Areca 1210 met 4 x Samsung HD204UI hangt zichzelf op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18
Gisteren een RAID5 array gebouwd die bestaat uit 4 x Samsung HD204UI (2TB) op een Areca 1210 controller. De controller zit in het enige PCI-e x16 PEG slot op een Asus A8N-VM-CSM moederboard (met GeForce 6150 + MCP430 chipset).
Als OS heb ik Ubuntu 10.04 LTS 64-bit geïnstalleerd. Installatie ging prima, updates netjes gedraaid. Vanmorgen zag ik dat de machine hing. Het OS kon de disk niet meer benaderen ;-(
Reset -> OK. Maar na een paar uur hing de machine opnieuw. Grrrrr.
Alles is bijgewerkt naar de meeste recente versie: Areca firmware, mobo-bios, OS. Ook de Samsung-disken zijn bijgewerkt met de firmware-patch.
Help!

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds het debacle met de F1 schijven van Samsung die constant uit Raidsetjes vielen, heb ik alleen nog maar Hitachi schijven gekocht. Tot op heden heb ik daar geen enkel probleem mee gehad op welke controller dan ook. Ik zeg niet dat dit het probleem zou zijn, maar vind het wel vreemd dat ik vaak lees dat het om de combi Areca / Samsung gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Areca drivers ook geupdate of gebruik je de meegeleverde drivers van de kernel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:48:
Sinds het debacle met de F1 schijven van Samsung die constant uit Raidsetjes vielen, heb ik alleen nog maar Hitachi schijven gekocht. Tot op heden heb ik daar geen enkel probleem mee gehad op welke controller dan ook. Ik zeg niet dat dit het probleem zou zijn, maar vind het wel vreemd dat ik vaak lees dat het om de combi Areca / Samsung gaat.
Mee eens. Wilde ook voor Samsung gaan op mijn 1220, maar na veel lezen bleken die niet altijd goed te werken met Areca in andere RAID levels dan 1, 0 en 10. In raid 5 etc. waneer er parrity bij komt hoor je heel erg vaak dat mede door TLER en die 7/8 seconden met fouten hdd's uit de array gegooid worden.

Ik draai nu ook met volle tevredenheid Hitachi ( 7K1000.C met Frimware flah ivm TLER ) Dingen draaien als een raket.

Dus ben bang dat je in de toekomst vaker problemen zou kunnen krijgen met de combinatie Samsung - Areca :/

[ Voor 5% gewijzigd door Shaggy op 03-02-2011 14:22 ]

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shaggy8675 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:20:
[...]

Mee eens. Wilde ook voor Samsung gaan op mijn 1220, maar na veel lezen bleken die niet altijd goed te werken met Areca in andere RAID levels dan 1, 0 en 10. In raid 5 etc. waneer er parrity bij komt hoor je heel erg vaak dat mede door TLER en die 7/8 seconden met fouten hdd's uit de array gegooid worden.

Ik draai nu ook met volle tevredenheid Hitachi ( 7K1000.C met Frimware flah ivm TLER ) Dingen draaien als een raket.

Dus ben bang dat je in de toekomst vaker problemen zou kunnen krijgen met de combinatie Samsung - Areca :/
Draai hier zelf nu 24 x Hitachi 7K1000C op 3 3Ware 9550 SXU's en dat draait als een konijntje. ;)
Heb geen firmwareflash gedaan, aangezien er totaal geen probs zijn.
De enige Samsung schijven die ik hier in Raid 0 heb staan, zijn 500 GB schijven uit de Spinpoint T166 serie (dus voor de F1 serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
[...]

Niet mee eens. Er zijn vele Samsung schijven op de markt, jij trekt zo maar conclusies voor alle Samsung schijven en dat klopt helemaal niet.
De T166 reeks werkte gewoon goed in RAID.
De F1 reeks werkte zonder problemen zolang NCQ uit stond.
De F2 en F3 reeks geven geen noemenswaardige problemen op een Areca. Ikzelf draai 13 F3 schijven in RAID 6 op een areca 1280. Daarvoor draaide ik raid 5 op een areca 1210.
De F4 reeks heeft geen problemen zolang je de goede firmware gebruikt.
[...]
Ik vind het de beste combinatie die er is en heb heel wat ervaring met areca controllers en samsung schijven. En btw, het is niet omdat er eens 1 reeks is geweest die wat minder ging (F1 + NCQ) dat alle toekomstige schijven problemen zullen hebben. Als het zo was dan kan je alle fabrikanten afschrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door aval0ne op 03-02-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf toch huiverig bij de Samsung schijven, misschien onterecht, wie weet.
Ik gebruik, tot volle tevredenheid, nu Hitachi's. Wel moet ik toegeven dat ik met de T166 Spinpoints nooit geen probs heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

aval0ne schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:40:
[...]

Niet mee eens. Er zijn vele Samsung schijven op de markt, jij trekt zo maar conclusies voor alle Samsung schijven en dat klopt helemaal niet.
De T166 reeks werkte gewoon goed in RAID.
De F1 reeks werkte zonder problemen zolang NCQ uit stond.
De F2 en F3 reeks geven geen noemenswaardige problemen op een Areca. Ikzelf draai 13 F3 schijven in RAID 6 op een areca 1280. Daarvoor draaide ik raid 5 op een areca 1210.
De F4 reeks heeft geen problemen zolang je de goede firmware gebruikt.

[...]

Ik vind het de beste combinatie die er is en heb heel wat ervaring met areca controllers en samsung schijven. En btw, het is niet omdat er eens 1 reeks is geweest die wat minder ging (F1 + NCQ) dat alle toekomstige schijven problemen zullen hebben. Als het zo was dan kan je alle fabrikanten afschrijven.
Ik bedoel ook niet alle Samsung schijven over 1 kam te scheren. Maar als je op het net gaat zoeken zie je duidelijk een lijn in gevallen als bijv. Areca, RAID5 en Samsung.
Wil niet zeggen dat dit per definitie met alles zo is, maar het procentueel wel opvalt imo
Kijk hier anders maar eens voor gebruikerservaringen aangaande dat: http://hardforum.com/

Als er zoveel berichten zijn dat bepaalde schijven niet altijd goed combineren in een bepaalde setup zijn dat imo wel dingen om in je achterhoofd te houden bij nieuwe aanschaf.

Samsung zijn prima schijven ( heb er zelf ook ) maar voor m'n raid array heb ik meer vertrouwen in de Hitachi's. Misschien ongegrond, maar al is het maar voor het gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Areca eruit getrokken en vervangen voor een Adaptec 4805SAS (ook PCI-e x8). Had deze nog op de plank liggen. Performance lijkt wel wat minder te zijn, maar hij is de RAID5-set nog aan het opbouwen, kan dus nog geen echte test doen. Tot nu toe echter nog geen hanger gehad (fingers crossed) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Ben benieuwd naar je ervaringen straks in vergelijk met de Areca/Samsung combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
shaggy8675 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:48:
Ben benieuwd naar je ervaringen straks in vergelijk met de Areca/Samsung combo.
Zal binnenkort eens met Bonnie++ aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

aval0ne schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:40:
Dit dus. Ik draai al tijden de gedoodverfde combinatie van een Areca 1222 met 8x Samsung F1 1TB's in gecombineerde raid 10 en raid 5 config. NCQ staat wel uit. Staat dat aan dan heb je de problemen 'zoals iedereen die kent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Hij doet het nu al een paar dagen prima, terwijl hij behoorlijk belast wordt (ben 3 TB data aan het overpompen).
Verschil met de "probleem-situatie" is het moederboard (+ CPU + memory).
Er was overigens wel een driverupgrade voor nodig om het stabiel te laten draaien. De met Ubuntu server 10.04 LTS meegeleverde driver (arcmsr) zorgde voor SCSI-timeouts bij zware belasting. De nieuwste driver van de Areca website doet het uitstekend.

Eerst draaide hij op een Asus A8N-VM CSM (s939, Athlon64 X2 3800+, nVidia Geforce 6150/430MCP chipset), nu op een Asus M2A-MX (AM2, Athlon X2 5000+, AMD 690V/SB600 chipset).

Overigens met NCQ aan (zou toch goed moeten gaan als de firmware van de Samsung disken is gepatched ...)

[ Voor 21% gewijzigd door Big Mama op 22-02-2011 10:16 ]

Pagina: 1