Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generals
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-02-2024
Ik ben al een tijdje aan zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem.

Als ik in PS een shape heb aangemaakt met bijv. de rectangle tool en de optie 'Snap to Pixels' aanzet krijg ik een figuur met strakke randen. Wanneer ik echter datzelfde figuur wil gaan schalen met de transform tool, krijg ik te maken met z.g. sub-pixels en zijn de randen van het figuur niet meer mooi strak.

Nu weet ik dat je met de Direct Selection Tool de punten van het figuur weer kunt aanpassen totdat de randen weer strak zijn, maar dit is niet echt handig en efficient wanneer ik een groot aantal figuren tegelijk wil gaan schalen.

Voor de volledigheid nog even 2 afbeeldingen van 'goed' en 'fout'.

Goed:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/nnsjz6.png

Fout:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/70x5si.png

Is er niet ergens een optie waarbij je kan schalen op hele pixels en dus je figuren mooi strak blijven i.p.v. halve pixels? Hopelijk dat ik hier een oplossing kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je kunt in het scherm 'Image Size' ook nog een aantal schaalmethoden instellen.
Zo kun je kiezen voor Bicubic (standaard), Bilinear, Nearest Neighbor, of de resampling helemaal uitzetten met het vinkje. Dat zou het trucje moeten doen...

Wat je ook zou kunnen doen - als je vorm zich daarvoor leent: hem helemaal uit vector shapes opbouwen. Als je dan goed op de hele pixels afstemt, zou hij bij het schalen ook weer op hele pixels moeten snappen.

[ Voor 30% gewijzigd door Dark Blue op 04-02-2011 20:35 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10goto10
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ken het probleem. Mijn beetje vieze oplossing is een grid aanmaken van 1x1 pixels en daar dan op te snappen. Let op: bij prortioneel schalen (SHIFT inhouden tijdens het transformen) negeert de transform tool het snappen op de grid.

@Dark Blue: volgens mij werkt dat zo niet met de transform tool, alleen met het schalen via het Image Size dialog zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Het werkt met het transform tool maar dan moet je wel eerst handmatig bij je preferences de image interpolation of dezelfde setting (bijvoorbeeld nearest neighbour) zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door agentorangina op 09-02-2011 23:28 ]