Welke Gigabit netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Een vage titel, maar het is ook een vaag probleem, tenminste...

Ik heb een pc met een Asus M4A785M-Pro moederbord. Dit moederbord heeft een Realtek RTL1112D netwerkcontroller.
Nu blijkt, nadat ik een gigabit-router heb aangeschaft, dat deze controller familie (RTL111x/RTL816x) een probleem heeft met Linux, om precies te zijn Samba. De combinatie werkt, netwerken zijn doorzoekbaar en al, maar de transfer-snelheden zijn dramatisch laag (in de orde van 1 à 2 MB/s). Dit is een bekend probleem, maar niemand heeft er een oplossing voor. Tweaks voor Samba hebben nauwelijks tot geen invloed, alternatieve drivers bieden ook geen oplossing. De enige duurzame oplossing lijkt het uitschakelen van de Realtek te zijn, en er een andere netwerkkaart voor in de plaats te gebruiken.
Dit is overigens echt specifiek een Linux probleem, onder Windows XP haal ik vrolijk 20MB/s (het maximale wat de ontvangende kant aan kan).

Nu komt dus alleen de vraag, welke controller komt er in aanmerken. De eis is simpel, hij mag géén Realtek controller hebben, maar die eis bevestigd krijgen blijkt nog knap lastig, aangezien vrijwel geen enkele fabrikant opgeeft welke chip erop zit. Daarnaast bij voorkeur PCIe, maar de "oude" PCI mag ook.

Ik beperk mij in mijn zoektocht overigens tot het aanbod van Informatique, wat mijn vaste leverancier is en die een redelijk uitgebreid aanbod heeft.

Wat ik heb gevonden:De veiligste keuze is natuurlijk de Intel, deze werkt bewezen goed, stabiel en snel, maar is uit deze lijst ook gelijkt de duurste (bij Informatique €29), en Hollander als ik ben, wil ik wel voor een duppie op de eerste rang zitten.

Dus, wie ow wie kan mij hiermee op weg helpen? Realtek lijkt de kaarten onder de €20 te domineren, maar dat is op basis van foto's.

Naast eventuele controller-chips, als het een niet-Realtek betreft, hoe is je ervaring hiermee?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Is er geen nieuwe firmware die dit probleem oplost, want dit is wel van de zotte.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Tip: ga niet voor Broadcom als alternatief voor Realtek. Broadcom is erg hard bezig met het inhalen van hun linux-ondersteunings-achterstand, maar ik denk dat het nog wel even duurt voor je als eindgebruiker daar de vruchten van kan plukken.

Zelf heb ik in mijn laptop een Marvell, die op een 100mbit netwerk ongeveer piekt op 7.5 MByte/seconde. Heb er niet veel aandacht aan besteed, maar dit kan betekenen dat Marvell ook problemen heeft met Samba.

Tsja, wellicht dan toch maar intel (of experimenteren met het zelf compileren van drivers, of het proberen van een andere distributie, of overstappen op een ander protocol dan Samba).

I'm a photographer, not a terrorist

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter geen gezeur doe dat er in probleem opgelost.. Al mijn machines hier in huis word onboard zo min mogelijk gebruikt.. Allemaal van die vage chipsets doe mij maar intel!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Neem absoluut die intel. Goede kaarten met goede drivers, voorkomt gezeur. Die dingen doen trouwens, in tegenstelling tot cheap-ass dingen, ook nog allerlei offloading dus je hebt er wellicht nog wat performancewinst bij ook.

[ Voor 80% gewijzigd door CyBeR op 03-02-2011 18:58 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:14
Niet proberen een tientje te besparen, neem gewoon de Intel (de tijd die je aan het onderzoek hebt besteed + het maken van dit topic is in urengeld waarschijnlijk al meer...)

[ Voor 48% gewijzigd door sig69 op 03-02-2011 19:15 ]

Roomba E5 te koop

• Caelyn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik sluit me compleet aan bij CyBeR... Die Intel kaarten zijn hier in huis ook aardig in gebruik, zowel onder linux als windows, en ik heb echt nergens problemen mee...

If it ain't broken, fix it until it is!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
For the record, ik heb hier ook Intel kaartjes. Het volk heeft gesproken, maak je keus!

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

Hier ook alleen nog maar Intels, 2 onboard Intels met een quad port Intel in de Hyper-V bak en een quad port in de fileserver. Verder nog wat dual ports. Performance is top, ik heb zelfs SAN engineers de Intels horen aanraden als iSCSI initiator.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
citruspers schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:11:
Tip: ga niet voor Broadcom als alternatief voor Realtek. Broadcom is erg hard bezig met het inhalen van hun linux-ondersteunings-achterstand, maar ik denk dat het nog wel even duurt voor je als eindgebruiker daar de vruchten van kan plukken.

Zelf heb ik in mijn laptop een Marvell, die op een 100mbit netwerk ongeveer piekt op 7.5 MByte/seconde. Heb er niet veel aandacht aan besteed, maar dit kan betekenen dat Marvell ook problemen heeft met Samba.

Tsja, wellicht dan toch maar intel (of experimenteren met het zelf compileren van drivers, of het proberen van een andere distributie, of overstappen op een ander protocol dan Samba).
Zelf compileren is niet het probleem, ik draai Gentoo dus moet sowieso alles zelf compileren (kernel drivers of externe). De kernel zelf is helemaal op maat voor mijn systeem en daar valt dus geen winst meer te boeken, de Realtek driver geeft ook weinig tot geen verbetering en biedt eigenlijk geen ruimte voor eigen opties meegeven (hij pakt de kernel-config als basis voor compileren).

Een andere distro zal ook weinig uitmaken vrees ik. Veel optimaler dan met Gentoo kan je niet draaien en daarnaast lees ik vooral de meeste berichten over problemen met Samba en deze controller op het Ubuntu-forum en in mindere mate bij andere distro's.
En overstappen naar een andere distro is bijna net zo hard beledigen als zeggen dat ik dan maar moet overstappen op Windows :p

Een ander protocol gaat ook niet lukken, mijn NAS snapt alleen FTP of SMB en FTP is niet echt geschikt voor een live-share, dus blijft SMB over. Het liefst had ik alles over NFS laten lopen (mijn Popcorn Hour kan dat gelukkig wel).
YellowOnline schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:05:
Is er geen nieuwe firmware die dit probleem oplost, want dit is wel van de zotte.
Nope, het ding is firmwareloos. Ik weet absoluut niet waar het botst tussen Samba en Realtek (dat lijkt niemand te weten), maar ergens zitten ze elkaar goed dwars, dat is één ding wat wel duidelijk is.
CyBeR schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:57:
Neem absoluut die intel. Goede kaarten met goede drivers, voorkomt gezeur. Die dingen doen trouwens, in tegenstelling tot cheap-ass dingen, ook nog allerlei offloading dus je hebt er wellicht nog wat performancewinst bij ook.
Offloading is natuurlijk altijd prettig. Prestatiewinst is niet eens zo zeer het belangrijkste, mijn netwerk apparatuur kan op m'n pc na sowieso niet de volle snelheid van een gigabit netwerk aan (mijn NAS piekt op 20MB/s, m'n Popcorn Hour schijnt ook rond die snelheid te pieken), maar meer dan 1 à 2 MB/s zou toch wel prettig zijn.

Maar het is duidelijk, als ik weer in Bergschenhoek kom, gaat er gelijk een Intel mee naar huis. (de kernel driver is al aan het compileren :p )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Had er al iemand gesuggereerd om voor de Intel te gaan? :+

Luctor et Emergo || specs

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-02 23:25
DutchNutcase schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:31:
Had er al iemand gesuggereerd om voor de Intel te gaan? :+
Bij deze suggereer ik om voor intel te gaan!! :*)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik twijfel nog over Intel, zou dat wat zijn? Iets geeft me het gevoel dat dat wel goed zit namelijk...
.
.
.
.
.
:+

Pagina: 1