Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GPS module voor vakantie met veel verschillende locaties

Pagina: 1
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-09 23:13
Wie kan mij helpen? Ik zoek een universele GPS tracker voor mijn digitale fotocamera, zodat ik op basis van datum en tijd later met software de foto's kan laten geotaggen.

Ik ga over een tijdje naar verschillende landen in Azië en omdat het geld daar al aan op is gegaan, heb ik geen geld om mijn camera te vervangen voor een met GPS ingebouwd, maar ik heb wel gezien dat losse GPS modules € 50-75 ongeveer kosten. Dat zie ik als een ontzettend handige investering.

Wat ik uiteindelijk bij thuiskomst wil is dat ik in iPhoto en Aperture de geotagging informatie uit kan lezen (maakt niet uit als ik eerst andere software moet gebruiken om de foto's te geotaggen). Daarnaast lijkt het mij leuk om mijn route gedurende die paar weken via Google Maps te kunnen delen.

Wat ik van de GPS tracker verwacht is dat hoogstens 1x per dag (gedurende de reis) de batterijen moet vervangen. D.w.z. ik ga 's ochtends vroeg rond 8 uur al op pad en verwacht 's avonds rond 22:00 uur pas weer terug te zijn. Dat zijn dus 14 uren. Als er een GPS tracker is die het zo lang uithoudt, is het ideaal. Anders moet hij minstens (gegarandeerd) 8 uur mee kunnen gaan, zodat ik alleen ergens rond 15:00 uur de batterij hoef te vervangen en dan uiteraard bij thuiskomst weer.

Daarnaast heb ik gelezen dat er GPS trackers zijn die vrij lang over de eerste fix doen (tot 5 minuten), maar zolang je hem niet volledig uit zet, ze wel 2 uur lang de fix in standby vasthouden en dus heel snel een nieuwe fix hebben. Ik vind het dan ook wel belangrijk dat ik niet iedere keer een nieuwe fix hoef te doen als ik na 15 minuten uit de bus/taxi/whatever stap. Eerste fix kan ik wel 5 minuten op wachten, maar voor de rest verwacht ik toch eigenlijk wel binnen 10-30 seconden een fix te hebben.

Wat de fix betreft, verwacht ik ook wel dat als hij een fix heeft en ik een gebouw inloop dat hij ofwel de laatste fix van (bij wijze van spreken) 1 stap voordat ik het gebouw instapte vasthoudt of dat hij een globale fix (minder precies) aanhoudt. Dan kan ik dat later altijd eventueel corrigeren, maar helemaal geen fix zou ik niet prettig vinden, op z'n zachtst gezegd. Ik verwacht ook geen splinternieuwe gebouwen in te gaan met driedubbele gewapende betonnen wanden, maar in normale stenen gebouwen lijkt mij dat een fix wel mogelijk moet blijven.

Als laatste zou ik het fijn vinden als ik hem ergens aan kan hangen, zoals mijn broek of cameratasje, zodat ik continu de fix kan controleren.

En ik wil absoluut niet meer dan € 75 betalen. Mocht bovenstaande dan niet mogelijk zijn, dan hetgeen wat er het dichtst bij in de buurt komt.

Mochten jullie nog tips hebben over andere dingen waar ik op moet letten, dan hoor ik dat graag.

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-09 12:21
Neem je een mobiele telefoon mee? Zoja, welke? Voor elke smartphone is namelijk wel een gps logger te vinden.

[Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 03-02-2011 20:56]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Naar welke landen ga je? Is er veel hoogbouw, of is het vooral natuur?
Ik heb deze 2 kmf in "Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar..."

Vooral die holux voldoet aan jouw eisen. Die holux kan 12-14 u nonstop tracken. En een fix is vrij snel te krijgen. Alleen in een land met veel flatgebouwen is het misgegaan, dan heb je veel bounces welke je zelf moet corrigeren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• tygetjuh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 27-05-2011
Ik heb een Garmin GPSMap 60Csx. Met behulp van Geosetter gebruik ik die voor Geotagging. De GPS gaat zeker een dag mee (met goede NiMH batterijen), is waterdicht, shockproof en heeft veel functies. Een duidelijk afleesbaar kleurenscherm met backlight zorgt ervoor dat je altijd kan aflezen. En er zit een soort keycoard bij om hem aan je nek (of waar dan ook) aan te hangen. Daarnaast kan je er ook kaarten mee weergeven en navigeren. De cold start is volgens een test 38 seconden en een warm start 1 seconde. De nauwkeurigheid is 2 meter. Alleen de prijs is niet gering. Tegen de 300 euro. Er is overigens al een opvolger, de GPSMap 62s. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Nikon D200 | Nikon F301 | Nikon F601 | Tamron 17-50 2.8 | Nikkord 28 2.8 | Nikkor 50 1.8 | Nikkor 70-210 4.0-5.6

• MooDyBLueS
Bedankt voor alle reacties. Ter info: ik neem mijn iPhone 3GS mee. Maar zonder internet, ik weet niet of het mogelijk is om daar een GPS app voor te gebruiken die niks meer doet dan de coördinaten loggen, net als een GPS module? En hoe zit het met mijn batterijtijd dan? Gaat die niet drastisch omlaag? Als ik af en toe de gratis T-Mobile Navigon gebruik om een half uurtje te navigeren, dan gaat hij al snel van 100% naar 80%. Dat is natuurlijk veel te kort. Uiteraard ligt dat ook aan het scherm, maar heb je ervaring hoe lang een gps tracker voor de iPhone het op de accu doet?

Daarnaast: wat betreft die Holux: ik ga naar Hong Kong en Beijing. Met name Hong Kong heeft natuurlijk veel flatgebouwen. Beijing zal ik juist veel de stad uit gaan, denk aan de Chinese Muur. Zou Hong Kong problemen opleveren dan? Ziet er namelijk verder heel erg interessant uit.

Wat betreft de Garmin had ik al aangegeven dat mijn maximum op ongeveer € 75 ligt. Beetje raar dat je dan met een apparaat van € 300 komt aanzetten. ;)

• kmf
  • Niet online
Hong Kong kan problemen opleveren. Als tip zal ik je geven om de holux uit te zetten als je een metro instapt of zo. En dan even laten fixen als je er weer uit komt en een per/seconde polling te doen, ipv een per/meter polling.
(zelfde geld ook voor tokyo btw... ik kwam er alleen pas achter toen ik thuis was.)

(ik had in hong kong trouwens minder last dan in tokyo. De gebouwen van HK liggen blijkbaar verder uit elkaar of zo.)

op de iphone heb je genoeg geotracking apps. Alleen merkte ik dat deze m'n batterijgebruik sterk naar beneden bracht. Die overleeft het geen halve dag.

[Voor 11% gewijzigd door kmf op 07-02-2011 14:49]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:55
Ik heb zelf een Qstart bt-q1000xt. Geniaal ding. Ten eerste gaat ie echt lang mee op 1x opladen. Naar verluid tot wel 48 uur. Zelf nooit geprobeerd, maar een hele dag is sowieso geen enkel probleem. Bovendien gebruikt ie een standaard nokia batterij, dus je kunt makkelijk een extra batterij regelen. En hij laadt op via USB, wat ook op veel plekken beschikbaar is.

Verder is ie behoorlijk gevoelig; echt heel veel beter dan elke ingebouwde (telefoon) GPS die ik ooit gebruikt hebt. Hij heeft ook weinig problemen met het tracken van je vlucht vanaf Schiphol. En een fix is gewoon altijd 'snel'.

Een groter issue is wellicht dat opslag capaciteit: hoeveel data wil je opslaan (elke seconde? Elke 10 seconde?), in hoeveel detail (wil je ook de hoogte weten?). Afhankelijk van deze settings is een hele vakantie misschien niet haalbaar. Maar als je een andere device hebt met meer storage capaciteit (telefoon), dan schijnt het mogelijk te zijn om gewoon af en toe je data over te pompen, en rustig verder te werken. In absolute zin is dat nog altijd erg weinig (denk aan 16 MB ofzo).

Hij heeft ook bluetooth. Je kunt 'm dus ook als GPS 'muis' gebruiken, zodat je je iPhone batterij niet razendsnel leegtrekt als je google maps o.i.d. op je telefoon draait.

Ik heb 'm 1.5 jaar terug voor $99 gekocht, dus je zou in de richting van je €75 moeten kunnen komen.

• Huig
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-07 12:08

Huig

Merino Fanatic

Als Gps tracker voor de Iphone kan ik GPS4cam aanbevelen. Die heeft een speciale gsm modus, waarbij via gsm de gegevens worden opgehaald, en de accu aanzienlijk langer meegaat. Hoewel minder vaak een locatie wordt opgevraagd zijn de foto's nog verrassend nauwkeurig. Ik heb het programma 6 uur laten draaien tijdens het skieën en er was nog geen 15% van de volle accu weg. Aan het eind maak je een foto van de barcode die het programma uitspuugt en vervolgens tag je je foto's mbv software (windows en mac).
Probeer het eens uit, die 1,59 kan ook niet schaden :)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:08:
Neem je een mobiele telefoon mee? Zoja, welke? Voor elke smartphone is namelijk wel een gps logger te vinden.
Een mobiele telefoon gaat dat niet een dag volhouden, GPS gebruikt helaas daarvoor teveel. Heb dit tijdens een rondreis in Italie 2 jaar terug ook gemerkt. Was afgelopen zomer van plan om ook mijn telefoon hiervoor te gebruiken, maar uiteindelijk heb ik een Qstarz BT-Q1000XT gekocht. Deze is wel boven het budget van de TS (€125,-) maar Qstarz heeft ook goedkopere broertjes, bijvoorbeeld de BT-Q818XT.

Met de BT-Q1000XT kun je zo 2-3 dagen zonder laden doen. Daarnaast heb ik 3 weken gebruik gemaakt van de tracker zonder hem te hoeven leggen, waarin ik een kleine 6000km gereden/gelopen heb. Dat moet genoeg zijn toch?

Website

• MooDyBLueS
J0YR1D3R schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:55:
[...]

Een mobiele telefoon gaat dat niet een dag volhouden, GPS gebruikt helaas daarvoor teveel. Heb dit tijdens een rondreis in Italie 2 jaar terug ook gemerkt. Was afgelopen zomer van plan om ook mijn telefoon hiervoor te gebruiken, maar uiteindelijk heb ik een Qstarz BT-Q1000XT gekocht. Deze is wel boven het budget van de TS (€125,-) maar Qstarz heeft ook goedkopere broertjes, bijvoorbeeld de BT-Q818XT.

Met de BT-Q1000XT kun je zo 2-3 dagen zonder laden doen. Daarnaast heb ik 3 weken gebruik gemaakt van de tracker zonder hem te hoeven leggen, waarin ik een kleine 6000km gereden/gelopen heb. Dat moet genoeg zijn toch?
Als ik zo de beide reacties omtrent de BT-Q1000XT lees, wordt ik wel heel erg blij. Sowieso, naast de reacties hier, heb ik ook wat reviews op Macworld gelezen van de iPhone GPS apps en allemaal hebben ze het minpunt dat de accu het gewoon geen dag volhoudt en ook de nauwkeurigheid laat nog wel te wensen over.

Ik zie de BT-Q1000XT voor € 103,50 al staan, dat valt misschien nog net te overzien. Voordat ik tot aanschaf over zou gaan: kunnen jullie aangeven hoe de Mac integratie is? Wordt het met Mac software geleverd of is er een goede (gratis) software om de GPX bestanden in om te zetten? Uiteindelijk moet het met iPhoto en Aperture werken, maar ik wil zorgen dat het eerst handmatig de coördinaten toevoegt, voordat ik de foto's in die programma's importeer.

Zijn er verder nog goedkopere alternatieven die ook goed hun werk doen?

• Teun_2
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 16:33
[...]

Je kan wel een extra batterypack aanschaffen voor heel wat smartphones, eventueel is dat een optie?

Te koop: Panasonic 20mm f/1,7 & Olympus ep3 kit

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:55
kunnen jullie aangeven hoe de Mac integratie is? Wordt het met Mac software geleverd of is er een goede (gratis) software om de GPX bestanden in om te zetten?
Geen ervaring mee, maar op de website moet wel te vinden zijn of er mac ondersteuning is. De windows versie biedt een 'complete' applicatie, die (o.a.) integreert met google maps, en daar je routes laat zien. Verder nog wat aardigheidjes, zoals hoogte & snelheids plotjes per route, waypoints, en het verwijderen van 'ruis' in je bewegingen. Bovendien kan de software direct foto's taggen; ik heb dit alleen nooit gebruikt.

Reden: de software kan ook gpx, kml, en nog wat andere formaten uitspugen, die je kan openen in google earth, of kan gebruiken met je favoriete foto-tag software (in mijn geval "geosetter", is gratis).

• Wijnands
[...]

Een mobiele telefoon gaat dat niet een dag volhouden, GPS gebruikt helaas daarvoor teveel. Heb dit tijdens een rondreis in Italie 2 jaar terug ook gemerkt.
Sorry maar ik ben het niet met je eens. Heb 2 weken geleden nog urenlang op Tiengemeten rondgelopen met een gps logger actief. Toen ik weer bij m'n auto was was de batterij nog bijna halfvol.
Wel handig, vind ik, bij dit soort apps is om de logging interval wat terug te schroeven, een keer in de 30-60 seconden is voldoende en scheelt enorm ten opzichte van 1x per seconde.

Anyway, mocht dit tijdens een zoekactie nog 's boven komen.
Ik draai deze op android: http://gpslogger.codeplex.com/ en ik heb deze op m'n nokia 5800 gebruikt maar die zou het op de meeste symbian S60 varianten moeten doen: http://code.google.com/p/ttgpslogger/

[Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 08-02-2011 10:41]

• swartzkip
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15-12-2016
Tijdens skieen gebruikte ik de iPhone 4 als gps logger, de hield het ongeveer 8-9 uur vol, lang genoeg voor een skidag :) (even ter tijd indicatie)

• Wijnands
swartzkip schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:42:
Tijdens skieen gebruikte ik de iPhone 4 als gps logger, de hield het ongeveer 8-9 uur vol, lang genoeg voor een skidag :) (even ter tijd indicatie)
En misschien ook handig als je verteld met welke app?

Sowiso kun je navigeren niet vergelijken met gps loggen. Een programma wat elke x seconden een setje coordinaten naar een bestandje schrijft heeft lang niet de processorcapaciteit nodig die een volledige navigatie oplossing verbruikt.

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:57
Normale GPS meenemen (Garmin, Magellan etc) en de tijd netjes gelijk zetten met je camera. Thuis de tracklog (kun je per dag laten vastleggen in de GPS) uitlezen en via geosetter automatisch de foto's van de juiste coords voorzien... Ook bij een mismatch van de tijd is dat geen probleem...
Voordeel is ook dat je met een beetje geluk ook de juiste kaart heb en de fix van de losse GPS is ook een stuk sneller. Ook een voordeel, er passen gewone batterijen in...

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:38:
[...]

Sorry maar ik ben het niet met je eens. Heb 2 weken geleden nog urenlang op Tiengemeten rondgelopen met een gps logger actief. Toen ik weer bij m'n auto was was de batterij nog bijna halfvol.
Wel handig, vind ik, bij dit soort apps is om de logging interval wat terug te schroeven, een keer in de 30-60 seconden is voldoende en scheelt enorm ten opzichte van 1x per seconde.
Zit ook wel weer wat in, ik heb hem in Brugge ook gebruikt maar een paar uurtjes was al genoeg voor een behoorlijke aanslag op mijn HTC Desire. Ik heb toen My Tracks gebruikt, is gratis van Google. Toch vorig jaar voor mijn reis door Amerika besloten om een GPS logger te kopen, gewoon vele malen praktischer. Een smartphone van 400 euro neem ik liever niet mee in m'n broekzak met 35 graden, die kan dat toch wat minder goed hebben. De Qstarz hang je gewoon aan je riem :)

Website

• BlaTieBla
  • Laatst online: 23:49

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

MooDyBLueS schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:57:
[...]
Voordat ik tot aanschaf over zou gaan: kunnen jullie aangeven hoe de Mac integratie is? Wordt het met Mac software geleverd of is er een goede (gratis) software om de GPX bestanden in om te zetten? Uiteindelijk moet het met iPhoto en Aperture werken, maar ik wil zorgen dat het eerst handmatig de coördinaten toevoegt, voordat ik de foto's in die programma's importeer.
De standaard meegeleverde software bij mij was Windows only, MAAR er is een heel goed alternatief dat ik gebruik; BT747 Desktop. Dit is een speciaal stukje software voor de BT747-achtige GPS-loggers. Mijn Qstarz-BT(nogwat) doet het iig.
Opensource applicatie die het perfect doet. Enige waar je op moet letten is dat je de desktop variant installeer en niet de lite webstart versie. Die laatste heeft nml Internet access nodig.

De applicatie kan gpx, kml, kmz, etc. uitspugen, en die kan je weer verder gebruiken. Zelf importeer ik de gpx in PhotoLinker met de (RAW) foto's om ze te taggen voordat ze Lightroom in gaan.

[Voor 4% gewijzigd door BlaTieBla op 08-02-2011 18:40]

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Rhapsody
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 23:33

Rhapsody

In Metal We Trust

Interessant topic. Voor de zomervakantie ben ik ook alvast een beetje aan het rondneuzen. Eigenlijk wil ik gewoon mijn HTC Desire gebruiken; omdat dat apparaatje toch al GPS heeft en er diverse apps zijn die GPS kunnen loggen naar kml/gpx. Daarnaast kost zo'n los apparaatje toch weer minstens € 50,- en ligt het na de vakantie in de kast te nietsen.

Echter viel GPS Logger mij in mijn tests een beetje tegen. Het programma start soms uit zichzelf op en begint met loggen terwijl ik daar niet om heb gevraagd.

Ik ga nu eens kijken naar Offline Logger en MyTracks kijken.

Als de applicatie maar een dag lang kan werken ben ik al tevreden, s'avonds/s'nachts kan ik de telefoon tenslotte wel weer aan het infuus leggen.

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:32
ik heb zo'n geotagger geprobeerd op mijn iphone 4 maar vind de kwaliteit erg matig. ik denk dat het alleen goed werkt als je hem altijd in de open lucht hebt (dus niet in een broek- of jaszak wat natuurlijk nogal onhandig is..

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Ja na wat meer tests met GPS log-apps ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter een apparaatje zoals de InnoXplore iX-G25 kan aanschaffen.
De batterij van mijn desire houdt het geen dag vol als je de telefoon ook nog voor andere dingen wilt kunnen gebruiken...

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:32
herkansing voor iphone 4 met geotagger; hij was zo slecht in de trein...
in de auto en bus is hij vele malen beter en dan vanuit de jaszak. trein zal wel slecht gaan door al het koper en ijzer om me heen. prima te gebruiken dus!
nu vooral even kijken hoe lang hij het uithoudt maar zit in de auto dus een oplader gaat gewoon mee :)

• Makkelijk
  • Laatst online: 29-09 20:33

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Rhapsody schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:39:
Ja na wat meer tests met GPS log-apps ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter een apparaatje zoals de InnoXplore iX-G25 kan aanschaffen.
De batterij van mijn desire houdt het geen dag vol als je de telefoon ook nog voor andere dingen wilt kunnen gebruiken...
Ik naam laatst voor het eerst Google MyTracks mee met wandelen (HTC desire), batterij helemaal opgeladen voor zekerheid en ook in auto aan lader. Ging van 100% naar 97% tijdens 2 uur wandelen. Ik kan me voorstellen dat MyTracks lekker efficiënt is, het is immers van Google zelf. Voor GeoTaggen moet het ook prima werken lijkt me!

Wielrenner; Mountainbiker; Softwarebouwer; Kaasvreter; Franziskanerdrinker.
..und Snowboard und Schnee <3

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:03

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je kan natuurlijk als het alléén om geotagging van je foto's gaat een 'eye-fi' geotagging SD kaart gebruiken. Noem het alleen even omdat niemand anders dat al opgemerkt heeft.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het is wel het minste gewicht voor een mogelijke oplossing. Helaas weet ik niet of ie alleen met gewone camera's werkt ofdat iphone en andere smartphones wel keurig ondersteund worden. Zelf werk ik gewoon met een garmin toestel, maar ik wil dan ook wandelen/routes volgen en kaartlezen.
-=edit=- ik zie al dat er (nog?) geen mini/micro SD varianten zijn, die vermoedelijk in je telefoon moeten.

Overigens heb ik zelf een tijdje een iGotU gebruikt, maar ik vond 't niet zo'n fijn apparaat. Wel lekker klein en handzaam, maar je ziet niet goed of ie aan of uit staat. De nauwkeurigheid in bosrijke gebieden vond ik teleurstellend, ik kan me voorstellen dat dat bij flatgebouwen ook zo geldt. En je hebt een pc nodig om de instellingen te veranderen (wanneer je bv van een tag iedere seconde naar een tag iedere 5 of 15s wil gaan)

[Voor 33% gewijzigd door rockhopper op 05-03-2011 13:24]

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Makkelijk schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 09:55:
[...]

Ik naam laatst voor het eerst Google MyTracks mee met wandelen (HTC desire), batterij helemaal opgeladen voor zekerheid en ook in auto aan lader. Ging van 100% naar 97% tijdens 2 uur wandelen. Ik kan me voorstellen dat MyTracks lekker efficiënt is, het is immers van Google zelf. Voor GeoTaggen moet het ook prima werken lijkt me!
Dank voor je 'testresultaat' :-) Ik ga het toch gewoon proberen met MyTracks of GPS Logger. Ik vind het toch zonde van die 70-100 euro. Zeker aangezien ik niet denk dat ik het vaker zal gebruiken. In het hotel hebben ze vast wel stroom voor het opladen van mijn telefoon ;-)

• Wijnands
Goed dat je dit ophaalt, moet er aan denken in mijn vakantie ook m'n logger mee te laten lopen

• DickCAH
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2013

DickCAH

Het antwoord is 42

n.b. Het is wel handig om te vertellen welke camera je mee gaat slepen. Voor Nikon DSLR's met een tienpins stekker, zijn er namelijk ook loggers die je aan kan sluiten op je camera. De GPS coordinaten worden dan gewoon in de Exif van je foto geplempt.

Als je RAW schiet, wordt er geloof ik een of ander XML achtig bestandje aangemaakt. Je weet wel, zo een bestandje dat ook lightroom aanmaakt, zodat je ook van dat soort foto's direct de locatie kan bepalen.

Voordeel van die dingen is natuurlijk ook dat je je verder niet druk hoeft te maken over batterijen en zo, want je gebruikt gewoon de accu van je camera.

7(8)7 Heb ik zo een ding, had ik die mee, heb ik hem niet op mijn camera gezet toen we een rondje gingen vliegen. 7(8)7

[Voor 11% gewijzigd door DickCAH op 17-08-2011 08:30]

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:25

Polariteit

Testende fotografeur

Rhapsody schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:38:
[...]
Dank voor je 'testresultaat' :-) Ik ga het toch gewoon proberen met MyTracks of GPS Logger. Ik vind het toch zonde van die 70-100 euro. Zeker aangezien ik niet denk dat ik het vaker zal gebruiken. In het hotel hebben ze vast wel stroom voor het opladen van mijn telefoon ;-)
Alle internetverbindingen uitzetten zou een hoop accutijd moeten schelen. dus ook automatisch wifi-zoeken uit.

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• Expecho
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:34
Ik heb zelf goeie ervaringen met de i-gotU 200e tracker, er is ook een nieuwere variant van: http://global.mobileactio...product_i-gotU_GT-600.jsp

de 200e deed het makkelijk 20 uur achter elkaar.. Enige nadeel is: om hem te configureren heb je een pc nodig.. in tegenstelling tot sommige andere apparaatjes die een display hebben en direct te configureren zijn.

• Wijnands
Die gebruikt de oude sirf III chipset. Mijn ervaring daarmee is dat die erg gevoelig is voor onderbreking van zicht op de hemel, zelfs een dik bladerdak kan al problemen geven. Had jij daar geen last van?

• vandijk
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:11
Huig schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:55:
Als Gps tracker voor de Iphone kan ik GPS4cam aanbevelen. Die heeft een speciale gsm modus, waarbij via gsm de gegevens worden opgehaald, en de accu aanzienlijk langer meegaat. Hoewel minder vaak een locatie wordt opgevraagd zijn de foto's nog verrassend nauwkeurig. Ik heb het programma 6 uur laten draaien tijdens het skieën en er was nog geen 15% van de volle accu weg. Aan het eind maak je een foto van de barcode die het programma uitspuugt en vervolgens tag je je foto's mbv software (windows en mac).
Probeer het eens uit, die 1,59 kan ook niet schaden :)
+1 voor gps4cam

Grote voordelen:
- de desktop applicatie (java) is beschikbaar voor windows en mac gebruikers
- werkt met de meeste raw formaten. geen xmp sidecar files
- als je meerdere camera's gebruikt maak je aan het einde van de trip met alle camera's een foto van de qr.
- geen handmatige time sync nodig tussen telefoon en camera

EOS R + grip|EF->RF|5D2 + grip|EF12|EF25|8-15/4|11-24/4|17-40/4|24-105/4 IS|70-200/4 IS|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom

• nheinemans
  • Laatst online: 27-08 11:21
Ik heb goede ervaringen met de SD-kaartjes van Eye-fi in een Nikon D90. Deze zet de locatie meteen in de exif data. Daarbij is het ook wel handig dat de foto's automatisch op mijn fileserver worden gezet zodra ik weer thuis ben.

Er zijn volgens mij ook GPS loggers die je op de flitschoen van je camera schuift. Die slaat dan niet continue (met een interval) de lokatie op, maar alleen als je een foto maakt.

• DickCAH
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2013

DickCAH

Het antwoord is 42

Flitsschoen GPS modules zijn er in verschillende varianten.

Er zijn er die inderdaad netjes de locatie opslaan als ze via de flitsschoen doorkrijgen dat er een foto wordt genomen. Er zijn er echter ook die je met een touwtje aan je camera kan koppelen. Die laatste schrijven, net als dat kaartje in je D90, de GPS locatie direct in de Exif van je foto.

Voor D300, D200, D3 etc, gaat dat via de 10-pins connector. Voor D90, D5100 etc gaat dat via de USB poort.

• vandijk
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:11
nheinemans schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:46:
Ik heb goede ervaringen met de SD-kaartjes van Eye-fi in een Nikon D90. Deze zet de locatie meteen in de exif data. Daarbij is het ook wel handig dat de foto's automatisch op mijn fileserver worden gezet zodra ik weer thuis ben.

Er zijn volgens mij ook GPS loggers die je op de flitschoen van je camera schuift. Die slaat dan niet continue (met een interval) de lokatie op, maar alleen als je een foto maakt.
De eye-fi kaartjes hebben geen GPS aan boord, maar maken gebruik van WIFI accesspoints voor het bepalen van de lokatie. Als je geen WIFI signaal hebt, dan heb je dus ook geen GPS coordinaten bij je foto. Daarnaast moet een eventueel accesspoint waar je in de buurt bent opgenomen zijn in de WPS database.

Buiten de bebouwde kom kan je met de eye-fi dus in de problemen komen.

http://www.eye.fi/how-it-works/features/geotagging
so how does Eye-Fi’s Geotagging Service work?

Geotagging is made possible through Wi-Fi Positioning System (WPS) technology. Using built-in Wi-Fi, the Eye-Fi Card senses surrounding Wi-Fi networks as you take pictures. When photos are wirelessly uploaded, the Eye-Fi Service then adds the geotags to your photos.

the technology behind WPS

The WPS system maps the locations of millions of Wi-Fi networks around the world. The Eye-Fi Service adds the geotag to each photo’s metadata section (the EXIF header) when photos are uploaded.

EOS R + grip|EF->RF|5D2 + grip|EF12|EF25|8-15/4|11-24/4|17-40/4|24-105/4 IS|70-200/4 IS|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True