kan niet OCen, AMD Athlon || X4 620 met een MSI 770-G45

Pagina: 1
Acties:

• biggie0344
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-02-2022
Hallo allen,

Ik wil graag mijn cpu overclocken omdat ik beetje zat ben geworden dat het 1minuut duurt voordat mijn p.o.s.t
start ( dus 1minuut lang heb ik black screen en na een minuut begint MSI logo pas ), als ik op mijn msi mainboard de knopje van autoclock aanzet dan doet hij het goed en draait hij direct door de p.o.s.t

Ik heb ook van een maat van me gehoord dat hij er problemen mee had en een neef van hem had hem overgeclocked en alles werkte weer goed, daarom wil ik het doen.

Ik hou er zelf niet van om het automatisch te laten doen, daarom vraag ik een beetje hulp van de experts.
Op het gebied van overclocken ben ik ECHT nieuw dus alles wat jullie zeggen heb ik mooi meegenomen.
Ik heb een beetje rondgekeken op het forum maar ik zag geen amd athlon || X4 620 guide, op internet vond ik er een paar maar die waren allemaal met extra cpu coolers en al.
ik heb op dit moment een amd cooler die eigenlijk op een phenom black edition hoort met 2 heat pipes dus hij kan wel wat aan met overclocken.
Mijn cpu hoef geen 3.4 of 3.6 ghz te halen wat andere mensen met extra apparatuur wel kunnen halen.
ik vind het al best als ik rond de 2.8-2.9 zit.

wat heb ik ?

AMD Athlon || X4 620 ( standaart op 2.6ghz )
MSI 770-G45 Mainboard.
2x 2gb corsair VS2GB1333D4
1x 2gb A-data DDR3 1333G
Op dit moment nog een GT240 ( wat er binnekort uitgaat voor een HD6850 )
Recom Power engine 450 Plus

Wat heb ik geprobeerd ?

zodra ik mijn FSB probeert te veranderen van 200 naar 201 of 199
krijg ik een OC error dus een NO boot
zodra ik iets aan me voltage doe van me cpu ( iets hoger of iets lager ) No boot
Zodra ik beide probeer te doen No boot..

Wat kan het probleem zijn.

Ik las ergens dat je geheugen ook iets aan gedaan moet worden aan je geheugen omdat hij elkaar niet leuk vond ofzo,
ik snap er wel wat van maar zodra je het over overclocking heb dan weet ik het echt niet..

Alvast bedankt

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
overklokken gaat je probleem niet oplossen.. dat is kul als iemand dat zegt tegen je..

begin eens met een bios flash, update naar de laatste versie, herstart je pc en doe in de bios load setup defaults, haal daarna de losse module geheugen van A-data er uit.. geheugen plaats je in paren van 2 zodat ze in dual channel werkt, dit geeft de beste prestaties van je pc..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ja kan ook nog in de bios kijken of er een quick boot optie is, dan slaat hij bepaalde test over voor het booten.

• biggie0344
het Overclocken helpt wel omdat als ik een van de 2 knopjes aanzet op me mainboard dan doet hij automatisch overclocken.
Dan gaat het wel super snel.
Bios flash gedaan, PC geprobeerd om op te starten met alleen de A-data of alleen de 2x corsair en dat ging ook niet zo goed maar het automatisch overclocken wil ik gewoon niet omdat ik wel een beetje me zelf erin wilt verdiepen dus dat ik later op een andere mainboard die geen overclock switch heeft ook zelf kan.
want als ik nu een nieuwe mainboard haal zonder oc switch dan kan het zelf niet zo goed doen..

Op me mainboard staat er..
Easy OC Switch
• Help end-users upgrade CPU FSB directly.
• Buy an essential CPU but want to reach higher performance.
• Skip the complicated BIOS OC setting and enjoy the higher level CPU performance.

als ik 1van de 2 switchen aan zet dan werkt het goed.
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.eu/uploads/features/features_989c5171b9a4b4486747098f260043bd.gif

dus dat vindt ik zelf ook een beetje raar..

bios update/reset/battery reset/quick boot/smart test disabled
opgestart zonder enige hdd of dvd brander
opgestart met 1 en 2 ram sticks..

niets werktte behalve het rare overclocken..

wat eigenlijk niemand begrijpt maar dit is toch echt mijn probleem....

Ik was bijna in staat om een nieuwe mainboard te halen.
ik heb ook getest om een phenom in mijn mainboard te doen, gaf idem dito het zelfde probleem

ik druk op de knop,

fans cpu alles draait NO picture
numlock op me toetsenbord gaat aan
1minuut later knippert mijn toetsenbord en daarna pas beeld.

ik weet het klinkt raar maar het is echt waar.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
volgende stap is om je geheugen goed in te stellen in de bios.. kom er achter welke snelheid, timings en voltage je modules nodig hebben en stel dit handmatig in de bios in.

het lijkt of het overklokkenh et oplost, maar dat is niet zo.. de easy OC knop veranderd een setting waardoor het probleem oplost, maar dit mag geen oplossing zijn... het moet op standaard snelheid gewoon goed werken. zitten al je SATA devices goed aangesloten en krijgen ze genoeg spanning?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• biggie0344
Ik zal hem de bios resetten en dan met oc switch en dan doe ik even vergelijken
Ik zal paar fotos maken voor jullie
Pagina: 1