Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Excel 2010] Speciale formule

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:29
Hallo,

Ik ben aan het proberen met Excel woon kredieten te vergelijken.
Ik geef gewoon het te lenen bedrag, hoeveel jaar vast, maximum variabel bedrag, looptijd, etc in en dan moet Excel hoop berekeningen doen zodat ik ze wat met mekaar kan vergelijken (bv maximale bedrag dat je na de looptijd zult af betaald hebben)

1 van de berekeningen houdt er rekening mee dat geld ieder jaar in waarde daalt.
Stel dat geld ieder jaar 2% in waarde daalt en je betaald 15 jaar lang 600 euro per maand af, dan zal het 1e jaar je afbetaling aanvoelen als 600 euro per maand, het 2e jaar zal dat 600 / 1,02 euro per maand zijn, het 3e jaar 600 / 1,02 / 1,02 euro per maand, etc

in een for lusje is het dan zoiets:

aflossing=600;
totaal=0;
looptijd=15;
waardedaling=1,02;

totaal=totaal+12*aflossing;
for (i=1;i>looptijd;i++) {
totaal=totaal+(12*aflossing/waardedaling^i);
}

Zoiets probeer ik dus in excel te krijgen, maar het telkens met 1 verhogende lusje lukt me niet echt.
Heb ook al kort met macros zitten prutsen, maar dat lukt me ook niet echt.

Weet iemand of dit te doen is met een standaard Excel formule die ik tot nu toe over het hoofd heb gezien?
Of moet dit met een macro? Zo ja, is het dan mogelijk om nog dezelfde flexibiliteit van normale Excel formules te behouden (dat ik bv de formule naar "onder" kopieer en dat ie dan telkens de waarden van de overeenkomstige rij gebruikt)?

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17-07 19:41

Dido

heforshe

Wat ben je precies aan het proberen, en waar in Excel? Als je begint over lusjes denk ik haast dat je in VBa zit, en daar zou ik even niet aan beginnen als ik je post zo lees.

Wat wil je bereiken? Een tabelletje waarin voor ieder jaar staat wat de aflossing is of zoiets?

Als je het in een tabelletje onder elkaar kunt zetten is de helft van het probleem al opgelost. Dus geef eens een voorbeeldje van wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Wat betekent mijn avatar?

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-07 19:39

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Waarom in VBA?

Trouwens, een gemakkelijkere berekening is (intrest-inflatie).

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Mastakilla
hieronder 1 rij als voorbeeld (1e rij is hoofding, 2e rijd zijn waarden + formules van rij 9, 3e rij zijn enkel waarden (formules dus uitgewerkt en onbekende formules met de waardedaling gegokt)):

aantal jaar vastlooptijdmnd aflossing vastmdl aflossing var max"normaal" totaalmax totaal"normaal" totaal (incl waardedaling van geld)max totaal (incl waardedaling van geld)
1525624,82715,49=E9*$C9*12+($D9-$C9)*12*(E9+(F9-E9)*0,66)=E9*$C9*12+F9*($D9-$C9)*12??
1525624,82715,49194627,064198326,4??

zo zijn er dus vele rijen voor de verschillende banken, het aantal jaar vast, de looptijd van de lening, etc

de bedoeling is dat ik vlotjes een rij kan toevoegen door gewoon de bekende waarden in te vullen en dat ie dan zelf met de gekopieerde formules derest uitrekend (zoals nu dus mogelijk met de formules die ik tot nu toe heb)

Mastakilla wijzigde deze reactie 03-02-2011 18:50 (10%)

• Mastakilla
quote:
YellowOnline schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:39:
Waarom in VBA?

Trouwens, een gemakkelijkere berekening is (intrest-inflatie).
ik zou vba graag vermijden als er een "standaard excel formule" bestaat die kan doen wat ik wil

dus enlighten me please :)

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-07 19:39

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

quote:
Mastakilla schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:52:
[...]

ik zou vba graag vermijden als er een "standaard excel formule" bestaat die kan doen wat ik wil

dus enlighten me please :)
Het probleem is dat ik de exacte berekening niet ken - ik ben niet thuis in die wereld. Mijn visie is de volgende:

Input
- Een te betalen bedrag
- Een voorschot
- Een afbetalingstermijn
- Een rentetarief
- Een inflatieprognose

Output
- Totaal te betalen bedrag
- Maandelijks te betalen bedrag

Jouw berekening lijkt heel anders. Maar het zou toch met gewone Excel mogelijk moeten zijn zonder te knoeien in VBA.

YellowOnline wijzigde deze reactie 03-02-2011 19:01 (8%)

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Mastakilla
Het maandelijks af te betalen bedrag is idd door de bank al opgegeven en moet ik dus niet meer berekenen.
Wat ik hier berekenen is gewoon wat je in totaal na je hele looptijd hebt afbetaald.

Met die "lastige" formule wou ik hetzelfde berekenen, maar dan de factor dat geld in waarde daalt laten mee wegen. Het getal dat je dan uitkomt is geen concreet echt bedrag, maar eerder het geen je "voelt" in totaal af te betalen.

Voor alle duidelijkheid, deze formules komen niet uit een boekje ofzo, en ik ken ook niet zoveel van al dat economie gedoe, ik probeer gewoon voor mezelf te berekenen welk aanbod het interessantste voor mij lijkt

• _Squatt_
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Wat je wilt weten is de present value (of 'huidige waarde' in het nederlands). Je kunt de functie PV() gebruiken.

Eerst even eten scoren, zal proberen vanavond/morgen een voorbeeld te posten.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Mastakilla
thanks!

beetje een vreemde formule, maar na een tijdje prutsen heb ik er wel uitgekregen wat ik zocht:

=HW("percent waardedaling per jaar";"looptijd in jaren";"maandelijkse aflossing"*(-1)*(1+2%)*12)

vraag me niet waarom ik de maandelijkse aflossing negatief moet maken
de *(1+2%) is omdat ie anders het 1e jaar ook al 2% in waarde doet dalen

denk ik dat ik er met dit wel moet geraken

als iemand trouwens nog andere nuttige berekening, apps, tools, inzichten heeft om leningen te vergelijken, zijn die ook altijd welkom :)

Mastakilla wijzigde deze reactie 03-02-2011 20:19 (4%)

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17-07 19:41

Dido

heforshe

Ik ben nog steeds zeer benieuwd wat je nu eigenlijk wilt bereiken. Als je verschillende producten van verschillende banken tegen elkaar afzet, heeft het niet heel veel zin om inflatie mee te nemen (inflatie is 1 woord voor wat jij "waardedaling geld" noemt).

Verder is het sowieso niet heel erg zinvol om een inflatieberekening los te laten op het bedrag dat je over 20 jaar afgelost hebt, aangezien je nu al begint met aflossen. Wat wel interessant kan zijn is kijken naar de relatieve waarde van je maandbedrag over X jaar. Als je immers 20 jaar lang hetzelfde maandbedrag betaalt, is dat bedrag tegen het einde van de looptijd een stuk minder "waard".

Een simpele formule voor je maandbedrag, rekening houdend met inflatie, had je al gevonden (maandbedrag / (1.02)n )

Ik zou, als ik jou was, gewoon eens beginnen met 1 sheet per bank/product. Werk alles uit voor 1 product, desnoods met 1 regel per maand (dat werkt heerlijk verhelderend en maakt het ook mogelijk om er grafieken van te tekenen - dat werkt verhelderend!). Kopieer vervolgens je formules naar de andere sheets, en vergelijk. Als je tien producten met elkaar hebt vergeleken krijg je een heleboel inzicht in wat looptijden, rentepercentages, rentevaste periodes en rentevergoedingen (over spaardelen) doen met de totale lasten en maandlasten.
Ik vermoed overigens dat je dan ook tot de conclusie komt dat het meerekenen van de inflatie weinig zin heeft als je aan het vergelijken bent: de inflatie werkt op alle producten even hard door, dus het maakt geen verschil :)

Heel simpel gesteld: hoe lager je maandbedrag, hoe langer je betaalt, en hoe meer je in het totaal betaalt.

Wat betekent mijn avatar?

• Mastakilla
Ik hoopte hiermee te kunnen zien welke lening het zwaarste zou aanvoelen gedurende de hele periode.
Nu een hoog maandbedrag betalen voel je nl meer dan tegen het einde een hoog maandbedrag betalen, maar je betaald in totaal wel veel meer als je in het begin een laag maandbedrag neemt...

Ik moet wel toegeven dat mijn berekening het eigenlijk niet zoveel duidelijker heeft gemaakt.

Ik ga jou tips morgen avond / overmorgen eens proberen, bedankt

Mastakilla wijzigde deze reactie 04-02-2011 00:26 (11%)

• SimonTacx
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-11-2012
Het is denk beter wanneer je data wil vergelijken om in plaats van excel spss te gebruiken!

link: http://www.spss.com/software/statistics/

vooral handig als je veelvuldig dit soort berekeningen wilt gaan doen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True