• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik zou graag eens willen weten wat jullie als werkvoorwaarden en afspraken maken met jullie klant als jullie als freelancer gaan werken voor die klant. Wat zetten jullie allemaal in je algemene "working conditions"?

Ik vraag me af of ik ook dingen zoals "We wensen te werken via een ticketsysteem, zodat we steeds een overzicht hebben welke bugs moeten worden gefixed" en dit soort zaken in de "working conditions" moeten staan....

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Is dat niet meer een afweging voor de succescriteria?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Hillie schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 22:25:
Is dat niet meer een afweging voor de succescriteria?
Maar in welke documenten worden deze dingen dan besproken? Ik vraag me dit af, omdat je deze dingen moeilijk in je algemene voorwaarden kan zetten. Heeft iemand soms een voorbeeld van een IT freelance developer algemene voorwaarden document?

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Ticketsysteem is leuk als ofwel jij er 1 bezit of de klant in kwestie.
In veel gevallen kan een spreadsheet al meer dan genoeg zijn ... je kan je klant moeilijk gaan dwingen om even wat extra software te gaan aankopen zodat jij een beetje deftig kan werken.

Ik zou eerder geneigd zijn om wel de basisvoorwaarden op te nemen zoals:
- goed verlichte werkplek die voldoet aan de arbeidsvoorwaarden van de interne medewerkers
- internet verbinding
- eventueel vpn toegang zodat er van thuis uit ook nog met het bedrijf verbonden kan worden om problemen te fiksen
- wanneer je bereikbaar bent voor ondersteuning te bieden
- parkeerplaats

Allé, dus echt wat algemene basisvoorwaarden.

Maar hoe ze omgaan met software problemen zal in veel gevallen afhangen van hun eigen ervaringen/middelen. Je kan natuurlijk altijd suggesties doen, maar daar blijft het dan bij.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Ik maak daarover geen afspraken met mijn klanten. Hoe ze hun bedrijf inrichten is hun zaak, en als ik het echt geen werkbare situatie vind zal ik de klus niet aannemen. Meestal staan ze wel open voor suggesties als je aangeeft tegen lage of geen extra kosten efficiënter te kunnen werken, maar zoals gezegd is dat maar een suggestie. Uiteindelijk word ik per uur betaald, dus als er geen ticketsysteem is en er daardoor veel afgestemd en gemaild moet worden, dan is dat niet direct nadelig voor mij.

In mijn algemene voorwaarden heb ik dan wel weer dingen staan over overwerk, vervoers-/verblijfskosten, beschikbaarheid, opzeg- en betalingstermijnen. Dat je een goed verlicht kantoor met arbo-goedgekeurde werkplek en zeezicht wil, hoort daar niet echt in thuis imo :)

[ Voor 21% gewijzigd door Stoffel op 03-02-2011 13:22 ]