Videokaartkundig probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:21
Zo eindelijk een opgewaarde, snelle, hippe computer.... dacht ik :/ Helaas geeft de Sapphire HD 5850 2GB geen beeld...

Eventjes wat achtergrondinformatie:

PC 1 (nieuw)
AMD Athlon II X3 445
Gigabyte MA770-T UD3
Antec Phantom 500 Watt

PC 2 (oud)
AMD Athlon 64 3200+
Asus A8N-SLI
Coolermaster eXtreme Power 380W

Symptomen:
- In PC 1 krijg ik de videokaart niet werkend. Fan start op 100 %, en dat blijft zo (tot 5 minuten getest). Ik weet wel bijna zeker dat de computer windows start, gezien de HDD activiteit.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:

1. Andere videokaart in PC 1 --> Ati x1950xt, werkt naar behoren. Hierop werk ik al ongeveer een week
- beide PCI stekkertjes geprobeerd, beide werken
- molexverloopstekkertje geprobeerd, werkt

2. HD 5850 in PC 2 met molexverloopstekkertje voor extra PCI-aansluiting: bios beept 1x lang, geen beeld (volgens manual videoram probleem). Ik heb het vermoeden dat dit komt door een gebrek aan juice van de PSU

3. HD 5850 in PC 1 aangesloten met elke molexverloop / pci stekker combinatie --> werkt niet

Na deze drie stappen heb ik besloten om de videokaart terug te sturen naar de winkel. Daar hebben zij getest en kwamen tot de conclusie dat de kaart wél naar behoren werkt. Enige opmerking: duurt 'iets' langer dan normaal voordat hij door het bios heen is.
Nu heb ik de kaart terug, uiteraard nogmaals geprobeerd maar wederom helaas. Mijn vraag aan jullie is om even antwoord te geven op de volgende quizvraag: Wat is er mis?

a) Voeding PC 1 is stuk, koop een nieuwe!
b) Moederbord PC 1 niet compatibel met HD 5850, RMA die handel!
c) Videokaart is tóch stuk, stuur boze mail richting reparatie-afdeling van de winkel!
d) Anders, namelijk...

Graag even uitleg bij je keuze. Ik neig zelf naar 'a'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
Niemand die een idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je het mij vraagt trekt de voeding het niet want ik zag net al bij 1ste prijsvermelding dat die Antec voeding al 6 jaar geleden op de markt kwam en dus behoorlijk verouderd is. Dus ik zou toch kijken voor een andere voeding en wil je het helemaal zeker weten dan kan je beter een voeding proberen te lenen van iemand.

pricewatch: Antec Phantom 500

Punt is namelijk bij voedingen van die tijd dat die vaak meer ampere via de 5 volt leverden en minder ampere via de 12 volt lijn en aan je probleem te lezen krijgt je videokaart gewoon niet genoeg stroom geleverd op die 12 v lijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Roel1966 op 03-02-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:54

D4NG3R

kiwi

:)

Je voeding is sterk verouderd. Daarnaast, op welke resolutie speel je? Want 2GB VRAM voegt echt NIKS toe bij resoluties tot 1920x1200...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
Dank voor beide opmerkingen, ik zal morgen een nieuwe voeding gaan halen en kijken of het euvel verholpen kan worden :) Volgens mij moet deze:

pricewatch: Antec HCG-400

prima voldoen.
D4NG3R schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:42:
Je voeding is sterk verouderd. Daarnaast, op welke resolutie speel je? Want 2GB VRAM voegt echt NIKS toe bij resoluties tot 1920x1200...
Kaart heb ik trouwens 2e hands gekocht, was op zoek naar een 5850 met aftermarket koeler (deze is toxic). Dat deze kaart toevallig 2GB had maakte mij niet zoveel uit... Resolutie is 1920x1200 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Voor niet veel meer heb je een stuk betere voeding van Corsair en zou ik persoonlijk geen Antec van 400 watt nemen vooral in combinatie met die 5850.

pricewatch: Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:54

D4NG3R

kiwi

:)

*proest* ik lees nergens dat de TS een crossfire HD5850 opstelling ofzo gaat gebruiken, dus 650w is overdreven.

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W

Is ruim voldoende.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:55:
*proest* ik lees nergens dat de TS een crossfire HD5850 opstelling ofzo gaat gebruiken, dus 650w is overdreven.

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W

Is ruim voldoende.
Het gaat er niet om of het ruim voldoende is maar puur de prijs in vergelijk met het aantal watts en de kwaliteit van een voeding, en vandaar dus dat ik hem die Corsair aangeraden had in vergelijk met die Antec.

Zo lachwekkend is het dus niet en neem van mij aan dat ik wel weet waarover ik praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omabeatle
Ook mét nieuwe voeding wil de videokaart geen beeld geven... Ik heb daarnet wat internetfora afgestruind en daar was de oorzaak van het probleem vaak een verouderde biosversie. Nu heb ik F8 (meest recent), dus dat lijkt mij de problemen ook niet te geven.

Morgen ga ik de kaart testen in een derde pc (intel-based), en hoop ergens dat er dan ook geen beeld uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Klinkt alsof je videokaart raar doet. Vervang ten eerste de stekkers! Misschien doet je beeldscherm vervelend met de DVI/HDMI/VGA kabel. Wat ik zou doen is gewoon terug naar de winkel gaan en daar het probleem uitleggen. Als ze redelijk zijn dan testen ze de kaart ter plekke. Mocht de kaart inderdaad kapot zijn dan is het logisch dat er een nieuw exemplaar gegeven wordt. Zo niet, dan is het de laatste keer dat je bij die zaak naar binnen stapt. :)

Mocht de kaart toch niet kapot zijn..tsja..dan weet ik het ook niet meer. Alle indicaties duiden toch op een kapotte GPU.
Pagina: 1