nVidia surround, alleen in games

Pagina: 1
Acties:

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Ik gebruik op dit moment 3 schermen die met surround door windows gezien worden als 1 scherm. Met software als Ultramon en Matrox powerdesk kan ik de schermen buiten spellen om gedeeltelijk gebruiken als 3 losse schermen.

Echter met het oog op energie besparen en dat losse schermen toch beter werken dan 1 groot 3-in-1 scherm ben ik op zoek naar mogelijke manieren om dit anders te doen. Wat ik tot nu toe gevonden heb:

- gewoon 2 monitoren uit doen. Dat werkt tot een bepaalde hoogte: schermen maximaliseren werkt niet, schermen open vaak op de 2 monitoren die uit staat etc.
- Het 3-in-1 scherm instellen op de resolutie voor 1 scherm. Dit werkt perfect, met 1 nadeel, dit kost 60W extra om de een of andere reden. Idle verbruik gaat van 190-200 naar 250-260 door alleen de resolutie te veranderen van 5760x1080 naar 1920x1080.

Ik las van een AMD gebruiker dat dit heel makkelijk in te stellen was voor Eyefinity met behulp van een programma. De naam ben ik even kwijt, maar het is de tegenhanger van NHancer. NHancer werkt echter niet meer met drivers boven 25x.yz en wordt blijkbaar niet meer doorontwikkeld.

Na wat doorzoeken kwam ik uit op nVidia Inspector, hiermee kun je OC'en maar ook de profielen aanpassen, het is echter niet echt duidelijk wat wat is. Het leek me vrij simpel, bij het 3D profiel stel ik de juiste SLI waarde in, bij het 2D profiel zet ik surround uit en klaar. Dit laatste is echter nog niet gelukt.

Ik ga er hier echter wel vanuit dat het switchen tussen 3 losse en 1 samengevoegde monitor redelijk vlot gaat. De AMD gebruiker waar ik het idee van heb zei dat het met een seconde oid gebeurt was. Een paar seconden is geen probleem, maar de 30+ sec. die het normaal kost om te schakelen tussen surround en normaal is wat veel.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:04
Ik kan je niet helpen, want ik heb geen ervaring met Nvidia Surround. Ik ben wel benieuwd of je een oplossing vindt. Dat het verbruik overigens omhoog gaat is bekend met Nvidia-videokaarten, maar hetzelfde geldt voor AMD-kaarten (mijn HD 5970 tikt op 400/1000MHz, in plaats van 157/300MHz).

Oh, en als je achter dat programma komt want je vriend gebruikt, hoor ik het graag. Zelf ben ik niet kapot van Hydra Vision icm met Eyefinity, zo heet een van die programma's in ieder geval. Op dit moment maximaliseer ik nooit, maar maar ik de schermen zelf de juiste grootte :P

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Ik heb het even opgezocht, RadeonPro is de tegenhanger van NHancer. Ik las het op het Widescreen Gaming Forum, de laatste post.
You can set two profiles in Catalyst Control Center on ATi cards (one for Extended Desktop, one for Eyefinity), and use RadeonPro (the ATi Equivelant of nHancer) to automatically switch from Extended Desktop to Eyefinity as soon as a game starts and switch back when the game quits.

It all works very nice and seamlessly. Switching modes only takes the card a second (No hanging or anything like you describe).
Ik heb ook nog wat verder gelezen over hoe het zit met terugclocken van de gpu en de hoeveelheid / verschillende monitoren die zijn aangesloten. Met 3 monitoren in surround of gewoon los aangesloten clocken beide gpu's terug tot: 50 / 67,5 / 101 MHz voor Core, Mem en Shader. Dit lijkt niet te werken als er verschillende beeldschermen worden gebruikt.

Edit: Jammer, ik lees net dat nVidia sinds kort het hele profile gebeuren eruit heeft gegooid. Dat belooft weinig goeds.

[ Voor 9% gewijzigd door Max Hunt op 03-02-2011 19:47 ]