Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Hallo,

Ik heb een multiboot systeem laten maken door Windows XP eerst op een partitie te installeren en daarna op een andere partitie Windows 7 te installeren. Nu als ik boot met Windows XP is de XP partitie C: en de 7 partitie is H: (heb nog wat andere partities). Omgekeerd als ik boot met Windows 7 is de 7 partitie C: en de XP partitie H:.

Nu is mijn vraag echter of het absoluut geen kwaad kan om met Disk Management in Windows 7 de partitie met daarop XP (H:) de drive letter te verwijderen zodat deze partitie in Windows Explorer niet zichtbaar zal zijn, maar ik dus nog wel gewoon kan booten met multiboot in XP? En dan met Disk Management in Windows XP hetzelfde, maar dan door de drive letter van de 7 partitie te verwijderen?

Lijkt mij namelijk wat veiliger om ze onzichtbaar te maken voor elkaar zodat er niet mee gerommeld kan worden. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Partitie verwijderen is ook echt verwijderen.

Ik zou eens proberen de drive letter weg te halen. Test het eventueel door eerst een partitie aan te maken van 1GB op beide OS'en en vervolgens een drive letter te verwijderen in de disk management.

edit:
Of het veiliger is om ze weg te halen.. Ik weet niet. Wat is er onveilig aan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ro3lie op 02-02-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:16
Het is inderdaad vreemd. Ik kan je er niet echt heel erg verder mee helpen, maar ik wou wel even het volgende meededelen:

Ik heb dezelfde setup en ook de "veranderende c-schijf" draai hem nu al een tijdje (1+? jaar) Af en toe gebruik én installeer ik wel eens wat op XP, maar ik gebruik W7 veruit het meest. Nog geen enkel probleem gehad, het was mij inderdaad wel ook opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan inderdaad de drive letter verwijderen in schrijfbeheer .Zelf heb ik ook dualboot waarin de system partitie van het niet geboote os zonder drive letter is. Zodat ze niet kunnen rommelen met mekaar ,een van de eerste dingen die W7 doet met andere partities is oa een vuilnisbak aanmaken op de partitie :)
Als je dan met xp opstart kun je hem weer verwijderen ,maar als7 dan opstart staat er gelijk een nieuwe vuilnisbak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
ro3lie schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:30:
Partitie verwijderen is ook echt verwijderen.

Ik zou eens proberen de drive letter weg te halen. Test het eventueel door eerst een partitie aan te maken van 1GB op beide OS'en en vervolgens een drive letter te verwijderen in de disk management.

edit:
Of het veiliger is om ze weg te halen.. Ik weet niet. Wat is er onveilig aan ;)
Ik snap dat partitie verwijderen ook echt verwijderen betekent :+
Ik had het over het verwijderen van de drive letters, zoals jij daarna ook in jouw reply noemt.

Ik zou het wel kunnen testen door extra partities aan te maken op beide OS'en, maar het gaat mij er juist om dat multiboot blijft werken als ik de drive letters verwijder van de partities waar de OS'en op staan. Niet allebei tegelijkertijd natuurlijk, maar de drive letter van de partitie met de OS erop die momenteel niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:43:
Je kan inderdaad de drive letter verwijderen in schrijfbeheer .Zelf heb ik ook dualboot waarin de system partitie van het niet geboote os zonder drive letter is. Zodat ze niet kunnen rommelen met mekaar ,een van de eerste dingen die W7 doet met andere partities is oa een vuilnisbak aanmaken op de partitie :)
Als je dan met xp opstart kun je hem weer verwijderen ,maar als7 dan opstart staat er gelijk een nieuwe vuilnisbak :(
Oke, dus dat verwijderen van de drive letters kan geen kwaad. Dat is geruststellend om te horen. Als ik dat dus doe maakt W7 ook geen vuilnisbak meer aan op de XP partitie waarvan ik de drive letter heb weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cooperator schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:49:
[...]

Oke, dus dat verwijderen van de drive letters kan geen kwaad. Dat is geruststellend om te horen. Als ik dat dus doe maakt W7 ook geen vuilnisbak meer aan op de XP partitie waarvan ik de drive letter heb weggehaald?
Tot nu toe heeft het hier nog geen problemen opgeleverd om een drive letter te verwijderen.
Let wel op dat je niet het volume verwijdert ,maar alleen de drive letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOEBI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 09:06
Via regedit kan het ook! kijk maar eens op deze site. :)

I hope I didn’t brain my damage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Bedankt allemaal. Ik heb de drive letters verwijderd in windows 7 en XP en alles werkt nog prima :)

Topic kan wat mij betreft op slot nu.
Pagina: 1