Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn Gigabyte EX58-DS4 van twee jaar oud upgradede met 6GB DDR3 geheugen en een OCZ Vertex 2 SSD. Na enkele dagen merkte ik dat niet alles liep zoals het hoorde, het geluid kraakte bijvoorbeeld (USB audio) en enkele dagen later verschenen er soms artifacts op het scherm. Deze artifacts werden zo erg dat ik heb besloten om een nieuwe videokaart te kopen. Mijn keuze viel op een HD5770 (komende van een HD4870).

Toen ik deze installeerde zag ik tevens dat er een stukje plastic van de power connector van de OCZ Vertex 2 afgebroken was. Hierdoor heeft de voedingskabel dus waarschijnlijk verkeerd om gezeten. Ik heb de kabel juist geplaatst en probeerde opnieuw op te starten. Alhoewel de SSD prima werkt, bleek dat er wederom artifacts ontstonden (al bij het opstarten). Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet aan de videokaart.

Nu weet ik dus niet meer wat de oorzaak van het probleem is. Wat ik al gedaan heb, maar geen oplossing gaf:

- SSD ontkoppelen (zowel SATA als power)
- Nieuwe videokaart in ander PCI-slot (x8 in plaats van x16)
- 6GB DDR3 verwijderd
- Bios van moederbord opnieuw geflashed
- CMOS van moederbord gecleared

Alle bovenstaande handelingen hielpen niet. Ik zelf denk nu aan twee opties:

- Moederbord kapot, doorgebrand?
- Voeding kapot. kortsluiting?

Als het moederbord kapot is, heb ik dan ook grote kans dat alle componenten kapot zijn?

Graag uw hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Ik zou beginnen met een andere voeding te plaatsen, misschien dat je die van een vriend / kennis kan lenen?
Als alle componenten kapot zouden zijn, zou de pc helemaal niet opstarten. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat er wel wat gefrituurd kan zijn, zeker als er kortsluiting is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 98248 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:14:
Toen ik deze installeerde zag ik tevens dat er een stukje plastic van de power connector van de OCZ Vertex 2 afgebroken was. Hierdoor heeft de voedingskabel dus waarschijnlijk verkeerd om gezeten.Ik heb de kabel juist geplaatst en probeerde opnieuw op te starten. Alhoewel de SSD prima werkt, bleek dat er wederom artifacts ontstonden (al bij het opstarten).
Een SSD gaat niet werken als je de powerconnector verkeerd om hebt gezet. Dan krijgt die namelijk helemaal geen spanning en doet die helemaal niks.
Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet aan de videokaart.
Software of driver van de videokaart zou kunnen, anders waarschijnlijk werkgeheugen of moederbord. Maar meest logische is toch wel de videokaart zelf.
- Voeding kapot. kortsluiting?
Die kans is heeeeel klein, maar welke voeding is het?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:51:
[...]
Een SSD gaat niet werken als je de powerconnector verkeerd om hebt gezet. Dan krijgt die namelijk helemaal geen spanning en doet die helemaal niks.

[...]
Software of driver van de videokaart zou kunnen, anders waarschijnlijk werkgeheugen of moederbord. Maar meest logische is toch wel de videokaart zelf.

[...]

Die kans is heeeeel klein, maar welke voeding is het?
Mooi dat de SSD waarschijnlijk niet gefrituurd is. De artifacts verschijnen al in de BIOS, een driverprobleem lijkt mij dus uitgesloten. De voeding is een Advance EA4G-650W.

Ik heb (zoals vermeld) ook al een andere videokaart geprobeerd, deze geeft exact dezelfde artifacts. Daarom denk ik dat het probleem niet aan de videokaart ligt maar aan de voeding of het moederboard.

Ik heb tevens al het geheugen er uit gehaald en vervangen met 1 stripje 2GB DDR3. Dit hielp wederom niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 98248 op 03-02-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou ik toch eens een andere voeding gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 292340 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:06:
Dan zou ik toch eens een andere voeding gaan proberen.
Dat is inderdaad wel een makkelijkere optie dan het moederbord vervangen, alleen is de kans niet groot dat het PCI-express slot op het mobo kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou natuurlijk kunnen, maar sluit nu eerst uit dat het de voeding is. Misschien heb je na vervanging van de voeding nog jaren plezier van je systeem. Mocht het niet de voeding zijn, heb je in ieder geval een goede voeding voor je nieuwe mobo (zou dus wel een A-merk voeding kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394925

ik zou de situatie voorlopig even aan kijken en meer in de GR chillen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voeding sowieso vervangen is een gaar ding, en slechte voeding in je nieuwe dure PC is sowieso een slecht idee. Bagger voedingen willen altijd graag PC's slopen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed, ik heb besloten om een OCZ 500W voeding te proberen pricewatch: OCZ ModXStream Pro 500W, zal vanavond laten weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394925

Ik denk dat het aan je dvi aansluiting ligt! Dit kan ook artifacts veroorzaken!
Anders zou ik 600 watt voeding er in hangen!

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 394925 op 03-02-2011 21:29 ]

Pagina: 1