Ik heb onlangs mijn Gigabyte EX58-DS4 van twee jaar oud upgradede met 6GB DDR3 geheugen en een OCZ Vertex 2 SSD. Na enkele dagen merkte ik dat niet alles liep zoals het hoorde, het geluid kraakte bijvoorbeeld (USB audio) en enkele dagen later verschenen er soms artifacts op het scherm. Deze artifacts werden zo erg dat ik heb besloten om een nieuwe videokaart te kopen. Mijn keuze viel op een HD5770 (komende van een HD4870).
Toen ik deze installeerde zag ik tevens dat er een stukje plastic van de power connector van de OCZ Vertex 2 afgebroken was. Hierdoor heeft de voedingskabel dus waarschijnlijk verkeerd om gezeten. Ik heb de kabel juist geplaatst en probeerde opnieuw op te starten. Alhoewel de SSD prima werkt, bleek dat er wederom artifacts ontstonden (al bij het opstarten). Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet aan de videokaart.
Nu weet ik dus niet meer wat de oorzaak van het probleem is. Wat ik al gedaan heb, maar geen oplossing gaf:
- SSD ontkoppelen (zowel SATA als power)
- Nieuwe videokaart in ander PCI-slot (x8 in plaats van x16)
- 6GB DDR3 verwijderd
- Bios van moederbord opnieuw geflashed
- CMOS van moederbord gecleared
Alle bovenstaande handelingen hielpen niet. Ik zelf denk nu aan twee opties:
- Moederbord kapot, doorgebrand?
- Voeding kapot. kortsluiting?
Als het moederbord kapot is, heb ik dan ook grote kans dat alle componenten kapot zijn?
Graag uw hulp!
Toen ik deze installeerde zag ik tevens dat er een stukje plastic van de power connector van de OCZ Vertex 2 afgebroken was. Hierdoor heeft de voedingskabel dus waarschijnlijk verkeerd om gezeten. Ik heb de kabel juist geplaatst en probeerde opnieuw op te starten. Alhoewel de SSD prima werkt, bleek dat er wederom artifacts ontstonden (al bij het opstarten). Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet aan de videokaart.
Nu weet ik dus niet meer wat de oorzaak van het probleem is. Wat ik al gedaan heb, maar geen oplossing gaf:
- SSD ontkoppelen (zowel SATA als power)
- Nieuwe videokaart in ander PCI-slot (x8 in plaats van x16)
- 6GB DDR3 verwijderd
- Bios van moederbord opnieuw geflashed
- CMOS van moederbord gecleared
Alle bovenstaande handelingen hielpen niet. Ik zelf denk nu aan twee opties:
- Moederbord kapot, doorgebrand?
- Voeding kapot. kortsluiting?
Als het moederbord kapot is, heb ik dan ook grote kans dat alle componenten kapot zijn?
Graag uw hulp!