Geen geldig IP-adres

Pagina: 1
Acties:

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 10:58

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag hebben we glasvezel van Lijbrandt aangesloten gekregen. Nu zit er in het router/modem aan de muur (Genexis .. V2) een ethernet poort, die vervolgens naar mijn vaders pc gaat. Dan werkt alles gewoon goed.

Als ik vervolgens die kabel in een switch doe(vanuit het glasvezelmodem) en naar mijn computer met LAN en naar mijn vader met LAN dan werkt het gewoon weer net zo goed bij mijn vader, maar bij mij niet.

Ook als ik de switch als verlengstuk zeg maar gebruik, dus alleen internetkabel erin en mijn kabel doet hij het niet.

De foutenoplosser geeft aan dat er geen geldig IP-adres is. Ik heb alles op automatisch toewijzen staan.

Wat is het probleem? Ik ben echt een noob op het gebied van netwerken dus ik kom er voor geen meter uit...

Bvd

Things are cheaper for a reason

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Omdat je een router moet hebben en geen switch.

Lees de FAQ eens door. Je mag waarschijnlijk maar 1 ip adres hebben van Lijbrandt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mac-adres van jouw pc toevoegen aan de lijst voor computers die mogen connecten.. Ga eens kijken in de webinterface van die router vanaf de pc van je pa. Als mac-filtering aanstaat, is wat je beschrijft exact wat er gebeurt.

Ey!! Macarena \o/

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:58
Weet je zeker dat het een modem / router is en niet alleen een modem? Welke range zit het IP van je vader?

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
Cyberpope schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:42:
Omdat je een router moet hebben en geen switch.

Lees de FAQ eens door. Je mag waarschijnlijk maar 1 ip adres hebben van Lijbrandt.
Ook met de router hetzelfde probleem.... en volgens mij is dat modem/router wel een modem/router want er zit 1 aansluiting op voor internetz, 1 aansluiting voor tv, en 2 aansluitingen voor telefoons(zo'n smallere "lan" kabel).

Ook voor TV moet je dan switch kopen, en dan kun je 2 tv's van lan voorzien. En ik dacht dat dat dus ook met dit moest.

Maar ik moet nu dus even het Ip-adres van mijn pa intypen in ze pc, en dan de instellingen daar uitlezen?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
"want er zit 1 aansluiting op voor internetz"

Dan is het waarschijnlijk dus alleen een modem. Er zit zeker ook geen wireless aan?

I'm a photographer, not a terrorist

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 11:11
Wat voor IPadres krijgt de PC van je vader? Als dat niet begint met een 10, 192 of 172, dan is het apparaat inderdaad een modem/bridge, en moet je een router aanschaffen.

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
citruspers schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:50:
"want er zit 1 aansluiting op voor internetz"

Dan is het waarschijnlijk dus alleen een modem. Er zit zeker ook geen wireless aan?
Nee geen wireless nee... Maar er zit wel gewoon een volwaardige LAN poort aan, en bij onze oude aansluiting moest er zo'n hele dunne kabel het modem/router in en vervolgens kreeg je daaruit internet.

Aangezien je hier het dunne kabeltje als de glasvezelkabel mag beschouwen dacht ik dat zo... Maar in ieder geval ook met het gebruik van router werkt het niet...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Modem -> Router -> Switch
- Computer 1
- Computer 2
- Ect

Niet Modem -> Switch...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
Poltergeist schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:54:
Wat voor IPadres krijgt de PC van je vader? Als dat niet begint met een 10, 192 of 172, dan is het apparaat inderdaad een modem/bridge, en moet je een router aanschaffen.
Hmm, hij begint met 188.
Okee ik ga nu proberen dus zo:

Modem(glasvezel modem)
Lan-kabel uit glasvezel modem in router.
Lan-kabel uit router vervolgens in de switch.
Lan-kabel naar mijn PC en naar mijn Vaders PC vanuit switch.

En dan moet t werken he?

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
Werkt ook niet, ik ga nu naar bed en dan kijk ik er morgen naar

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 11:11
Krijgen je PC's dan wel een intern IPadres (en niet beginnend met 169)? Hebben je PC's verbinding met de router? Heeft de router een verbinding met het internet? Gebruik je DHCP op de PC's en heb je ergens een DHCP server draaien?

[ Voor 167% gewijzigd door Poltergeist op 02-02-2011 22:05 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sloeber schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:58:
[...]

Hmm, hij begint met 188.
Okee ik ga nu proberen dus zo:

Modem(glasvezel modem)
Lan-kabel uit glasvezel modem in router.
Lan-kabel uit router vervolgens in de switch.
Lan-kabel naar mijn PC en naar mijn Vaders PC vanuit switch.

En dan moet t werken he?
Ja, maar je moet wel even de tijd geven aan de router om een ip adres te krijgen, tenzij je het IP adres op de pc van je vader released....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Als je IP adres met 188 begint heb je zeker weten een router nodig om meerdere PC's aan het netwerk te hangen, dat is namelijk een publiek IP adres, niet intern.

I'm a photographer, not a terrorist

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
Heb je de router ook goed ingesteld?

Thanks Mate

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Of hij zal de beschikking moeten hebben over meerdere publieke ipadressen. ;)

Maar mijn gok zou ook router zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
tja, even probleemoplossen, stap voor stap.

stap 1: koppel de router (dus niet dat ding van lijbrandt, maar jouw eigen routertje) helemaal los van alle netwerkkabels, sluit m aan op de stroom, en verbind jouw computer met de lanport van dat routertje. (er is nu maar 1 netwerkkabel in gebruik, en alleen je routertje en je pc hebben stroom).

krijg je dan een IP-adres? zo ja, naar stap 2. zo nee, dan is er iets mis met de dhcp van je routertje, of de kabel is stuk, of je computer is toch verkeerd ingesteld, of heeft een kapotte netwerkport.

2. joepie .. je hebt een intern IP gekregen van je routertje. koppel je computer weer los, en verbind nu de switch met je routertje, en dan jouw computer met de switch.

krijg je nu een IP-adres? zo ja, dan is het waarschijnlijk hetzelfde interne ip adres, en mag je door naar stap 3, en anders is de 2e kabel stuk of de switch.

3. koppel de pc van je vader ook aan de switch.

hebben zowel je vader als jij nu een IPadres? en kunnen jullie elkaar pingen of zien op het netwerk? zo ja, dan mag je door naar stap 4, en anders zou je eens kunnen kijken naar de mac-adressen van julie computers. misschien zijn die hetzelfde?

4. zowel de pc van je vader als die van jou hebben een intern IP adres, maar je kunt nog niet naar buiten verbinden, want er zit nog steeds geen kabel tussen je routertje en de modem van lijbrandt. plaats die ertussen.

als het goed is kun je nu zowel de pc van je vader pingen, alsook je eigen routertje, alsook de modem van lijbrandt. lukt dat laatste niet . dan is de kabel tussen de modem van lijbrandt en de router stuk, of de netwerkportjes zijn stuk.

kun je wel de modem van lijbrandt pingen, of staat dat ding ingesteld als transparant proxy (een bridge dus), dan kun je nog proberen om google.nl te pingen. die zou in ieder geval moeten resolven (dus een IP-adres moeten teruggeven in de commandline) en als het meezit ook echt moeten pingen. Als je tot hier bent gekomen, dan heb je gewoon internet.

ik gok erop, dat jullie ooit het macadres van jouw pc in de router of op de pc van jezelf hebben veranderd. of je hebt op jouw pc je firewall zo paranoide ingesteld dat je geen verbinding accepteert van iets anders dan wat je voor lijbrandt had. maar als je vader nog steeds kan internetten met de switch en de router tussen zijn pc en de modem van lijbrandt in, dan ligt het probleem toch echt bij jouw pc.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
sorry voor de dubbelpost, maar ik ben maar eens naar de site van lijbrandt gegaan. het lijkt erop dat de genexys modem zich als een bridge gedraagt. dat wil zeggen, dat lijbrandt 1 ipadres doorgeeft aan jouw huis, en dat Ipadres wordt geleased aan het eerste apparaat wat aangesloten was. de pc van je vader dus.

je wilt echter, dat dat IP geleased wordt aan je routertje. ik hoop voor je, dat het een echt routertje is en niet de adsl router die je nog had liggen van voor lijbrandt. met dat routertje tussen de dhcp server van lijbrandt en jullie pc's ziet lijbrandt alleen dat routertje en zijn ze blij. en jullie zijn ook blij, want je kan nu het internet delen met meerdere pc's in huis. vanwege dat routertje, die interne IPs uitdeelt.

zo'n IP lease is voor een bepaalde tijd geldig; ook al staat de computer can je vader uit, lijbrandt houdt dat IPadres nog een tijdje vast voor een apparaat met het macadres van je vaders computer. als je vader geen internet krijgt als de router wel tussen die pc en de lijbrandt modem inzit, dan kun je het beste even bellen met de lijbrandt helpdesk, of gewoon een paar uur wachten (en hopen dat de lease wordt vrijgegeven). hoe dan ook, die router moet ertussen voordat jullie beiden van internet gebruik kunnen maken.

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
Okee bedankt voor de heldere uitleg, ik heb inderdaad nog zo'n routertje, waar de ADSL kabel ook nog in gaat enzo... Dus ik moet sowieso een nieuwe router kopen? Zoiets als die nieuwe tp-link in de pricewatch, zo rond de 40 euro toch?

En, heb ik echt die switch nodig? Want je zou toch denken dat een router met 4 poorten dat ook moet kunnen?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet een nieuwe router kopen inderdaad en dan wel een met een ethernet WAN poort. De Genexis CPE is namelijk geen router. Een oude ADSL modem / router werkt ook niet omdat deze geen ethernet WAN poort heeft, deze heeft als WAN poort namelijk een telefoon aansluiting.

Die switch heb je vervolgens niet meer nodig wanneer de router die je koopt voor jou voldoende LAN aansluitingen heeft.

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
ik222 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:33:
Je moet een nieuwe router kopen inderdaad en dan wel een met een ethernet WAN poort. De Genexis CPE is namelijk geen router. Een oude ADSL modem / router werkt ook niet omdat deze geen ethernet WAN poort heeft, deze heeft als WAN poort namelijk een telefoon aansluiting.

Die switch heb je vervolgens niet meer nodig wanneer de router die je koopt voor jou voldoende LAN aansluitingen heeft.
Bedankt, ga ik doen!

• abhaas
  • Laatst online: 21-02 18:02
controleer ook of de router die je ga kopen wel je internetsnelheid aan kan.
je moet hierbij opletten wat de WAN <-> LAN snelheid is.
dit kan bijvoorbeeld op smallnetbuilder.com

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
Maar, wat voor een router moet ik dan kopen? Zou je eentje kunnen aanwijzen in de pricewatch die een "wan" aansluiting heeft?

Op dit moment hebben we 25mpbs aansluiting, dus een 100mbps router moet al voldoende zijn? Maar om de snelheid tussen pc's met overdracht van bestanden wat sneller te hebben haal ik waarschijnlijk sowieso een gigabit router.

Maar wat voor een routers hebben dan zo'n WAN aansluiting?

• ik222
  • Niet online
Overzicht van routers met een gigabit ethernet WAN aansluiting: http://tweakers.net/price...42gG6Zu3jkWD5pQtZ3BnFJ6AA

En zelf zou ik dan waarschijnlijk momenteel gaan voor de pricewatch: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band Dat is een van de meest populaire routers op dit moment welke ook zeer geschikt is voor hoge symetrische snelheden van glasvezel.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 03-02-2011 10:44 ]

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
ik222 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:43:
Overzicht van routers met een gigabit ethernet WAN aansluiting: http://tweakers.net/price...42gG6Zu3jkWD5pQtZ3BnFJ6AA

En zelf zou ik dan waarschijnlijk momenteel gaan voor de pricewatch: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band Dat is een van de meest populaire routers op dit moment welke ook zeer geschikt is voor hoge symetrische snelheden van glasvezel.
Okee bedankt, had ik het toch wel goed.

Okee, maar ik denk dat mijn vader die nogal duur vindt:P Is de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND niet snel genoeg? In theorie zou hij het toch moeten kunnen?

• ik222
  • Niet online
Sloeber schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 10:57:
[...]

Okee bedankt, had ik het toch wel goed.

Okee, maar ik denk dat mijn vader die nogal duur vindt:P Is de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND niet snel genoeg? In theorie zou hij het toch moeten kunnen?
Geen idee hoe snel die precies is, dan zul je even de doorvoersnelheid van dat ding op moeten zoeken m.b.v. google. Maar 25Mbit zal waarschijnlijk zo'n beetje elke router die momenteel te koop is wel halen dus waarschijnlijk zal dat geen probleem zijn. De vraag is alleen wat er gebeurt als je over een tijdje bijvoorbeeld naar een 100Mbit abbonnement gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door ik222 op 03-02-2011 11:04 ]

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
ik222 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:04:
[...]

Geen idee hoe snel die precies is, dan zul je even de doorvoersnelheid van dat ding op moeten zoeken m.b.v. google. Maar 25Mbit zal waarschijnlijk zo'n beetje elke router die momenteel te koop is wel halen dus waarschijnlijk zal dat geen probleem zijn. De vraag is alleen wat er gebeurt als je over een tijdje bijvoorbeeld naar een 100Mbit abbonnement gaat.
Oooh dat gaat nooit gebeuren:P Mijn vader is er nog een van de oude garde, voor 5 euro per maand hadden we 50mbps en dat vond hij overdreven dus dat zegt genoeg toch?:P

Ik denk dat ik gewoon voor de populairste tp-link ga. Daar zit alles in wat we nodig hebben, WAN, B/G/N wi-fi, snel genoeg voor onze smartphones en die ene keer dat mijn zus met haar laptop thuis boven zit. En genoeg LAN-aansluitingen (op dit moment maar 2 pc's)

En voor de rest:

Allemaal enorm bedankt voor de hulp, en ik ga dus een router kopen!

Pagina: 1