Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Ok, groooooot probleem hier...
Ik werk al tijden met een Microsoft Natural Ergonomic 4000 toetsenbord. Heerlijk ding, typt fijn en de ergo houding is erg prettig.

Hij is dus inmiddels al wat ouder, dus stoffig en ietsjes stroever als toen hij nieuw was, en ik dacht slim te zijn door m'n toetsenbordje helemaal schoon te maken door hem helemaal uit elkaar te schroeven.
Elke toets, stuk voor stuk, heb ik voorzien van een beetje kopervet en een druppel PTFE spray, aannemende dat hij daardoor weer als nieuw zou zijn.

Nu is het tegengestelde dus waar. Hij typt echt voor geen meter meer, verschrikkelijk stroef.

Is er een manier om het ding weer een beetje fatsoenlijk gangbaar te maken?
Ik heb een paar bussen remmenreiniger waarmee ik het kopervet en PTFE spray kan wegspoelen.

Doe ik er goed aan om het ding helemaal vet-loos te houden? Of kan ik er beter wel iets tegenaan smeren?
Sowieso heb ik kogellagervet tot m'n beschikking, en ook een buis machinevet (dat bruine pers-vet spul, uit een pistool). Wat er nog meer in de kast staat zou ik even moeten kijken.
Misschien puur PTFE spray gebruiken? of misschien een drupje WD40? Siliconenvet?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Er zat toch ook geen kopervet of andere rotzooi in dat toetsenbord toen je 'm kocht? Dat heeft geen enkel toetsenbord. Koper geleidt trouwens ook stroom, bij electronica nooit zo'n goed idee ;)

Hele toetsenbord uit elkaar halen, alle troep er tussen uit, weer in elkaar zetten en lekker verder typen, en anders voor 4 tientjes een nieuwe kopen als je het er voor over hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik heb wel positieve resultaten gehad met goed schoonmaken en WD40, al was het meer uitstel van executie: ik heb het toetsenbord nog een half jaartje extra gebruikt. Op een gegeven moment is een toetsenbord gewoon versleten.

Toch maar een nieuwe dan... alles went ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:43
Inderdaad uit elkaar halen (again) goed schoonmaken (met IPA oid) en weer terug monteren met niks (als in smeermiddelen) ertussen. Ben benieuwd hoe die het dan doet. Succes!

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
FastFred: Er zit wel degelijk iets van wittig vet in. Lijkt een soort siliconenvet oid.
EMP: Dat WD40 slechts uitstel van executie is kan ik me iets bij voorstellen. WD40 loopt langzaam weg, itt PTFE spray wat beter op z'n plek blijft.

Maargoed, ik ga het ding maar eens helemaal schoonmaken, kijken of het zonder vet beter is :) thanks voor de tips :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Dat wittige vet is gewoon vaseline... dat is een heel breed gebruikt product. Dat is ook het vet wat je het beter had kunnen gebruiken. Dat kopervet is de slechte keuze geweest, dat heeft sowieso altijd een licht schurende werking vanwege de koperdeeltjes. Kopervet is dan ook niet perse gemaakt om iets makkelijker te laten glijden, maar wordt vooral gebruikt in bijvoorbeeld motoren om er voor te zorgen dat onderdelen niet aan elkaar vast gaan zitten; tis dus meer een antiplak middel dan een glijmiddel en dat vooral in machines e.d. waar de temperaturen flink hoog kunnen worden.. Vaseline is niet geschikt voor motoren omdat het smelt bij hogere temperaturen ;) Dat is overigens ook het enige voordeel wat kopervet heeft t.o. vaseline.

Buiten dat, als je teveel vet e.d. hebt gebruikt, dan kan het scharniermechanisme van je tobo ook niet meer goed vrij bewegen en krijg je vanzelfsprekend weerstand op je toetsen. Nu je het goed in hebt gevet kan je het beste ff flink rammelen op alle toetsen, zodat deze goed door het verse vet heen zijn gegaan, dan weer openschroeven en al het overtollig vet weer verwijderen. In principe is een heel licht glimmend laagje meer dan zat.

Volgende keer als je zoiets doet, gewoon een goede siliconenspray gebruiken... WD40 is ook een soort siliconenspray, maar is veel te dun. Het beste kan je een spray nemen als ze bij de halfords verkopen, het spul wat je koopt tegen het dichtvriezen van de deuren van je auto... of beter nog, zelfde soort spul maar dan in de vorm van een pritt-stift, dat blijft nog beter zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 03-02-2011 17:20 ]

Pagina: 1