Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Ik heb vandaag en gisteren met een collega bezig geweest over afbeeldingen openen in "Camera Raw" in Adobe Photoshop/Bridge. Ze vertelde me dat ze in de les geleerd hadden dat je zo fotos kon bewerken. En dat het zo veel makkelijker is om verschillende dingen aan te passen zoals warmte van kleur en dergelijke.
Nu reageerde ik hierop dat haar camera helemaal geen RAW fotos kan maken, dus ze enkel beschikt over JPG en dit dus geen RAW fotos zijn.
Fotos maken in Raw betekent toch dat het fototoestel de foto opslaat in een formaat zonder bewerkingen als witbalans of compressie? Dus eigenlijk wat de sensor zelf "ziet". Hoe kan zij dit dan met haar toestel dat enkel JPG kan schieten toch nog "openen in Raw"?
Het gaat hier waarschijnlijk over een misverstand maar ik heb al even gegoogled en ik kom er niet goed uit wat ze nu echt bedoelt.
Ik vermoed dat het om een soort plugin gaat die het makkelijker maakt om een JPG foto aan te passen, maar dan snap ik niet waarom het niet evengoed gewoon met fotoshop gaat. Iemand die meer duidelijkheid kan scheppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een foto dat als JPEG is opgeslagen blijft een gecomprimeerde afbeelding en zul je nooit zo goed kunnen bewerken als een Raw-bestand. Als een camera geen Raw-afbeeldingen kan maken, zit er niks anders op dan de afbeelding als JPEG te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Maar sla dan toch in het beste geval direct de JPG's op als PNG of BMP, zodat je niet bij elke bewerking of opslagactie een volgende lossy(!) compressie eroverheen gooit.

En inderdaad, RAW is gewoon wat de sensor 'ziet'. En dit zijn dan geen kleuren. In RAW zit de Exposure Value van elke sensor* op de CCD. De intensiteit dus. Geen kleuren, geen gamma, noppes. Alleen intensiteit.

En omdat elke pixel vier sensors heeft (RGBG), kan men daaruit de kleur afleiden.

[ Voor 48% gewijzigd door Orwell op 03-02-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Schopje naar FGW
:)

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
Maar dan snap ik nog steeds niet waarom ze die JPGs opent met "Openen in Camera RAW". Aangezien het geen RAW images zijn, maakt dit toch niet uit :s

-----
Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat het "Openen in camera RAW" gewoon dient om RAW bestanden makkelijk te bewerken voordat je er in photoshop wilt aan beginnen en er zitten ook enkele handige functies in om snel een JPG aan te passen.
Dus in principe kan je evengoed de jpg gewoon openen en de aanpassingen met photoshop doorvoeren. Er zijn niet meer of minder opties beschikbaar bij het openen van een JPG in camera raw, dit maakt het enkel makkelijker.

Kan iemand dit bevestigen :)

[ Voor 62% gewijzigd door croontje op 05-02-2011 12:25 . Reden: nog wat gegoogled ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het klopt helemaal wat je zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
Perfect! bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar welke camera heeft ze waar ze dit mee doet en weet je zeker dat ze die camera gebruikte?
Misschien heeft ze van school wel een camera waar ze ter plekke mee werkt en neemt ze slechts een geheugenkaartje mee naar huis?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1