• lwd-kevin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 18:53
Omdat mijn CPU-koeler (i5 750 stock cooler) veel lawaai maakt en ik toch vond dat de temperaturen van de CPU en zijn cores soms wel iets aan de hoge kant waren heb ik besloten om een nieuwe CPU koeler te kopen. Ik heb gekozen voor een Coolermaster hyper 212 Plus.

Samen met een vriend van mij die wat meer ervaring heeft met het en en uit elkaar halen van computers ben ik aan de slag gegaan. Ik heb mijn oude (stock) koeler eraf gehaald, de koelpasta resten verwijderd etc etc. Toen kwamen we erachter dat we het gehele moederbord eruit moesten halen bij dit type koeler. Mijn maat had geen tijd en dus hebben we onze plannen verplaatst naar maandag (ik ben zelf niet z'n held wat betreft computers dus ga het niet alleen doen). Dus nieuwe koelpasta erop gesmeerd en m'n oude stock koeler erop. Computer opgestart leek allemaal goed gegaan.

Mijn maat vertrok en nog geen 3 minuten later vloog mijn PC uit. Daarna heb ik 2 a 3 keer geprobeerd hem op te starten wat steeds goed leek te gaan tot dat hij ergens in windows kwam toen vloog hij eruit. Aangezien we alleen de stock koeler eraf en erop hadden gehaald, inclusief het verwijderen (met wc rol) en het aanbrengen van koelpasta, zou het probleem hier moeten liggen. Ik heb toen zelf de CPU koeler eraf gehaald en zag dat er teveel koelpasta op zat, er was ook wat naast het vierkant gedrupt (minimaal). Dit alles heb ik zoveel mogelijk weg geveegd.

Nadat ik dat heb gedaan opnieuw opgestart en warempel mijn systeem draait nu alweer iets van 5 uren zonder problemen. Wat mij wel opvalt is dat de temperatuur wel iets hoger is (Everest meting).

Kan de koelpasta die er iets naast is gedrupt gezorgd hebben voor de problemen?
En kan het beetje dat er nu nog zit voor problemen zorgen? (Coolermaster koelpasta gebruikt (zonder zilver?)!)
Of zou de koeler er gewoon niet goed op hebben gezeten?

De schrik zat er bij mij in ieder geval goed in, en nog steeds.
Maandag de nieuwe koeler installeren hopelijk gaat het allemaal goed

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

intel processors zijn heel goed in het zichzelf beschermen tegen oververhitting, waarschijnlijk zat de koeler er niet goed op

• lwd-kevin
brilsmurfffje schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 19:48:
intel processors zijn heel goed in het zichzelf beschermen tegen oververhitting, waarschijnlijk zat de koeler er niet goed op
Bedankt voor je reactie! Wou toch ff mn ei kwijt hier ;)
Kan de verhoogde temperatuur komen door de nieuwe pasta?

Idle is mijn temperatuur nu 34 graden, bij gamen al snel tegen de 70!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Teveel pasta kan kortsluiting veroorzaken, heb ik al gezien bij iemand.
Pasta moet zo dun mogelijk uitgesmeerd worden, dit is alleen om oneffenheden op te vangen.
Dus niet de hele tube erop doen. Met creditcard uitsmeren, zo dun mogelijk.

Heb je genoeg ventilators die de warmte naar buiten brengen?

• lwd-kevin
Bedankt voor je reactie.
We hebben 1 druppel erop gedaan en uitgesmeerd met een stukje karton.
En toch is er een beetje naast gelopen nadat we de kast rechtop hebben gezet wss.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat de koeler er niet goed op zat!

Ik heb een Antec sonata III mijn warme lucht wordt afgevoerd door een 120 mm Antec Tri Cool
Ik heb verder nog nooit problemen gehad, ik merk alleen dat na vanmiddag mijn CPU sneller heet wordt!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de beste methode vind ik toch, een rijstkorrel in het midden van de processor en dan met de koeler het naar buiten toe laten drukken.

• lwd-kevin
Oke dan ga ik het maandag op die manier doen.
Eerst dan natuurlijk weer alle koelpasta verwijderen ;)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het nadeel van de creditkaart methode is dat je in theorie een vacuüm onder de koeler kan creëren, met het uitvlakken kan het in het midden minder dik zijn dan aan de rand en zo dus lucht opsluiten.

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

evt wil ik morgen de koeler er ook wel op zetten moet toch nog in lwd zijn

If water polo was easy, it would be called football

• lwd-kevin
Dat is heel aardig van je :D Helaas staat mijn computer op mijn kamer in Groningen.
Mijn ouders wonen in Leeuwarden ;) Daar ben ik nu wel ATM.
Wel jammer aan je profiel te zien ben je een echte tweaker ;-)

Alsnog heel erg bedankt voor je aanbod!

[ Voor 3% gewijzigd door lwd-kevin op 04-02-2011 01:02 ]

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Zoals hierboven al vaker gezegd: ik las het en toen dacht ik meteen, de koeler zit niet goed in zijn vergrendeling. En ik zou graag een foto willen hebben hoeveel pasta er eigenlijk uit gekomen is en waar deze pasta is gekomen. Niet om je bang te maken maar ik heb ooit zo al eens een mobo + cpu gemold.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13

faust2016

You yes have my shirt

Heb je alcohol gebruikt bij het verwijderen van de koelpasta? Dat zorgt er namelijk voor dat het goed schoonmaken van de CPU en heatsink echt een heel stuk makkelijker gaat :).

• lwd-kevin
nee ik heb geen alcohol gebruikt bij het schoonmaken. Omdat de lijm nog niet was opgedroogd kreeg ikhet meeste wel weg met een stukje toiletpapier. Het bovenstaande bericht maakt me dan wel weer bang. Ik ben op dit moment in Leeuwarden bij mijn ouders omdat ik morgen stage gesprek heb. Kan dus helaas geen foto maken! Maar uhm om het uit te leggen: De koelpasta smeer je normaal op de bovenkant. Er is een klein beetje spul daar vanaf gesijpeld op de chip zelf. Dit heb ik zo veel mogelijk weggehaald (net als vrijwel alle net aangebrachte koelpasta)
Daarna heeft hij van 15.00 tot 21.00 gewoon gedraaid. Temperaturen waren wel hoger en vooral met gamen werden ze té hoog (met de stock koeler) dus daar ben ik vrij snel mee gekapt. Bah wordt nu toch wel wat bang al 2 mensen die praten over kortsluiting /falende mobo + gpu..

Verwijderd

lwd-kevin schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:11:
Bedankt voor je reactie.
We hebben 1 druppel erop gedaan en uitgesmeerd met een stukje karton.
Kan je toch beter doen met een plastic pasje omdat karton toch microvezel zooi kan achterlaten en een plastic pasje niet.

• lwd-kevin
Ja dom, daar heb je helemaal gelijk in. Dat stukje "karton" werd overigens wel meegeleverd bij de cpu koeler. Dus of het echt karton is weet ik niet. Soort bruinig flexibel maar stevig papiertje.Zal voor volgende keer oude bankpas meenemen. iig bedank voor je interesse! iedereen trouwens. Hopelijk komt alles goed!

• lwd-kevin
boombes schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 01:05:
Zoals hierboven al vaker gezegd: ik las het en toen dacht ik meteen, de koeler zit niet goed in zijn vergrendeling. En ik zou graag een foto willen hebben hoeveel pasta er eigenlijk uit gekomen is en waar deze pasta is gekomen. Niet om je bang te maken maar ik heb ooit zo al eens een mobo + cpu gemold.
Morgenmiddag na mijn stage gesprek ga ik weer naar Groningen. Dan maak ik een foto.
Zou je die dan voor me willen beoordelen.

Ik zou dit zeer erg waarderen!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Gebruik je wel ontsmettings alcohol bij het verwijderen van de koelpasta? Alleen met een doek het een beetje wegvegen is niet voldoende! Gebruik trouwens geen WC/Keukenpapier meer, dat laat resten achter. Gebruik een katoenen doek.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13

faust2016

You yes have my shirt

lwd-kevin schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 01:16:
nee ik heb geen alcohol gebruikt bij het schoonmaken.
Nouja, tip voor de volgende keer dan.. bij de apotheek/kruidvat/whatever even 70-98% gedenatureerde alcohol halen en hiermee icm met een oude sok oid de koelpasta verwijderen.

Ook maakt een klein beetje koelpasta naast het oppervlak dat contact maakt met de koeler niet zo bar veel uit. Het wordt pas gevaarlijk als je pasta geleidend is, zoals bij AS5 e.d., en er echt heel veel te veel tussen zit.

Maak je nou maar niet te druk, je PC is al gewoon opgestart en heeft goed gedraaid tijdens gamen, dus er niks om je zorgen over te maken.
De hoge temps komen waarschijnlijk gewoon door een overvloed aan pasta en/of matige montage ;).

• lwd-kevin
hmm morgen maar snel met alcohol en een katoenen doek wederom de pasta verwijderen
Denk je dat er blijvende schade kan zijn ontstaan? De PC doet het nog wel gewoon.. Heb de nieuwe koeler nog niet eens geplaatst en toch problemen. BAAL BAAL. kan ik wel een wattenstaafje gebruiken? desnoods gedoopt in alcohol? De weggelekte pasta is namelijk moeilijk te bereiken met een doek!

ik zal nu slapen. Morgenmiddag als ik weer in Groningen ben maak ik foto's van de pasta en nadat ik heb schoongemaakt.
Maandag kan ik pas zeggen of de nieuwe koeler zijn werk doet.
Mocht het ons maandag niet lukken dan huur ik desnoods een monteur in..
Bedankt voor jullie reacties en welterusten!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

D4NG3R schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 01:34:
Gebruik trouwens geen WC/Keukenpapier meer, dat laat resten achter. Gebruik een katoenen doek.
Fatsoenlijk, stevig keukenpapier kan nog wel. Als het een beetje vochtig is is het nog best stevig spul. WC-papier daarentegen gaat pluizen, zou ik sowieso nooit gebruiken. Een katoenen doek zou wellicht de beste optie zijn, al laat dat ook wel microvezelzooi (lekker puh! :9 ) achter... :)

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik gebruik zelf wel altijd keukenpapier of een wattenstaafje voor de wat moeilijkere plekken icm. Alcohol, Aceton of zelfs Nagellakremover (slecht voor de PCB, I know). Nog nooit problemen gehad.

Nu is m'n CPU en koeler ook gelapped dus dat spreid sowieso makkelijker uit, plus je kan wat zuiniger aan doen met de pasta omdat het vlak is.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• lwd-kevin
De meningen zijn flink verdeeld zie ik wel ;-)
Wattenstaafje, katoenendoek en alcohol wordt de combinatie!
Bedankt wederom voor de reacties!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Coolermaster hyper 212 Plus is niet al te ingewikkeld te monteren, gewoon rustig de handleiding volgen en de tijd nemen. Klein rijstkorreltje is voldoende, ongeveer in t midden van de heatspreader (CPU kant dus).

Denk bij het uitnemen van je hardware ook ff aan ESD, geen wol/fleece trui enz aan ;) en jezelf regelmatig ontladen aan de behuizing van de pc.

Verder je geduld behouden en de tijd nemen, bij twijfel eerst googlen en anders hier posten met foto's. Dan heb je écht geen monteur nodig ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• lwd-kevin
De handleiding vind ik persoonlijk heel slecht gelukkig staat er een duidelijk filmpje op youtube.
ESD (= statische electriciteit?) let ik inderdaad goed op. Vind het alleen jammer dat de Hyper 212 Plus eist dat het moederbord eruit moet. Gelukkig ga ik hem maandag niet alleen monteren :) Toch bedankt voor je reactie!

Ik kan in ieder geval concluderen dat
- De stock koeler er gisteren dus niet goed op zat en dat hij daardoor eerst niet wou opstarten
- Mijn PC nu warmer wordt vanwege teveel/te weinig koelpasta (heb veel weggeveegd nadat hij niet wou opstarten) en wellicht matige montage van stock koeler
- Ik weet nu hoe ik de pasta moet verwijderen
- Maandag aan de slag! Ik probeer vanmiddag alsnog ff een foto te maken van de weggelekte pasta! Voor de zekerheid.

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ik gebruik eerst papier om het grootste gedeelte eraf te halen, daarna een koffiefilter om geen stofjes na te laten.
Dit altijd met isopropylalcohol, verkrijgbaar voor nog geen €2 bij de apotheek.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:18
Jammer dat je daar in grûningen zit, is zo'n 150 kilometer verderop en dat heb ik er niet zo even voor over ;)

maar ik denk dat het je gaat lukken. Ik heb ook al tientallen processoren van koelpasta voorzien en ook weer verwijderd, is echt zo lastig nog niet. Heeft alleen even tijd nodig, je moet het niet gehaast doen. Wanneer je de koelpasta niet meer ziet omdat je het zo dun uitsmeert, ben je goed op weg. ;)

P.S. zelf gebruik ik de meest slopende materialen: WC-papier, ronde watten, terpentine, nog nooit problemen mee gehad. kortom, het spectrum is erg groot, je moet je niet snel laten afschrikken. Als hij het niet meer doet, weet je dat je te ruig bezig was, dat is de enige manier om er goed achter te komen. Maar ik schrik ook niet, sterker nog, ik doe het zelf, als er een moederbord op mijn tapijt ligt. nog nooit een kapot gegaan d'r aan.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
uitsmeren kan toch luchtbellen geven?
een rijstkorrel groot koelpasta in het midden van de cpu en de koeler erop drukken.
gegarandeerd geen luchtbellen die de warmte niet geleiden.
een filmpje van hoe verschillende methoden werken, rijstkorrel werkt het beste das goed te zien en het simpelst ook.

YouTube: How Thermal Compound Spreads

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Uitsmeren kan ook net zo goed maar om dan luchtbelletjes er onderuit te krijgen kan je het beste de koeler 1 kwartslag naar beide kanten draaien wanneer ie op de cpu staat waarbij je wel erop moet letten dat de koeler niet kantelt en strak op de cpu gedrukt blijft. Met deze methode creeer je namelijk ook een soort van vacuum en is toch al door verschillende mensen die pro bezig zijn zo gedaan met best wel goede resultaten hetgeen ik zelf ook ondervonden heb.

• lwd-kevin
Zoals beloofd fotos van mijn cpu met weggelekte koelpasta

Hier een fotos van mijn cpu
http://img201.imageshack.us/img201/5306/afb102.jpg
http://img593.imageshack.us/img593/5489/afb103.jpg

Foto van mijn stock koeler
http://img18.imageshack.us/img18/9982/afb107y.jpg

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

noes schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:03:
Coolermaster hyper 212 Plus is niet al te ingewikkeld te monteren, gewoon rustig de handleiding volgen en de tijd nemen. Klein rijstkorreltje is voldoende, ongeveer in t midden van de heatspreader (CPU kant dus).

Denk bij het uitnemen van je hardware ook ff aan ESD, geen wol/fleece trui enz aan ;) en jezelf regelmatig ontladen aan de behuizing van de pc.

Verder je geduld behouden en de tijd nemen, bij twijfel eerst googlen en anders hier posten met foto's. Dan heb je écht geen monteur nodig ;)
Rijstkorrel methode is minder effectief bij CM Hyper 212plus. Deze koeler heeft geen heatsink maar heatpipes direct aan de buitenkant. Je moet 3 streepjes koelpasta aan de heatpipes aanbrengen anders wordt de koelpasta in de groeven naar buiten geperst.

Ik gebruik altijd de rijstkorrel methode bij vlakke heatsinks maar deze koeler heeft net dat extra aandacht nodig.

• lwd-kevin
naarden 4ever schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:58:
Jammer dat je daar in grûningen zit, is zo'n 150 kilometer verderop en dat heb ik er niet zo even voor over ;)

maar ik denk dat het je gaat lukken. Ik heb ook al tientallen processoren van koelpasta voorzien en ook weer verwijderd, is echt zo lastig nog niet. Heeft alleen even tijd nodig, je moet het niet gehaast doen. Wanneer je de koelpasta niet meer ziet omdat je het zo dun uitsmeert, ben je goed op weg. ;)

P.S. zelf gebruik ik de meest slopende materialen: WC-papier, ronde watten, terpentine, nog nooit problemen mee gehad. kortom, het spectrum is erg groot, je moet je niet snel laten afschrikken. Als hij het niet meer doet, weet je dat je te ruig bezig was, dat is de enige manier om er goed achter te komen. Maar ik schrik ook niet, sterker nog, ik doe het zelf, als er een moederbord op mijn tapijt ligt. nog nooit een kapot gegaan d'r aan.
Begrijpelijk dat je dat er niet voor over hebt, haha ;-) Toch heel erg bedankt voor je reactie!
Geeft me weer wat moed!
Blord schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:53:
[...]
Rijstkorrel methode is minder effectief bij CM Hyper 212plus. Deze koeler heeft geen heatsink maar heatpipes direct aan de buitenkant. Je moet 3 streepjes koelpasta aan de heatpipes aanbrengen anders wordt de koelpasta in de groeven naar buiten geperst.

Ik gebruik altijd de rijstkorrel methode bij vlakke heatsinks maar deze koeler heeft net dat extra aandacht nodig.
Dus dan moet ik het aanbrengen op het koperen gedeelte?
Hier een plaatje van de heatsinks:
http://imagenes.pccompone...ster_hyper_212_plus_1.jpg

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ja, op de 4 heatpipes een hele dunne streepje pasta. Ik had me vergist over het aantal heatpipes, het zijn er vier ipv drie.

• lwd-kevin
en de lucht die daartussen loopt dan? blijft de warmte daar dan niet hangen?

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Mijn analyse van de foto's:

Als die grijze vlekken rond de lever van de cpu geen koelpast zijn zit je goed. voor de rest ziet het er goed uit. Zorg ervoor dat je koeler goed vast zit en gebruik niet teveel koelpasta zelf heb ik gekozen voor koelpasta waar een kwastje bij zit zodat je gelijkmatig aan kan brengen.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• lwd-kevin
Misschien is het zo duidelijker te zien: rood zijn koelpastaresten
http://img515.imageshack.us/img515/2072/afb103fixxx.jpg

En wat kan koelpasta rond de cpu "lever" veroorzaken?

For the record, mijn systeem loopt wel gewoon met deze resten. Ben van plan alles schoon te maken met katoenen doek +alcohol of met wattenstaaf ook in dit gebied?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

In dit geval kan je wel het beste de pasta in zn geheel over de proc verdelen, zo dun mogelijk, te dun bestaat bijna niet, tenzij je hele stukken overslaat natuurlijk. Over het gerucht dat je lucht zou opsluiten in je pasta is met de heatpipe constructie lijkt me onzin met die luchtkanaaltjes, al kan ik er met vlakke oppervlaktes nog wel inkomen. Toch zeg ik dat je als je maar dun genoeg uitsmeert er bij geen enkel oppervlak echt problemen zullen ontstaan.

Ik heb nog nooit de rijstkorrelmethode gebruikt en heb echt nooit problemen gehad met de temperatuur, met mn waterkoeling houd ik de i7 op 68c op 4,2 ghz (prime95 blend), maar ook op andere cpu's en gpu's altijd fatsoenljke temperaturen gehad. Wat wel wil helpen is een fatsoenlijke pasta, Arctic's MX2 bijvoorbeeld, of als je er aan kan komen Shin-Etsu. Kan wel 3-4 graden schelen als je vergelijkt met gare stock pasta's. Al is shin etsu echt goede pasta, het is een b*tch om aan te brengen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• lwd-kevin
millman schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 01:14:
In dit geval kan je wel het beste de pasta in zn geheel over de proc verdelen, zo dun mogelijk, te dun bestaat bijna niet, tenzij je hele stukken overslaat natuurlijk. Over het gerucht dat je lucht zou opsluiten in je pasta is met de heatpipe constructie lijkt me onzin met die luchtkanaaltjes, al kan ik er met vlakke oppervlaktes nog wel inkomen. Toch zeg ik dat je als je maar dun genoeg uitsmeert er bij geen enkel oppervlak echt problemen zullen ontstaan.

Ik heb nog nooit de rijstkorrelmethode gebruikt en heb echt nooit problemen gehad met de temperatuur, met mn waterkoeling houd ik de i7 op 68c op 4,2 ghz (prime95 blend), maar ook op andere cpu's en gpu's altijd fatsoenljke temperaturen gehad. Wat wel wil helpen is een fatsoenlijke pasta, Arctic's MX2 bijvoorbeeld, of als je er aan kan komen Shin-Etsu. Kan wel 3-4 graden schelen als je vergelijkt met gare stock pasta's. Al is shin etsu echt goede pasta, het is een b*tch om aan te brengen..
En wat vind jij dan van de weggelekte koel pasta?
Kan dat schade gaan veroorzaken? En kan het kwaad het te verwijderen met alcohol?
Het is pasta van Coolermaster, of er zilver in zit weet ik niet!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

lwd-kevin schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 01:26:
[...]

En wat vind jij dan van de weggelekte koel pasta?
Kan dat schade gaan veroorzaken? En kan het kwaad het te verwijderen met alcohol?
Het is pasta van Coolermaster, of er zilver in zit weet ik niet!
Tja, gelekte koelpasta gebeurd iedereen wel eens een keer, maar is wel een blijk van te dik opbrengen. Ik ben er wel altijd een beetje huiverig voor als ik niet weet of er zilver in zit, maar met alcohol schoon maken is geen probleem, mits je het voorzichtig doet. Ik heb wel eens pasta op mn pinnetjes gehad, en voor de zekerheid maar met een sateprikkertje heel voorzichtig de pasta verwijdert. Kan even duren en geduld heb je er wel voor nodig. Maar waar zit de pasta bij jou precies? foto?

Het gebeurt niet vaak, maar er zijn wel eens onderdelen stukgegaan door sluiting met zilver houdende pasta die op de verkeerde plekken terecht komt.. MX2 geleid niet en is echt een van de betere pasta's, voor een beetje pc tweaker hoor je wel een tubetje of 2 in huis te hebben. (paar euri t stuk) Of in mijn geval, de 30grams tube... dat zijn heel wat cpu's en gpu's

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 05-02-2011 05:54 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• lwd-kevin
millman schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 05:53:
[...]

Tja, gelekte koelpasta gebeurd iedereen wel eens een keer, maar is wel een blijk van te dik opbrengen. Ik ben er wel altijd een beetje huiverig voor als ik niet weet of er zilver in zit, maar met alcohol schoon maken is geen probleem, mits je het voorzichtig doet. Ik heb wel eens pasta op mn pinnetjes gehad, en voor de zekerheid maar met een sateprikkertje heel voorzichtig de pasta verwijdert. Kan even duren en geduld heb je er wel voor nodig. Maar waar zit de pasta bij jou precies? foto?

Het gebeurt niet vaak, maar er zijn wel eens onderdelen stukgegaan door sluiting met zilver houdende pasta die op de verkeerde plekken terecht komt.. MX2 geleid niet en is echt een van de betere pasta's, voor een beetje pc tweaker hoor je wel een tubetje of 2 in huis te hebben. (paar euri t stuk) Of in mijn geval, de 30grams tube... dat zijn heel wat cpu's en gpu's
In mijn bericht staan verschillende links naar foto's van de weggelekte pasta
Hier een fotos van mijn cpu
http://img201.imageshack.us/img201/5306/afb102.jpg
http://img593.imageshack.us/img593/5489/afb103.jpg

Foto van mijn stock koeler
http://img18.imageshack.us/img18/9982/afb107y.jpg

Misschien is het zo duidelijker te zien: rood zijn koelpastaresten
http://img515.imageshack.us/img515/2072/afb103fixxx.jpg

Ik kreeg trouwens een heel aardige PM van Wâldpyk dat hij mij wel wilt helpen de nieuwe cpu koeler erop te zetten! Gebeld en afspraak gemaakt :D Echt top. Alle tweakers bedankt voor jullie reacties! Ik ben er van overtuigd dat met de hulp van wâldpyk het helmaal goed komt!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In dit geval raad ik je aan de cpu toch even eruit te pakken en op een antistatisch stukje schuim te leggen of bv. een kartonnetje. Vooral die resten aan de zijkant krijg je er dan veel gemakkelijker vanaf zonder het risico te lopen dat er iets in je socket terrecht zou komen.

En ja wat je schrijft met alcohol en een wattenstaafje is een beproefde methode om in elk geval al het ergste weg te krijgen. Vervolgens kan je dan daarna met een schoon ( niet statisch ) doekje alles nog eens goed na vegen en erop letten dat er geen stofdeeltjes achter blijven.
Pagina: 1