[Macbook 5,1 2008 unibody 13"] Battery, Ram + HDD upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-01 21:15
Ik heb via marktplaats een leuk bod op een goed uitziende 2008 unibody macbook gedaan. Mocht de koper het bod accepteren, wil ik proberen om dit beestje even lekker wakker te maken met het volgende idee:
  • Ik wil de nu onoriginele 500gb harddisk eruit hebben, een 7200 RPM 500 2.5" is mij veels te onnodig snel en tevens onnuttig groot. Deze wil ik vervangen voor een 120gb SSD of een goeie zuinige HDD, om de batterijduur te verlengen.
  • Er zit nu 2gb aan ddr3 ram in, dit gaat natuurlijk lekker geupgrade worden voor 4gb, omdat het kan.
  • De batterij die er nu in zit is van het oude "5 uur gaat hij mee" idee, (Jovel, het rijmt 8)7) maar ik wil kijken of ik er extra punch in kan stoppen, tevens gewoon een waarschijnlijk uitgeputte batterij vervangen. Is het mogelijk om de nieuwe 10-uur MacBook accu erin te zetten? Ik snap heus wel dat de 10 uurs accu geen 10 uur draait op een ouder systeem, maar minder.
Mijn hoop met deze opstelling is om de batterijduur te verbeteren, werksnelheid te verbeteren en, geloof het of niet, gewoon weer een goeie macbook te krijgen.

Nou is dit grotendeels een mededeling ipv een vraagstelling, dus hier komt hetgene waar we op wachten.... de vragen!
  1. Zal een SSD vs HDD de batterijduur helpen? Snelheid geloof ik, maar verschillende googlesearches geven verschillende antwoorden. Wat me wel opvalt is dat alles vóór 2008 negatief is over batterijduur (voornamelijk Tom's Hardware) en alles daarna lovend is, voornamelijk over OCZ. Mijn veronderstelling is dus dat tegenwoordige SSD's daar goed mee overweg kunnen?
  2. Het RAM weet ik niet, maarja, meer spul betekent waarschijnlijk kortere batterij. Idontcare, ik vind het waard.
  3. De accu zit ik vooral mee. Dit lijkt me een standard issue vraag hier, maar heb hem niet kunnen vinden... iemand ervaring hiermee?
Dus ff voor de duidelijkheid, een alu 2008 unibody macbook met een alu 2010 unibody macbook pro battery.

jullie idea's?

Crazy Al

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik zou eerst wachten tot hij het accepteert. Anders maak jij je druk om niets.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een 7200 HDD ook erg snel is, het is natuurlijk minder snel dan een SSD, maar je verliest wel even 380GB. Daarnaast betaal je ook al gauw een euro of 250 voor zo een SSD.
Ram upgraden is simpel en kost weinig. Denk dat je voor 50 euro al klaar bent.
Kan je trouwens de accu van nieuwere macs wel verwisselen? Want volgens mij was dat juist een heikel punt van de Unibody's na 2008. Dat kon niet. Stel het kan wel dan kost dat ook rond de 50 euro.
Ben je voor 350 euro aan het verbouwen aan 2e hands mac.

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik zou inderdaad wachten tot diegene accepteert gezien Marktplaats vol tokkies zit.

Verder, doe het gelijk goed en neem 8GB #omdathetkan pricewatch: Kingston KTA-MB1066K2/8G

SSD 120GB kost 180, heb ik ook en draait als een zonnetje en ja batterij gaat veel langer mee! (hoelang? i don't know, i don't care)
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

Batterij, weet niet waarom je 5 uur te weinig vind... maar goed, officieel "mag" je hem niet eruit halen, maar het kan uiteraard wel.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• ItalFrk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 08:57
'k heb hier een MacBook 5.1 voor m'n neus. Met 60Gb SSD is hij heel erg snel en volledig stil. Geheugen kan formeel maar tot 4Gb, maar officieus kun je er zonder problemen 6Gb in kwijt. Ik heb 4Gb en hij maakt nauwelijks gebruik van z'n swapfile. Batterij zit achter een eenvoudig te openen luik en is niet vervangbaar door een exemplaar uit de nieuwe series. 4300mAh is het maximum van de standaard accu en daar houdt hij het bij mij ruim 3,5 uur op vol.

• Crazy-Al
ahah, daar is het al, 3,5 is voor mij te weinig. 5u zijn verkooppraatjes en dat verwachtte ik al. Wordt toch een gloednieuwe MBP ben ik bang, ik heb echt de batterijduur nodig D:

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Crazy-Al schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 20:38:
ahah, daar is het al, 3,5 is voor mij te weinig. 5u zijn verkooppraatjes en dat verwachtte ik al. Wordt toch een gloednieuwe MBP ben ik bang, ik heb echt de batterijduur nodig D:
Wat moet je al die tijd dan doen? Als je zware berekeningen doet kan je het met een nieuwe ook wel vergeten denk ik ;)....

Als je veel onderweg werkt kan je sowieso bluetooth/wifi wel uitzetten. Scheelt weer wat batterijduur ;).

• Crazy-Al
@Pat-Juh

ik werk regelmatig 12-urige dagen, met veel pauze. Mijn werk is eigenlijk "ter-plekke-oproepkracht" in beveiliging op schiphol. je wordt van 0900 tot bijvoorbeeld 1600 ingeroosterd, en dan wacht je tot je wordt uitgezonden. Gebeurt wel eens dat je dus 7 uur loopt te niksen. En bij een bedrijf met 200 man en 6 stopcontacten.... Snap je het denk ik. Een stopcontact verkrijgen is een luxe, en als er een stoel bij een stopcontact vrijkomt moet je rennen

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Pfff... hmmmm 7uur film kijken of voor de meeste laptops niet weg gelegd. Je zou eventueel een "extra accu" kunnen zien als optie.

Moeilijke situatie :/

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
offtopic:
Of je vraagt op een vriendelijke manier aan je baas of er misschien iets meer stopcontacten kunnen worden aangelegd?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
7200RPM harde schijf, onnodig snel

En daarom ga je er een SSD in doen...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb voor mijn late-2006 MacBook Pro een True Power accu besteld in de VS (bij deze winkel), en die had vorig jaar april een capaciteit van 5800 mAh en nu zit ik op 5600. Mijn ervaringen met de accu's van Apple zelf (die van Sony komen trouwens) zijn veel slechter, als in dat ze sneller achteruit gaan*. Ze zijn ook nog eens goedkoper. Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen bij een tweedehands.

* Dit gaat dan om de serie in de late-2006 modellen, mijn eerste was in 2 maanden al zijn capaciteit kwijt, en de twee erna waren na een jaar, anderhalf ook hun capaciteit kwijt of lieten de stroom wegvallen (dus weg werk).

Hier stond achterhaalde informatie…

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 16:42
Als eigenaar van een 5,1 2008 unibody 13" MB met zowel een 5400RPM 500GB schijf (in optibay) en 30GB SSD, kan ik je vertellen dat alleen een SSD (aangezien ik allebei heb) bij mij niet heel veel impact op de batterij had.

Daarnaast kun je inderdaad geen nieuwere batterij hierin zetten, maar daarentegen kun je er wel een extra batterij bijkopen. Echter is dat zodanig duur dat je misschien beter een nieuwe MacBook kunt overwegen.
Daarnaast is het extra geheugen niet een grote meerwaarde als je al een SSD gaat gebruiken, je geheugen zal bij de meeste taken (aangezien je hem op je werk wilt gebruiken, neem ik dus aan dat je niet uigebreid gaat lopen photoshoppen oid) voldoende hebben aan 2GB. De SSD zal boost genoeg zijn.
Pagina: 1