Netwerk probleem met nas en router.

Pagina: 1
Acties:

• prozendaal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag aan jullie.
Thuis heb ik alles in 1 extra van Ziggo. 120Mbit dus en dit haal ik ook netjes.
Voor mijn desktop en laptop heb ik een wireles N router gekocht van D-Link Xtreme N Gigabit Router (dir-655) Deze werkt naar mijn mening erg goed. Ik heb niet veel verstand van de instelling die je daarin kan zetten maar het is wel netjes beveiligd met WPA2.

De bekabeling die ik gebruik is Cat 6 van modem naar router en van router naar desktop. De laptop is wifi.

Ook heb ik een NAS op de router aangesloten, de Netgear RND2150, en daar gaat mijn vraag nu over. Als ik bestanden van 50+ mb wil versturen naar de schijf die erin zit wordt mijn netwerk enorm traag. Website laden niet meer en in de meeste gevallen wordt de verbinding met de NAS ook gesloten waardoor die even niet meer toegankelijk is.

Fotos vanaf de NAS op de laptop bekijken via Wifi is ook helemaal drama. Muziek afspelen wat op de NAS staat wil prima.

Ik heb dus niet zoveel verstand van andere instelling en weet ook niet goed wat ik moet beginnen.

Hebben jullie ideeen of tips wat ik dan doen?

Gr Pim

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hoe heb je de NAS op de Netgear aangesloten? MIsschien ander poortje proberen? Misschien is de harde schijf in de NAS wel brak, kan je die eventueel in een pc schroeven?

• prozendaal
Beatboxx schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:52:
Hoe heb je de NAS op de Netgear aangesloten? MIsschien ander poortje proberen? Misschien is de harde schijf in de NAS wel brak, kan je die eventueel in een pc schroeven?
De nas is bekabeld met een cat6 cross cable aangesloten. De hardeschijf is nieuw en ik hem hem al in de pc getest. Daar werkt hij zonder problemen. De Nas heb ik ook elke lan poort in de router geprikt en ook andere kabel geprobeerd hiervoor. Geen effect.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

En een andere harde schijf in de NAS?

• prozendaal
Beatboxx schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:06:
En een andere harde schijf in de NAS?
Er zitten twee schijven in de NAS. Het kopieren en lezen van bijde schijven werkt niet vlot.

Kan het iets zijn met het geheugen in de NAS of iets met de Router?

Edit: Ik vind dit wel op de webinterface van mijn NAS.:
Jumbo frames inschakelen. Jumbo frames maken de combinatie van meerdere pakketten tot één groot pakket mogelijk. Dat vermindert de netwerkoverhead en versnelt de overdracht van grote pakketten. Als een voor jumbo frames geschikte switch wordt gebruikt en clientsystemen voor jumbo frames geschikte netwerkcontrollers hebben, kunt u deze optie inschakelen. Controleer of het clientnetwerkstuurprogramma is geconfigureerd voor jumbo frame-ondersteuning.

[ Voor 45% gewijzigd door prozendaal op 03-02-2011 10:38 ]

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-02 19:17
prozendaal schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:03:
[...]

De nas is bekabeld met een cat6 cross cable aangesloten. De hardeschijf is nieuw en ik hem hem al in de pc getest. Daar werkt hij zonder problemen. De Nas heb ik ook elke lan poort in de router geprikt en ook andere kabel geprobeerd hiervoor. Geen effect.
En als je die cross-cable eens vervangt door een reguliere Cat6 UTP-kabel? Ik heb ook een RaedyNas Duo (geen Jumboframes ingeschakeld want dat zuigt). Zijn de geplaatste harde schijven wel compatible met de ReadyNas? Ook daar kan het probleem liggen. Kijk even op de site van Netgear naar de hcl.
In welke Raid-opstelling heb je de NAS staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Edje040 op 03-02-2011 11:17 ]

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 21:57
Jij zegt in de startpost:
als ik een bestand van 50+ MB 'opstuur'
dan wordt mijn netwerk erg traag

Een aantal vragen en opmerkingen:
  • Dat 'opsturen' dat is het vanuit Windows (welke versie?) kopiëren vanaf Laptop naar de nas via een windows / network 'share' op je NAS ?
  • En 'het netwerk wordt traag' dat is dat alle verkeer naar diezelfde laptop ineens trager gaat?
  • Heb je de laptop al eens via een kabel aan de router gehangen en dan hetzelfde geprobeerd?
  • Je hebt geen andere WiFi apparaten die ook traag worden, dat je het daar over hebt?
  • Heb je al enig idee hoe 'snel' of 'goed' je WiFi verbinding eigenlijk is? Kun je eens proberen te meten
    wat de snelheid van jouw Wifi (laptop naar Router) eigenlijk is?
  • Alhoewel WiFi theoretisch 300Mbit/sec of 54Mbits/sec snelheid heeft, blijft daar in de praktijk vaak
    veel minder van over. Zelfs bij 300Mbit/sec haal je al snel minder dan 10MB/sec (is ong. 100Mbit/sec).
  • Daarnaast is de WiFi verbinding ook vaak erg gevoelig voor 'hickups'.. En die merk je pas echt als
    je veel data wilt versturen...
  • Er bestaat zoiets als 'quality of service' (QoS) in de router. Maar dat wordt vaak alleen maar gebruikt om bijv. IP Telefonie verkeer genoeg prioriteit te geven om niet verstoord te worden door het data verkeer.
  • Het is nu eenmaal zo dat het full-speed kopiëren van een groot bestand de volledige bandbreedte zal opslokken, en dan komen andere dingen die veel meer sporadisch netwerk bandbreedte vragen (zoals internetten of foto's opvragen van dezelfde NAS) minder snel aan beurt. Maar die zouden nog wel aan beurt moeten komen, dus je probleem is iets wat niet 'heel erg' zou mogen zijn...

• prozendaal
Edje040 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:16:
[...]

En als je die cross-cable eens vervangt door een reguliere Cat6 UTP-kabel? Ik heb ook een RaedyNas Duo (geen Jumboframes ingeschakeld want dat zuigt). Zijn de geplaatste harde schijven wel compatible met de ReadyNas? Ook daar kan het probleem liggen. Kijk even op de site van Netgear naar de hcl.
In welke Raid-opstelling heb je de NAS staan?
Volgens de site van Netgear zou deze schijf moeten werken. De kabel heb ik ook al eens vervangen met een straight kabel. Zowel cat 5 en 6. Beiden bieden geen effect.
kh65 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:41:
Jij zegt in de startpost:
als ik een bestand van 50+ MB 'opstuur'
dan wordt mijn netwerk erg traag

Een aantal vragen en opmerkingen:
  • Dat 'opsturen' dat is het vanuit Windows (welke versie?) kopiëren vanaf Laptop naar de nas via een windows / network 'share' op je NAS ? Windows 7 x64 Ultimate
  • En 'het netwerk wordt traag' dat is dat alle verkeer naar diezelfde laptop ineens trager gaat? Het gebeurt bij zowel de desktop als de laptop. Internet paginas laden niet (time-out) en de toegang naar de NAS verdwijnt dan soms. In sommige gevallen lukt het wel gewoon goed
  • Heb je de laptop al eens via een kabel aan de router gehangen en dan hetzelfde geprobeerd? Ja, de snelheid is dan wel beter, fotos kunnen dan net als op de desktop wel bekeken worden
  • Je hebt geen andere WiFi apparaten die ook traag worden, dat je het daar over hebt? Heb verder niks draadloos verbonden, soms alleen mijn telefoon
  • Heb je al enig idee hoe 'snel' of 'goed' je WiFi verbinding eigenlijk is? Kun je eens proberen te meten
    wat de snelheid van jouw Wifi (laptop naar Router) eigenlijk is? verbindingsstatus is uitstekend op de windows 7 Home laptop. Van pc naar laptop kopieert ook gewoon normale snelheid
  • Alhoewel WiFi theoretisch 300Mbit/sec of 54Mbits/sec snelheid heeft, blijft daar in de praktijk vaak
    veel minder van over. Zelfs bij 300Mbit/sec haal je al snel minder dan 10MB/sec (is ong. 100Mbit/sec).
  • Daarnaast is de WiFi verbinding ook vaak erg gevoelig voor 'hickups'.. En die merk je pas echt als
    je veel data wilt versturen...Bestaat er een optie om een bepaalde hoeveel bandbreedte toe te wijzen aan de NAS zodat het overige gereserveerd blijft voor overig verkeer?
  • Er bestaat zoiets als 'quality of service' (QoS) in de router. Maar dat wordt vaak alleen maar gebruikt om bijv. IP Telefonie verkeer genoeg prioriteit te geven om niet verstoord te worden door het data verkeer.
  • Het is nu eenmaal zo dat het full-speed kopiëren van een groot bestand de volledige bandbreedte zal opslokken, en dan komen andere dingen die veel meer sporadisch netwerk bandbreedte vragen (zoals internetten of foto's opvragen van dezelfde NAS) minder snel aan beurt. Maar die zouden nog wel aan beurt moeten komen, dus je probleem is iets wat niet 'heel erg' zou mogen zijn... Oke, klinkt duidelijk. Maar mag het wel zo zijn dan de overdracht van Desktop naar de NAS soms stopt? Lijkt me niet toch?
De antwoorden staan vetgedrukt achter de vragen.
Pagina: 1