige een laptop echt hard blazen en dat was de mijne, wat je toch niet verwacht van een Macbook :/

Misschien werken de fan control apps niet op de laatste versies Macbook, maar dan hoort het nog niet dat de fan ALTIJD max draait..

Ik heb overigens de app smcFanControl en Fan Control 1.2 geprobeerd (deze werken dus niet)

[ Voor 6% gewijzigd door Richard_AFC op 03-02-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Probeer even de SMC te resetten. Dat is het gedeelte van de Macbook Pro dat onder andere de fan snelheid regelt. :)

Hier staat uitgelegd hoe dat moet: http://support.apple.com/kb/ht3964

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Satch schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:27:
Probeer even de SMC te resetten. Dat is het gedeelte van de Macbook Pro dat onder andere de fan snelheid regelt. :)

Hier staat uitgelegd hoe dat moet: http://support.apple.com/kb/ht3964
Die manier had ik al eerder gevonden maar dat mocht ook niet baten! (de methode voor de macbook waar je de batterij eigenlijk niet mag verwijderen)

EDIT: Nu heb ik dus ergens het volgende gevonden:

-------------------

Install the SMC

in terminal type:

/Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources/smc -k F0Mx -w ****

replace the *'s with your desired speed of your choice:

6200 RPM - 60e0
5600 RPM - 5780
5000 RPM - 4e20
4800 RPM - 4b00
4000 RPM - 3e80
3600 RPM - 3840
3000 RPM - 2ee0
2500 RPM - 2710

This will be reset every time you shutdown or your laptop goes to sleep.

Hope this helps

------------

Dit werkt wel, de Macbook is voor het eerst sinds ik hem heb stil! alleen is dit natuurlijk niet de oplossing die ik zoek, ik wil gewoon dat de MAcbook zelf regelt dat bij meer CPU use de fan ook zichzelf aanpast..

[ Voor 44% gewijzigd door Richard_AFC op 03-02-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Dat is inderdaad geen goede oplossing. Daarmee kan je zelfs je Macbook kapot maken door overhitting. De fans gaan dan namelijk ook niet meer harder als het wel nodig is. Vandaar dat programma's als smcFancontrol niet meer doen dan een minimum snelheid instellen en de laptop alsnog zelf de controle geven over het maximum.
Wat je iig nog aan opties hebt is de pram resetten: http://support.apple.com/kb/ht1379
Als dit niet werkt raad ik je aan om OS X opnieuw te installeren met de bijgeleverde discs. En als dat ook al niet werkt zou ik teruggaan naar het aankooppunt voor garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
^ Ook dit heeft niet geholpen.. Waar kan het toch aan liggen dat bij welke temperatuur dan ook, de fan gewoon op maximaal draaien (vanaf de allereerste keer dat ik hem aanzette al..)

Morgen maar even bellen met Apple eerst? Misschien levert dat nog wat zinnigs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
De eerste ervaring met Apple service is meteen een domper..

Ik bel Apple en de man helpt mij netjes met nogmaals de SMC reset en de PRAM and NVRAM reset.
Het probleem is nog niet opgelost en de man verteld mij dat het dan maar 'normaal' is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:42
Zelf niet heel veel ervaring met een Macbook --> maar wellicht langs een MacWinkel gaan? hier kun je duidelijk laten horen hoeveel lawaai het daadwerkelijk is. Ook kun je laten zien hoe hard de fan staat via de tools die hierboven staan.

Wellicht zullen hun ongmaals die resets e.d. doen, maar dan kun je daarna wellicht betere vervolg afspraken maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 14:58
Richard_AFC schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:41:
De eerste ervaring met Apple service is meteen een domper..

Ik bel Apple en de man helpt mij netjes met nogmaals de SMC reset en de PRAM and NVRAM reset.
Het probleem is nog niet opgelost en de man verteld mij dat het dan maar 'normaal' is..
Welke APR ben je dan geweest? of heb je apple care gebeld?
Je MBP valt onder normale garantie. met andere worden, je kan aantonen dat snelheid van de fan niet normaal is. Dat je recht heb op garantie en dus reparatie of omruil.

Als je temp sensor defect is. zal logic board moeten worden vervangen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
To_Tall schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:02:
[...]

Welke APR ben je dan geweest? of heb je apple care gebeld?
Je MBP valt onder normale garantie. met andere worden, je kan aantonen dat snelheid van de fan niet normaal is. Dat je recht heb op garantie en dus reparatie of omruil.

Als je temp sensor defect is. zal logic board moeten worden vervangen.
Ik heb inderdaad Apple care gebeld, de man vertelde uit wanhoop (ofzo?) dat het dan maar normaal is.
Net Dixons gebeld (waar ik de macbook vandaan heb) en deze vertelde mij om even langs een APR te gaan. Dan kunnen ze het zelf ervaren want dit klopt echt niet.

Ik laat nog even weten hoe dat is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Inderdaad even langs een APR gaan is dan het beste. Zij kunnen de garantie dan ook rechtstreeks via Apple regelen. Maar toch raad ik je aan om eerst even OS X opnieuw te installeren. Dus even een backup maken van je bestanden en vervolgens van de install disk booten en een clean install doen. Als dit niet helpt hoeven ze het bij de APR niet te proberen en ben je dus eerder geholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
ik heb hetzelfde probleem gehad. (2x)

heb meerdere malen de reset moeten doen van smc etc en toen pakte de reset wel voor de SMCfancontrol app.

Verder heb ik al problemen gehad met een ander fan tooltje genaamd: fan-control (fan speed die hoog bleef staan)
http://www.macupdate.com/app/mac/23137/fan-control

bij dit programma is het niet alleen de .app die in de prullenmand moet verdwijnen. er zijn nog 2 bestanden die nog verwijderd moeten worden:

Uninstall Instructions

Please follow these instructions to uninstall FanControl permanently:

1. Remove the following files and folders (both on your start disk):

/Library/StartupItems/FanControlDaemon
/Library/PreferencePanes/Fan Control.prefPane

(You will be prompted for the Administrator's password when deleting these items.)
2. Reboot
3. Reset the System Management Controller (SMC). Please follow these links for instructions: Portables, Mac Mini, Mac Pro

bron: http://www.lobotomo.com/products/FanControl/

edit: oops over gelezen dat de macbook het al van dag 1 doet |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Dirkxke op 04-02-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 19:26

Maartenvs

For Sale

Probeer eens wat andere combinaties van de geheugen bankjes. Ik kon namelijk ook door het switchen van de bankjes mijn Macbook Pro op volle snelheid laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Richard_AFC schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:14:
[...]

Ik heb inderdaad Apple care gebeld, de man vertelde uit wanhoop (ofzo?) dat het dan maar normaal is.
Net Dixons gebeld (waar ik de macbook vandaan heb) en deze vertelde mij om even langs een APR te gaan. Dan kunnen ze het zelf ervaren want dit klopt echt niet.
De beste man weet ook niet beter want jij hebt met het systeem lopen kloten.

Om tot een goed resultaat te komen:
- Formatteer hdd
- SMC Reset
- PRAM Reset
- Clean re-install van OSX.

In die volgorde.

Dat is de enige manier om zeker te weten dat al je gekloot ongedaan gemaakt wordt en je dus een normale beginsituatie hebt. Als je daarna nog vindt dat de fans te hard draaien kun je eens richting een APR gaan om die een en ander te laten beoordelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
CyBeR schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 01:17:
[...]

De beste man weet ook niet beter want jij hebt met het systeem lopen kloten.

Om tot een goed resultaat te komen:
- Formatteer hdd
- SMC Reset
- PRAM Reset
- Clean re-install van OSX.

In die volgorde.

Dat is de enige manier om zeker te weten dat al je gekloot ongedaan gemaakt wordt en je dus een normale beginsituatie hebt. Als je daarna nog vindt dat de fans te hard draaien kun je eens richting een APR gaan om die een en ander te laten beoordelen.
Over welk gekloot heb jij het? Als je goed gelezen hebt, had je eruit kunnen opmaken dat ik het al heb sinds ik de doos openmaakte en hem voor het eerst aanzette..

De volgorde die jij nu aangeeft heb ik al gedaan, geen resultaat.

Net bij een APR geweest en die wist er verder niks van en gaf me het advies om de Macbook op te sturen.

Ik ga nu even de geheugen bankjes omwisselen, misschien werkt dat !
EDIT, Ook het wisselen van de geheugenbankjes heeft niet geholpen..

[ Voor 3% gewijzigd door Richard_AFC op 05-02-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Richard_AFC schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:58:
[...]

Over welk gekloot heb jij het? Als je goed gelezen hebt, had je eruit kunnen opmaken dat ik het al heb sinds ik de doos openmaakte en hem voor het eerst aanzette..
Dat kan, maar daarna heb je in het systeem zitten kutten, met als gevolg dat er nooit van je lang-zal-ze-leven nog fatsoenlijk support op gegeven kan worden. En in je systeem kutten om je dock een andere achtergrond te geven is dan natuurlijk niet zo spannend, maar in de thermal management klooien wél.
De volgorde die jij nu aangeeft heb ik al gedaan, geen resultaat.

Net bij een APR geweest en die wist er verder niks van en gaf me het advies om de Macbook op te sturen.
Ok. Als in de default configuratie, met een verse install, je fans ook constant op 6k rpm draaien, is er iets mis. Dat kan vanalles zijn (sensor kapot, smc kapot, etc) en onder garantie opsturen is dan een goede stap.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
CyBeR schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:30:
[...]

Dat kan, maar daarna heb je in het systeem zitten kutten, met als gevolg dat er nooit van je lang-zal-ze-leven nog fatsoenlijk support op gegeven kan worden. En in je systeem kutten om je dock een andere achtergrond te geven is dan natuurlijk niet zo spannend, maar in de thermal management klooien wél.

[...]

Ok. Als in de default configuratie, met een verse install, je fans ook constant op 6k rpm draaien, is er iets mis. Dat kan vanalles zijn (sensor kapot, smc kapot, etc) en onder garantie opsturen is dan een goede stap.
Ik heb er geen probleem mee om me Macbook op te sturen, alleen ben ik bang dat ik net weer een monteur tref die het beoordeeld als 'gewoon' zoals de man aan de telefoon me ook vertelde. (op internet las ik ook dat sommige de laptop weer terug kregen zonder veranderen met als opmerking dat het normaal is, (met als gevolg dat ik lekker de onderzoek kosten etc. kan betalen) vandaar).

Toch vind ik het raar dat er zo makkelijk over gedaan wordt. Maandag wederom maar even bellen en hopen dat er nu wel wat nuttigs wordt gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Is er een temperatuur die eruit schiet of anders raar doet? Als de sensor waar de macbook vanuit gaat bij het bepalen van de fansnelheid kapot is dan zou dit gedrag een logisch gevolg kunnen zijn. Het feit dat al voordat je iets deed met de macbook de fans onnodig hard draaiden ruikt naar een hardware fail, maar weet wel dat ze graag 'onderzoekskosten' a bijna 100 euro rekenen als blijkt dat het niet onder de garantie valt, dus zorg ervoor dat je zeker weet dat je alles goed gereset hebt.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Jeroen schreef op zondag 06 februari 2011 @ 00:06:
Is er een temperatuur die eruit schiet of anders raar doet? Als de sensor waar de macbook vanuit gaat bij het bepalen van de fansnelheid kapot is dan zou dit gedrag een logisch gevolg kunnen zijn. Het feit dat al voordat je iets deed met de macbook de fans onnodig hard draaiden ruikt naar een hardware fail, maar weet wel dat ze graag 'onderzoekskosten' a bijna 100 euro rekenen als blijkt dat het niet onder de garantie valt, dus zorg ervoor dat je zeker weet dat je alles goed gereset hebt.
Nee de temperaturen zijn 'gewoon'

CPU 30
Heatsink B 29
Northbridge 24

Wat wel raar is, is dat er geen HDD temp zichtbaar is, alhoewel ik geen idee heb of die ook wel hoort te bestaan.

Je hebt helemaal gelijk over die onderzoekskosten, en daarom vind ik het ook lastig om zo te zeggen stuur hem maar omdat aangezien ze aan de telefoon ook al zo simpel waren om te zeggen dat het dan maar 'normaal' is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hoort een temperatuur van je HD te zien in de statistieken. Ik gebruik hiervoor de widget iStat Pro. (gratis te downloaden)

Het kan zijn dat de sensor van de HD defect is, niet aangesloten is of verstoord is. In alle gevallen wordt er niks gemeten en dus blijft de boel maar op volle toeren draaien.

En in alle gevallen moet je niet terug naar een APR maar naar de ASP (Apple Service Provider). Bel wel even met Apple Care, je zit nog binnen de 45/90 dagen tijd als ik het goed begrijp. Zorg dat je van hen een case-nummer krijgt om de boel te laten fixen. Onderzoekskosten mag men zeker niet gaan rekenen in dit geval.

Je moet er wel even zeker van zijn dat een programma als MFC Fancontrol niet draait en niet op je MacBook staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
^ Die gebruik ik ook, zie screenshot.
Nu opeens staat de HDD temp er wel bij nadat ik even de temps bij settings uit en weer aangevinkt heb.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2cda7pw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mijn MacBook heeft nog een Enclosure 4 Base en een heatsink A er bij staan. Moet jouw versie dat ook niet hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 06-02-2011 14:05 . Reden: Verkeerde letters gebruikt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
sypie schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:05:
Mijn MacBook heeft nog een Enclosure 4 Base en een heatsink A er bij staan. Moet jouw versie dat ook niet hebben?
Ik heb geen idee, heb jij dezelfde versie als ik? Macbook Pro 2010 2.4ghz

Nu staat overigens de HDD temp weer op 0, weet iemand toevallig waar die sensor zit? zou ik die even kunnen checken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Als je hem niet op wil sturen omdat je twijfelt aan de deskundigheid kan je beter langsgaan bij een APR waar ze zelf een reparatie afdeling hebben. Bijvoorbeeld Mac House in Woerden. Zelf 1 keer geweest voor een reparatie en toen merkte ik wel dat ze er verstand van hadden. :) Dan kan je natuurlijk meteen je argumenten op tafel leggen en duidelijke afspraken maken dat het onder de garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Net wat ik zeg, geen APR maar een ASP.

Ik heb een 2,4GHz uit begin 2009 als ik mij niet vergis. Het is in ieder geval een MacBook 5,1 volgens het Systeemprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Vandaag bij een ASP langs geweest, en tijdens de snel controle konden ze niet zien wat het was. Bij de eerst volgende vakantie (over 2 weken) laat ik hem dus verder controleren en eventueel repareren en ben ik de laptop 4 tot 5 werkdagen kwijt.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Dirkxke schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 15:00:
ik heb hetzelfde probleem gehad. (2x)

heb meerdere malen de reset moeten doen van smc etc en toen pakte de reset wel voor de SMCfancontrol app.

Verder heb ik al problemen gehad met een ander fan tooltje genaamd: fan-control (fan speed die hoog bleef staan)
http://www.macupdate.com/app/mac/23137/fan-control

bij dit programma is het niet alleen de .app die in de prullenmand moet verdwijnen. er zijn nog 2 bestanden die nog verwijderd moeten worden:

Uninstall Instructions

Please follow these instructions to uninstall FanControl permanently:

1. Remove the following files and folders (both on your start disk):

/Library/StartupItems/FanControlDaemon
/Library/PreferencePanes/Fan Control.prefPane

(You will be prompted for the Administrator's password when deleting these items.)
2. Reboot
3. Reset the System Management Controller (SMC). Please follow these links for instructions: Portables, Mac Mini, Mac Pro

bron: http://www.lobotomo.com/products/FanControl/

edit: oops over gelezen dat de macbook het al van dag 1 doet |:(
Je hebt me zojuist enorm geholpen. Van een default 3600rpm naar 2000. Heerlijk! Had ooit eens die Fan Control op m'n MBP staan en er nooit bij stilgestaan dat dat nog deels op m'n MBP stond. _/-\o_

Sorry voor de kick-after-a-year.

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1