Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santa808
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52
Dag tweakers,

Ik heb het volgende probleem:
In het control center (config scherm) van audio zie je de audio devices. Daar kan ik enkel stereo selecteren, en geen 5.1 surround.

Opstelling
ATI 4760 (HTPC) --- HDMI --- Sony SS100 receiver 5.1surround --- HDMI --- Samsung 46inch TV

Situatie
zoals jullie zien heb ik een HTPC, al een jaar en half ondertussen. Gisteren stond er nog vista 64 bit op met oude catalyst drivers. Vandaag heb ik echter een HDD vna 2TB gekocht en er windows 7 64 bit op geinstalleerd.
Na het installeren van de laatste ATI drivers, zie ik het volgende:
- configuratie scherm -> geluid -> (vervolgens zie je de devices waaronder ATI HDMI)
- configureer ATI HDMI audio: ik kan vervolgens enkel stereo kiezen!

In de vorige configuratie met vista en oude drivers stond daar surround 5.1 en7.1 bij, waardoor het surround ook werkte. Nu wil hij enkel stereo sturen naar de receiver.
Als ik bij de ATI HDMI output op eigenschappen klik, en dan bij "supported formats" kijk, zie ik:
"Max number of channels: 2" en dit terwijl mijn receiver 5.1 configuratie heeft.

Heeft iemand dezelfde problemen en eventueel een oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door Santa808 op 03-02-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santa808
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52
Na uren zoeken, heb ik de oplossing gevonden:

Het blijkt namelijk dat ATI gebruik maakt van Realtec chips op haar gpu's. De ATI HDMI audio driver is eigenlijk de realtec driver met een wrapper errond. Deze driver geeft echter geen problemen, en kan je surround systeem probleemloos vinden, en zo 5.1 sound doorsturen.

Hoe ga je te werk:
- deinstalleer eerst de ATI drivers volledig!
- installeer de Realtec ATI HDMI Audio driver (op de site van realtec, en staat in een RODE kleur, belangrijk!!)
- installeer vervolgens de ATI drivers terug

bij audio devices zie je nu Realtec HDMI ipv ATI HDMI, en bij configuratie is 5.1 surround te selecteren.
Enjoy! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:42
Ik heb exact hetzelfde probleem.

De drivers die ik heb geprobeerd;

Drivers van de CD (sapphire 6850_
ATI HDMI Audio Device R2.64 van realtek site.
ATI HDMI Audio Driver van AMD site

Ik krijg echter alleen maar 2.0 audio. Als ik echter Media Center opstart en ik stel daar 5.1 in en doe dan vervolgens een test komt er uit iedere luidspreker netjes een geluidje.

Wie weet er een oplossing?