Vervangend geheugen hetzelfde maar toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Mijn excuses voor de topic titel maar ik kan niets korters verzinnen. Dit probleem begon (voor mij) als een issue met een spel (Battlefield: Bad Company 2) maar is volgens mij een hardware probleem i.p.v. een issue met een specifiek spel.

Eerst maar de specs:
Abit PQ5-SE2, Intel Q9550, 8GB Corsair XMS2 DDR2 6400C5 (2 setjes van 2x2GB), XFX HD 4890 1GB.
2x WD 1TB HDD, 2x Seagate 320GB HDD, 1x LG DVD-RW (alles via SATA).
OCZ 600W PSU en dit alles in een Thermaltake Element S case met 4 fans.
OS is Win7 x64 Home Premium. PC is aangeschaft (in onderdelen) in sept 2009, alles draait stock.

Een week of wat geleden is er een reepje geheugen kapot gegaan. PC werd erg onstabiel en bij het draaien van MemTest86+ werd meteen duidelijk dat 1 reepje het loodje gelegd had. Reepje eruit gehaald en met 6GB liep de PC weer erg stabiel. Games zoals BF:BC2, AA3 en Fallout New Vegas draaide (weer) prima.

Dus heb ik een setje RMA gestuurd naar de leverancier - wat door kerst en nieuw jaar een beetje duurde.
Met 4GB (ik moest immers een compleet setje terug sturen) liep ook alles prima.

Ter vervanging kreeg ik een ander setje Corsair XMS2 DDR2 6400C5 geheugen. Het zag er wat anders uit maar de specs leken hetzelfde. Na het plaatsen van dit geheugen begon de ellende.

Eerst begon BF:BC2 regelmatig vast te slaan - op compleet random momenten bleef het spel gewoon hangen. Ik kon veelal wel via alt-tab naar de desktop springen om het te killen. Windows bleef verder wel prima draaien en AA3 leek ook goed te werken. Daarom dacht ik eerst aan een specifiek probleem met BF:BC2. Maar dan begon ook AA3 ineens te hangen - gewoon mid-game een zwart scherm. Maar wacht ik een minuutje ofzo dan kon ik weer verder spelen. Erg bizar.

Ik dacht eerst aan een probleem met mijn videokaart - misschien is die los gaan zitten bij het plaatsen van het geheugen. Dus ik de 4890 eruit gehaald, alle contacten en de fan schoongemaakt en de kaart weer goed in z'n slot gedrukt maar ook dat hielp niet.

Uiteindelijk heb ik twee nieuwe Corsair reepjes eruit getrokken en zowaar - alle problemen opgelost. Ik kan eindeloos BF:BC2 of AA3 spelen zonder dat er maar iets vast slaat.

Uiteraard dan ook maar MemTest86+ gedraaid maar na anderhalf uur nog geen probleem - ik zal het eens een nachtje door laten draaien maar het is mijn ervaring dat, bij defecten, MemTest86+ vaak vrij snel errors laat zien.

Dit is mijn oorspronkelijke geheugen - hier had ik 4x2GB reepjes van en nu nog maar 2.

Corsair XMS2 DDR2 CM2X2048-6400C5 800Mhz 5-5-5-18 1.80V Ver1.2 (Product No 5756598)

En dat zag er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://computerpartsgames.files.wordpress.com/2009/01/twin2x4096-6400c5.jpg

Het vervangende geheugen is:
Corsair XMS2 DDR2 CM2X2048-6500C5C 800Mhz 5-5-5-18 1.80V Ver6.1(Product No 10481507)

En dat ziet er toch weer anders uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/pimg/MY-190-CS_400.jpg

Qua specs lijken ze wel op elkaar maar mijn oorspronkelijke geheugen is 6400C5 en het nieuwe geheugen is 6400C5C - nu heb ik alleen geen flauw idee wat die extra C voor moet staan?

Kan dat nieuwe geheugen ook defect zijn? Of is het mogelijk dat er een compatibiliteits probleem bestaat tussen twee soorten RAM die mij 99.9% hetzelfde lijken? Ik heb ze wel in gescheiden banken geplaatst - het nieuwe in bank 1 + 3 en het oude in bank 2 + 4.

Kent iemand dit probleem? Ik sta open voor suggesties - want ik vat hem ook even niet?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Test ze met memtest. Kan zomaar zijn dat de geheugenchips niet goed samenwerken. Dat de ene Elpida en de ander Hynx ofzo heeft.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Probeer het geheugenvoltage te verhogen naar 2,1V als je vier modules gebruikt. In veel gevallen zorgt dit voor wat meer stabiliteit en het is bovendien snel en makkelijk in te stellen.

Afgezien daarvan worden de setjes niet genoemd in de QVL van je Asus P5Q-SE2 (niet Abit PQ5), en ook al hoeft dat niet direct te betekenen dat ze niet worden ondersteund, Asus-moederborden zijn hier doorgaans erg kieskeurig in.

Feit is namelijk wel dat de modules, ongeacht gelijkwaardige specificaties, als dag en nacht kunnen verschillen van je oude setje. Zoals n0elite hierboven al aangeeft is de kans groot dat de gebruikte chips niet hetzelfde zijn, en dat kan voor het moederbord al genoeg zijn om het niet te willen slikken.

Test de nieuwe modules eens alleen, dus zonder de oude modules ernaast. Natuurlijk wil je uiteindelijk gewoon met vier modules aan de slag, maar dit kan je wellicht van nog wat inzicht verschaffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rone op 08-03-2011 08:48 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Dank voor de reacties. i.v.m. mijn werk was ik een tijd van huis dus niet kunnen testen.

Ik heb alles getest (enkel, in paar, in combinatie met het andere RAM), in het BIOS de timings en snelheid goed gezet, voltage opgeschroeft naar 2.2V maar helaas pindakaas.

Nu maar terug naar de winkel en kijken of ik ze kan ruilen voor een setje G-Skills die wel op de QVL staan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Inmiddels vervangend GSkill geheugen ontvangen en erbij geplaatst - vooralsnog geen enkel probleem gehad, geen vastloper of niets.Case closed.