Verschil mobo's merkbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:02
Mede tweakers!

Ik ben opzoek naar een nieuwe build voor een nieuwe PC. Ik vraag me af. Zal ik prestatie verschil kunnen zien incl met een 1055T AM3 proccessor tussen de volgende moederborden:

Asus Crosshair IV Formula
Asrock Extreme3 870

Ik wil graag 't een en ander overclocken.

Zal ik veel verschil merken tussen deze mobo's?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga op zoek naar benchmarks/reviews van deze borden. Soms zijn er best grote verschillen, soms zijn die maar minimaal. Door te zoeken naar reviews en benchmarks van de borden kun je zien waar de verschillen zitten en hoe groot dat deze zijn.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het zal hem niet zozeer in prestatieverschil zitten maar eerder in stabiliteit en dan kan je beter voor het Asus board gaan aangezien Asrock wel een dochteronderneming van Asus is maar ze minder kwaliteit onderdelen gebruiken. Op de langere termijn zal je dat verschil wel gaan merken maar wanneer je niet van plan bent het systeem lang te gebruiken dan is de Asrock natuurlijk een goedkoper alternatief, echter heb ik wel meerdere problemen al zien opduiken hier op Tweakers met dat Asrock board.

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 03-02-2011 21:28 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Laat me het simpel voor je maken. Ga je overclocken, of anderzijds extreme, ongewone dingen doen met je PC, kies dan stabiliteit, garantie, en uitgebreide features met die Crosshair IV. Wil je gewoon een goed draaiende huis-tuin-en-keukencomputer, koop dan gerust de ASRock want dat verschil ga je gewoon niet merken.
Het zal hem niet zozeer in prestatieverschil zitten maar eerder in stabiliteit en dan kan je beter voor het Asus board gaan aangezien Asrock wel een dochteronderneming van Asus is maar ze minder kwaliteit onderdelen gebruiken. Op de langere termijn zal je dat verschil wel gaan merken maar wanneer je niet van plan bent het systeem lang te gebruiken dan is de Asrock natuurlijk een goedkoper alternatief, echter heb ik wel meerdere problemen al zien opduiken hier op Tweakers met dat Asrock board.
Beetje jammer argument om te zeggen dat je verschillende problemen hebt zien opduiken zonder ze aan te halen. Niets persoonlijks, maar met die Crosshair IV heb ik namelijk ook 'verschillende problemen' op zien duiken dus die statement trekt, als je 'm zo neerzet, eigenlijk nergens op :)

[ Voor 34% gewijzigd door Singular1ty op 03-02-2011 21:46 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ASRock is geen dochteronderneming van Asus, en ook nooit geweest trouwens.

Als het op kwaliteit aankomt dan zou ik overigens veel liever een ASRock hebben dan een Asus, gezien ASRock met name de laatste tijd kwalitatief toch echt wel wat beter in elkaar zit.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

:/ Ik heb altijd begrepen dat het de budget divisie van Asus was. Zelfs de logo's lijken op elkaar.

Ik vind dat Asrock erg compleet uitgeruste borden voor zeer gunstige prijzen op de markt zet. De 870 extreme3 geeft je USB3.0 en Sata3 en een volledig functionerende 870GX chipset voor een prijs waar andere fabrikanten dergelijke borden niet kunnen aanbieden. Mijn Asrock bordje heeft me nooit in de steek gelaten als het niet mijn eigen schuld was :)

Asus heeft een stempel gekregen van goede kwaliteit maar voor een relatief hoge prijs. Hun moederborden zijn soms ook nog wel kieskeurig wat geheugen compatibiliteit betreft. Die hele Republic of Gamers serie is een op overklokkers gerichte branch met veel features voor die specifieke doelgroep, maar waar de gemiddelde gebruiker niets aan heeft of mee doet. Toch betaal je daar flink voor, en als het je alleen maar om het mooie rood-zwart te doen is moet je je afvragen of het de moeite is ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Singular1ty op 03-02-2011 21:52 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Asrock is geen slecht merk maar zeker niet mijn favo. De borden zijn vaak raar uitgevoerd zoals een AMD 780G chipset voor een Socket 939. Beetje exotisch als ik het zo mag zeggen. Het gewoon een minder kwalitatief goed merk maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt maar verwacht er geen topkwaliteit van.

Ik had een oud moederbord in het 3e geheugenslot 1 Gb erbij geprikt maar dat slot is defect dus de boel wilde niet opstarten. Ok dus je pakt dan het 2e slot. Zo werkt het met Asrock.

Ik vind Asus toch wel een van de betere moederbordfabrikanten. Op een of andere manier zal Gigabyte toch mijn favo blijven vanwege de "betere" feature op het bord wat Asus vergeten is heeft vaak Gigabyte toch vaak erop zitten (zoals bijvoorbeeld Firewire wat vaak niet bij Asus te vinden is). Qua prestaties ontloopt het elkaar weinig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

itsalex schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:39:
Asrock is geen slecht merk maar zeker niet mijn favo. De borden zijn vaak raar uitgevoerd zoals een AMD 780G chipset voor een Socket 939. Beetje exotisch als ik het zo mag zeggen. Het gewoon een minder kwalitatief goed merk maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt maar verwacht er geen topkwaliteit van.

Ik had een oud moederbord in het 3e geheugenslot 1 Gb erbij geprikt maar dat slot is defect dus de boel wilde niet opstarten. Ok dus je pakt dan het 2e slot. Zo werkt het met Asrock.

Ik vind Asus toch wel een van de betere moederbordfabrikanten. Op een of andere manier zal Gigabyte toch mijn favo blijven vanwege de "betere" feature op het bord wat Asus vergeten is heeft vaak Gigabyte toch vaak erop zitten (zoals bijvoorbeeld Firewire wat vaak niet bij Asus te vinden is). Qua prestaties ontloopt het elkaar weinig.
Vroeger waren ze niet al te best maar het laatste jaar doen ze het erg goed en ook voor weinig geld. Of het echt goed ingedeelde borden zijn qua layout, moah daar valt nog over te discussiëren idd. Het zijn echter geen budgetborden meer, de oc zijn vaak maar een paar procentjes onder gigabyte, asus, msi of andere A merken.
Het is een van de co-founders van Asus organisatie maar zijn idd tegenwoordig een aparte organisatie die vooral prijs/performance voorop hebben.

Het is voor mij tegenwoordig juist andersom, asus vind ik echt matig en asrock is nu gestegen naar gigabyt/msi/foxconn regionen :)

OT: zonder oc zit er praktisch geen verschil op performance gebied. Ga je ocen dan kan je vaak wel wat grotere verschillen zien maar vooral de features en aansluitingen zijn voor mij waar je de verschillen moet zoeken. Stel voor jezelf vast wat je wil en wat je niet hoeft, kijk dan naar het merk dat dat bied voor een mooie prijs en voilá! :)

[ Voor 14% gewijzigd door SouLLeSSportal op 04-02-2011 10:48 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:59:
Ga op zoek naar benchmarks/reviews van deze borden. Soms zijn er best grote verschillen, soms zijn die maar minimaal. Door te zoeken naar reviews en benchmarks van de borden kun je zien waar de verschillen zitten en hoe groot dat deze zijn.
Absoluut.

Komt bij dat het nogal zinloos is om at-random twee borden te prikken en dan af te vragen of die de juiste zijn voor je. Draai het om, begin bij het stellen van eisen (wat moet je bord kunnen?) en budget, vervolgens alles wegstrepen wat niet aan die eisen voldoet of buiten budget valt. Dan hou je waarschijnlijk een handzaam lijstje van borden over. Heb je teveel? Dan zijn je eisen niet scherp genoeg. Scherp eisen aan en herhaal oefening. Heb je niets? Dan zijn je eisen (binnen budget) onrealistisch. Pas eisen aan of zie af van koop tot je budget hoger is of prijzen lager.

Als je een handzaam lijstje hebt, daar reviews en ervaringen van zoeken en op basis daarvan weer een en ander wegstrepen. Tenslotte hou je borden over die voldoen aan je eisen, binnen budget vallen en algemeen goed bevonden worden. Geen enkel van die borden zou een miskoop zijn, je kunt dus veilig kiezen op basis van prijs, kleur, of wat dan ook.

Mogelijk kom je zo bij deze twee borden, mogelijk kom je op heel andere borden uit, maar hoe dan ook weet je dan wel dat je de juiste te pakken heb.

Maar goed, dat is gewoon een kwestie van eigen inzet; die toon je hier in het geheel niet dus dit topic gaat dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.