Toon posts:

PC probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleem met de pc van de buren. de buurvrouw belde en zei dat haar pc niet opstartte. ik ga er naartoe en zie dat hij windows niet wilt laden en ik start hem opnieuw op en er komt een keuze op om op tab te drukken. als je dat doet dan komt er een bios scherm tevoorschijn en zie je een melding: the number of disks is not adequate to create a raid. weet er iemand wat het probleem is? ik weet niks van de specificaties van de pc. dit is een samengestelde pc ik weet alleen dat er 512 mb ram in zit , pentium 4 cpu 3.2ghz.

alvast bedankt voor de hulp

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:57:
als je dat doet dan komt er een bios scherm tevoorschijn en zie je een melding: the number of disks is not adequate to create a raid. weet er iemand wat het probleem is?
Ten eerste is er het probleem dat je er waarschijnlijk een raid opstelling is gebruikt en die nu "corrupt" is.
Ten tweede is er het probleem dat je zelf geen moeite heb gedaan om zelf uit te zoeken wat het probleem is :) ;).

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
ten eerste ik weet niet wat je bedoelt met corrupt en ten tweede ben ik nu al ongeveer 3 uur bezig te googlen maar aangezien bij de meeste mensen ze xp in veilige modus te starten denk ik ni dat ze het zelfde probleem hebben. maar kan ik die raid opstelling dan veranderen of herstellen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
Corrupt betekend dat er meerdere schijven in zaten, waarvan er nou 1 niet meer werkt, waardoor de heleboel niet meer werkt. Ik gok dat jouw buurvrouw, terwijl ze er zelf geen verstand van heeft, een RAID0 array had. Hoeveel harde schijven zitten in haar computer?

Leesvoer: Wikipedia: RAID

[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 03-02-2011 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
er zit 1 harde schijf in de pc en hoe verander je dan die raid array

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2011 19:19 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Misschien dat de Nederlandse wiki pagina makkelijker is te lezen : Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks

Self reflection is the school of wisdom

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 19:19:
er zit 1 harde schijf in de pc en hoe verander je dan die raid array
in de bios...

-_-

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12 12:30

Plato112

Da is toch nie normaal!

Als er maar 1 harde schijf in zit is kan er geen raid gebruikt worden/zijn. Daar zijn toch minimaal 2 schijven voor nodig. Ik denk dus dat iemand per ongeluk met de instellingen aan het hobbyen is geweest.

Dat wordt dus de gebruiksaanwijzing van het moederbord erbij pakken en daarin op zoeken hoe je raid aan-/uitzet.

Speed limits are like herpes.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

Tazzios

..

oplossing: druk niet op tab. ;)

"the number of disks is not adequate to create a raid."
gezien deze melding en het feit dat er maar 1 schijf inzit heeftraid niks te maken met de pc problemen.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik weet niet welk moederbord het is en als het geen raid probleem is welk is het dan?

• marcop23
  • Laatst online: 22:59
Als je niet eens weet hoe je RAID uitschakeld, reset dan gewoon de biossettings met het jumpertje. Probleem opgelost, en jouw buurvrouw heeft waarschijnlijk geen wijzigingen in het BIOS gedaan terwijl ze wist wat ze deed :)

Verwijderd

Topicstarter
bios ressetten werkt ook niet maar heb eens geprobeerd met andere harde schijf en toen gaf die pc gewoon aan dat ik via bios moest instellen welk mijn boot device is. maar nu ik de oude terug aan gesloten heb werkt die terug niet. weet er nog iemand een oplossing?

• Roel1966
  • Niet online
Begin als eerste eens ermee om moeite ervoor te doen eens alle specificaties van dat systeem op te zoeken, kast open schroeven en kijken wat erin zit, typenummers opschrijven en dergelijke. Post daarna dan eens de volledige systeemspecs en omschrijf eens exact wat je in het bios ziet staan. Daarna kunnen medetweakers je ook pas helpen want hier valt naar mijn mening niet veel van te maken met de karige info.

Verwijderd

Topicstarter
is inmiddels al deels opgelost. heb andere harde schijf via sata verbonden en andere losgekoppeld en pc boot via die harde schijf. heb nu harde schijf besteld en sata kabel en dan xp installeren en we zijn klaar. bedankt wel iedereen voor de hulp

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Je bestelt een harde schijf terwijl je niet weet of de oude wel defect is..?
Waarom vraagt de buurvrouw het aan jou vraag ik me af.

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 13:56
Jimster schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:24:
Je besteld een harde schijf terwijl je niet weet of de oude wel defect is..?
Waarom vraagt de buurvrouw het aan jou vraag ik me af.
_/-\o_

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Pagina: 1