Disco PAR set stroom

Pagina: 1
Acties:

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-12 12:08
Hallo,

Ik denk dat dit topic hier het beste past aangezien hier de meeste dj's zullen zitten en het uiteindelijk toch over het dj-en gaat.

Ik zelf ben op dit moment iemand die als hobby wel eens gaat dj-en op verjaardagen, feestjes van de vereniging of gewoon op de slaapkamer. Kortom, echt als hobby met een klein setje.

Nu wil ik graag wat gaan uitbreiden qua verlichting, ik heb nu een moonflower, stroboscoop en een black light en nog wat simpele discolampen.

Aangezien het mij vooral om de muziek gaat en licht er voor mij maar "bij hoort" wil ik graag simpele lichteffecten hebben die niet te duur zijn en waar ik na het eenmaal aangesloten te hebben geen omkijken meer naar heb.

Ik had eerst een budget van max. 150,- euro gekozen wat dus niet zo hoog is, maar nu ben ik terrecht gekomen bij de volgende lichtset: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=590680

Op zich lijkt me dat wel een leuk setje (alhoewel hij wel wat duurder is dan gepland), maar wat ik mij nu afvraag is hoe dit gaat met het stroomverbruik.

Om te beginnen gok ik dat ik totaal een max. van 1500 watt aan verbruik heb met die lichtset. Maar aangezien ik nog nooit echt met dergelijke "stroomverbruikers" heb gewerkt vraag ik me af of dit nu goed op iedere stopcontact kan worden aangesloten tijdens een feestje (uiteraard een andere groep dan mijn audioset). Het is immers niet te doen om altijd te vragen of ik even mag weten welk stopcontact ik kan gebruiken en hoeveel verbruik op die groep mag zitten.

Daarom vraag ik me nu af of ik dit zomaar overal kan insteken of dat ik toch echt serieus met dit soort zaken rekening moet gaan houden.

Verder is dit ook een set met randaarde. Mijn volgende vraag is nu, is het veilig genoeg om deze set zonder aarde te gebruiken? Als ik dit b.v. op mijn slaapkamer wil aansluiten is een verlengkabel richting badkamer of keuken natuurlijk niet erg handig.

Kortom, waar moet ik vooral rekening mee houden met dergelijke sets.

Als iemand nog verdere tips heeft, of andere setjes waarvan wordt gezegd ik denk dat die beter geschikt zijn, zeg het dan maar want dit is voor mij nog allemaal nieuw.

Alvast bedankt voor de moeite!

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:54
Voor het verbruik van dit setje hoef je niet echt bang te zijn. Er zitten 4 lampen van 300 watt per stuk aan. Dat betekend dat het setje maximaal 1200 watt uit het lichtnet op zal nemen. Echter zal je op een feestje deze lampen nooit allemaal tegelijk aan hebben. Er staat een chase overheen waardoor er gemiddeld genomen niet meer dan 2 tegelijk aan zijn. Hierdoor zal het setje over het algemeen niet meer dan 600 watt trekken. Uit een groep met een 16A zekering kan je 3600 watt trekken, wat dus ruim voldoende is.
Zelf gebruik ik voor disco showtjes 2 vergelijkbare balken met 4 500 watt parren per balk. Als het op locatie een beetje tegen zit moeten deze op een groep, en soms zelf met geluid erbij. Ter informatie, in het versterker-rek zit een QSC plx 1602 en een crest VS-1500. Kwa vermogen kan het rek ruim 2 kW leveren. Tot nu toe is het eigelijk altijd goed gegaan als alles op een groepje stond. Wel zorgde ik ervoor dat er niet te veel parren tegelijk aan waren.

Op zich is het setje in de link leuk, maar het grote nadeel zou ik de korte balk vinden. Ik verwacht dat je deze lichtset in huiskamer achtige omgevingen wilt gebruiken. Dit zijn kleine feestjes met een laag plafond. Omdat er 2 lampen boven en 2 lampen onder de balk zitten komen de onderste 2 heel erg laag te hangen, waardoor je mensen in het gezicht gaat schijnen. Bij een bredere balk kunnen de 4 lampen naast elkaar, waardoor je een stukje meer hoogte hebt.

Als laatste de randaarde. Randaarde is een beveiliging. Hij zorgt ervoor dat als de fase draad tegen de behuizing aan zit, je niet geëlektrocuteerd word. Gezien de interne opbouw van dit soort balkjes is de kans daarop zeer klein. Verder zal de aardlekschakelaar (indien aanwezig) bij een fout de stroom ook onderbreken. Ik zelf heb er absoluut geen problemen mee om deze balkjes op een ongeaard stopcontact te gebruiken. Verder geven aardpinnen in een stopcontact ook geen garantie dat deze aangesloten zijn!

Binnen je budget zou je ook eens tweedehands kunnen kijken. Deze balkjes worden regelmatig compleet met lampen aangeboden. Als je een net uitziende en werkende balk koopt, kan daar niet heel veel mee mis zijn.

Lost In Music

• mac-er
Bedankt voor jouw superuitgebreide en behulpzame reactie!

Ik hoef dus gelukkig niet bang te zijn over de aarde en het vermogen wat er nodig is voor deze set. Wat betreft het 2e hands verhaal, ik heb daar nooit echt goede ervaringen mee gehad en wil dergelijke dingen altijd het liefste gewoon nieuw aanschaffen. Dan heb ik toch net wat meer zekerheid en natuurlijk ook nog garantie.

Wel een goed punt wat je zegt dat er inderdaad ook 2 lampen aan de onderkant zitten waardoor het licht veelal in de ogen schijnt van de "gasten" als het plafond laag is. Ik heb hier even over nagedacht, maar eigelijk nergens waar ik deze set wil gebruiken is het plafond echt laag, dus dat zou op zich geen probleem moeten zijn. Bovendien kan ik altijd de onderste 2 spots op het plafond, dak of zijmuren richten.

Kortom, ik denk dat het wel deze set zal gaan worden na deze informatie.

Wat ik me wel afvraag, hoe kan ik een dergelijke set het beste meenemen, ik weet niet hoe groot een dergelijke set is, en hoe makkelijk of moeilijk zoiets is mee te nemen, ook zonder beschadigingen.

Een flight case heeft namelijk het nadeel dat die al snel prijzig worden, en bovendien maakt dat het geheel alleen nog maar groter waardoor ik het amper nog kan meekrijgen in de auto naast wat andere dj spullen. Kortom, hoe kan ik die het beste vervoeren zonder flightcase, gewoon een stevig doek er overheen of is dat echt niet voldoende? Uiteraard licht de set dan wel altijd dusdanig dat hij niet kan schuiven of dat er iets anders tegenaan kan botsen of opvallen tijdens het vervoer.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Spaar liever door voor LED RGB PAR spots. Deze verbruiken véél minder stroom en worden niet heet. Ook hoef je geen kleurfilters erbij te kopen, welke na verloop van tijd altijd minder dik worden (en de kleur dus minder mooi), totdat er een gat in brandt!

Hete PAR spots moet je ook altijd af laten koelen voordat je het spul kan inpakken. Ook is het gebruik in partytenten en onder zeil af te raden i.v.m. de afgifte van warmte.

Voordeel van LED PAR spots is dat je ze later via een DMX-computer/paneel kan aansturen. Dus dimmen en zelf de kleuren mengen!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 04:57:
Spaar liever door voor LED RGB PAR spots. Deze verbruiken véél minder stroom en worden niet heet. Ook hoef je geen kleurfilters erbij te kopen, welke na verloop van tijd altijd minder dik worden (en de kleur dus minder mooi), totdat er een gat in brandt!

Hete PAR spots moet je ook altijd af laten koelen voordat je het spul kan inpakken. Ook is het gebruik in partytenten en onder zeil af te raden i.v.m. de afgifte van warmte.

Voordeel van LED PAR spots is dat je ze later via een DMX-computer/paneel kan aansturen. Dus dimmen en zelf de kleuren mengen!
Gaan die led lampen niet ook nog eens een stuk langer mee dan normale lampen?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• mac-er
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat hier simpelweg niet over doorsparen. Ik had namelijk al een budget van maximaal 150,- euro gesteld en daar zit ik nu ook al een flink stuk overheen.

Ik heb inderdaad ook naar LED gekeken, maar dan ga ik wel direct over nog hogere bedragen spreken. En het is toch maar gewoon hobby waar ik het voor gebruik.

Of kan iemand me een setje aanraden dat toch wel rond de 200,- zit incl. controller?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou het tweedehands kopen (wel nieuwe lampen erbij nemen), dan daalt het setje veel minder in waarde.

• mac-er
TBTL schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 09:10:
Ik zou het tweedehands kopen (wel nieuwe lampen erbij nemen), dan daalt het setje veel minder in waarde.
Ik wil toch echt heel graag gewoon voor een nieuwe set gaan, voel ik met toch wat zekerder bij omdat het "echt" nieuw is en er ook nog garantie op zit.

Daarnaast heb ik met 2e hands nooit echt goede ervaringen gehad, dat is ook een van de redenen waarom ik dat liever niet wil doen.

Ik had overigens wel nog een ander setje met LED gezien, daar zat een statief en 4 LED parren bij. Die was dan wel ongeveer 250,- en excl. de controller. Als ik daar dus voor zou kiezen zou ik zelfs uitkomen op het dubbele of meer dan het dubbele van mijn oorspronkelijke budget!

Maar even terug dus naar de gewone PAR lampen. Die kleurenfilters zijn het geld niet, en ik neem aan dat die niet na 1 avond versleten zijn, en bij mijn gebruik ook vast en zeker na een jaar nog niet.

Maar hoe kan ik dergelijke lampen het beste vervoeren als ik geen flightcase wil gebruiken ivm. nog meer kosten en ruimte voor transport die ik dan niet meer genoeg heb?

• F4T4L_3RR0R
Die goedkope kleurfilters zijn juist het snelst kapot.

Ik maak regelmatig gebruik van die grote PAR 64 lampen van 500 Watt per stuk, en dure filters gaan al na een kwartier intensief gebruik roken/krimpen/bubbelen.

http://www.licht-geluid.n...b-met-voetcontroller.aspx

Waar je rekening mee moet houden, is dat je conventionele lampen (niet LED) wellicht op een aparte stroomgroep moet aansluiten, los van het geluid. Anders kans dat je storingen door het geluid hoort. Dit is sowieso al aan te bevelen. Mocht het licht kappen, heb je nog geluid en visa versa.

[ Voor 47% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 03-02-2011 10:10 ]

• Sgrovert
Kwa vervoer gaat een doek erom en in de auto prima. Zo heb ik het ook jaren gedaan. Nadeel is dat je wel kleine beschadigingen krijgt aan zowel de auto als de lampen. Hierdoor zal het setje naar verloop van tijd wat minder mooi worden. Op zich is dat niet zo'n heel groot probleem, daar de lampen meestal in het donker gebruikt zullen worden.
Verder is de levensduur van 300 watt persglaslampen erg lang. Bij een paar keer gebruik per jaar, moet je de 10 jaar makkelijk kunnen halen. Dit komt omdat bij disco gebruik de lampen niet continu branden, wat zorgt dat er niet veel branduren per avond zijn.
Bij de kleuren filters hoef je met 300 watt lampen je ook geen zorgen over de levensduur te maken. Bij disco gebruik zijn de lampen niet continu aan en word er niet genoeg warmte ontwikkeld om de filters weg te branden. Op het moment dat je de lampen omhoog richt en continu aandoet ga je wel problemen krijgen. Warmte stijgt omhoog, en met een lamp die continu aan is word het filter te warm.
bij 500 Watt lampen is de warmte ontwikkeling een stuk groter. Als je 500 watt lampen in een par 64 short behuizing stopt word dit gewoon te warm voor de filters. Zelf gebruik ik 56 long behuizingen met de 500 watt raylight lamp. Zolang ik oplet met richten van de lampen is de levensduur van de filters redelijk.
Als laatste raad ik je aan om te kijken naar een mooi setje kleurenfilters te kopen. De standaard bijgeleverde kleuren vind ik niet mooi. Een setje van 10 LEE kleurenfilters kost ongeveer 10 euro. Hierbij heb je op locatie dan wel de mogelijk om passende kleurtjes voor het feest te kiezen.

Lost In Music

• mac-er
Hallo,

Na wat gezocht te hebben denk ik toch dat ik nu ik toch al over het budget heen ben nog een beetje erbij kan doen, kortom... ik denk toch voor LED te gaan.

Ik had een mooie set gevonden bij BAX, maar na contact met hun te hebben gehad konden zij mij vertellen dat vermoedelijk in week 9 pas die set geleverd kan worden. Dit vindt ik erg lang omdat ik het week-end ervoor graag al een keer gebruik wil gaan maken van die lichtset.

Daarom heb ik na wat verder te hebben ge-googled de site http://licht-geluid.nl gevonden, hier verkopen ze diezelfde set voor ongeveer dezelfde prijs en hebben ze de set in voorraad.

Daarom de vraag, kent iemand dat bedrijf en heeft iemand daar al ervaringen mee? Op het eerste gezicht lijkt me die site best betrouwbaar, en googlen geeft geen vreemde zaken als ik op hun zoek.

Het setje dat ik waarschijnlijk ga kopen is deze: http://www.licht-geluid.n...et-kabels-en-sturing.aspx.

Uiteraard moet ik dan wel nog even kijken voor een statief.

• swallav
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-04 16:35
Ik bouw regelmatig dit soort dingen op. Je kan in principe 4 mutliparren van 500 watt + een dimmerpack op een stopcontact doen (mijn ervaring, 3×1000 watt kan net). Dit gaat zonder problemen. Let wel even goed op dat je licht en geluid goed gescheiden houdt. Anders krijg je gegarandeerd een ruis. Dus op aparte groepen.

LED is leuk en aardig, maar het geeft vrij weinig licht. En de tafel die er bij zit, is echt brak. Daar wil je gewoon niet mee werken. Voor kleine dingen is het best aardig, maar de tafel die er bij zit is echt brak. Ik werk zelf regelmatig met de 8 kanaals versie, en dat is niet echt een pretje. Je kan de parren niet onafhankelijk aansturen en de master schuif deed gewoon niets. Daarnaast zijn chases een beetje kloten.

Ik zou toch voor setje multiparren gaan. Als je vier kleuren filters neemt, kan je er veel meer mee. In theorie kan je natuurlijk alle kleuren maken met die LED parren, maar geel, wit en paars zijn erg lelijk. Ik gebruik ze eigenlijk voornamelijk voor magentha, rood en blauw.

En de levensduur van de lampen. Tja, bij intensief gebruik (dus een hoop flashen) houden ze het ongeveer een jaar of twee vol. Maar dat hangt er nogal vanaf hoe je ze gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door swallav op 03-02-2011 16:51 ]

• Sgrovert
mac-er schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:41:
Daarom de vraag, kent iemand dat bedrijf en heeft iemand daar al ervaringen mee? Op het eerste gezicht lijkt me die site best betrouwbaar, en googlen geeft geen vreemde zaken als ik op hun zoek.
Heb bij beide bedrijven wel eens besteld, en beide leveren wat ze beloven. Alleen zou ik van te voren toch even bellen of het product echt op voorraad is. Mijn ervaring is dat de websites niet altijd up to date zijn, en het kan best voorkomen dat je uiteindelijk toch 3 maanden op je product moet wachten.

Verder zou ik vervoers-overwegingen ook eens kijken naar platte pannenkoek led-parren. Deze hebben geen nare filterhouder die overal achter blijft haken.
Uiteraard moet ik dan wel nog even kijken voor een statief.
Wil je een goed statief kijk dan naar een showtec tripod. Deze zijn vrij degelijk.

Lost In Music

• F4T4L_3RR0R
@mac-er:

Ik heb goede ervaringen met J&H Licht en Geluid. Zit hier om de hoek, dus ik haal de spullen altijd zelf op.

@swallav:

Dat LED weinig licht geeft is allang weer achterhaald. Bij sommige onderdelenwinkeltjes verkopen ze goedkope Chinese prullen, maar spul als Showtec geeft tegenwoordig echt een berg licht!

Met die controller kan je de spots volledig benutten. Zo te zien kan je 4 lampen toewijzen en zijn er ruim voldoende kanalen beschikbaar. Later kan je er nog een set lampen aan hangen, als een soort master/slave. Dus 2 opstellingen die allebei hetzelfde doen.

De spots ondersteunen het volgende:

Ledparren: 6 DMX kanalen (rood, groen, blauw, macro, strobo en voorgeprogrameerde chases)

Wat ook allemaal wordt ondersteund op de DMX controller, waarbij je zelfs nog van alles kan programmeren, zoals 2 spots witte strobo en 2 spots als filler kan gebruiken.

Voor PAR toepassingen meer dan voldoende. Moving heads en scanners kan je er dan weer niet mee aansturen, maar daar is het ding ook niet voor gemaakt nota bene. ;) (ik prefereer zelf altijd meerdere controllers voor verschillende lampen/effecten. een voor de scanners, een voor de parren, een voor de lasers, etc)

[ Voor 35% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 03-02-2011 23:47 ]

• mac-er
Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Ik heb uiteindelijk inderdaad die set besteld, dus laat me verassen... als statief heb ik gekozen voor: JB LS-64 PRO lichtstatief H 3,10m met als T-Bar JB TB-66 T bar 1,50 meter.

Deze set had een goede vriend van me, en die leek mij heel erg stevig, en wat ik daar erg positief aan vondt is dat je die niet zomaar even omver duwt wat betekent dat hij ook wel tegen een "vleugje" wind kan.

Maar nogmaals, bedankt voor alle duidelijke informatie, die heeft me uiteindelijk wel geholpen om een keuze te maken.

• mac-er
Ik heb de set inmiddels gekregen, en om eerlijk te zijn is het veel beter nog dan wat ik had verwacht! Echt een aanrader.

Weet iemand van jullie soms een goede site waar wat leuke "patterns" op staan om te programmeren voor 4 channel RBG led chases?

Pagina: 1