Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chown lukt niet. Iemand enig idee?

Pagina: 1
Acties:

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 15:08
Hallo,

Op mijn server probeer ik de eigenaar van mijn public_html map te veranderen naar apache. Hiervoor ben ik mbv putty ingelogd als root en heb ik het volgende geprobeerd:

chown -R apache /home/mijndomein/public_html/

Ik krijg geen foutmelding oid, maar in Direct Admin zie ik ook dat er niets is veranderd. Doe ik hier iets fout..?

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

probeer eens:

chown -R apache:apache /home/mijndomein/public_html/

als je dan met ls -l de inhoud van de map weergeeft moet het werken. overigens, moeten je webroot niet gechownd zijn als www-data ipv apache?

[ Voor 16% gewijzigd door dragon4ce op 02-02-2011 16:44 ]

Omdat het kan.

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 08:36
je moet ook de groep dr bij zetten dus apache:www-data zal het wel zijn of welke groep die ook bij hoort.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
Het kan best zijn dat DirectAdmin ownerships cached. Zou je eens een ls -l willen doen om de daadwerkelijke rechten van de bestanden weer te geven?

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 14:47
"Apache" bestaat niet, dat is het proces. De usergroup is www-data. Dus:

chown -R www-data /home/mijndomein/public_html/

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MrHarry schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:44:
je moet ook de groep dr bij zetten dus apache:www-data zal het wel zijn of welke groep die ook bij hoort.
De groep is optioneel.

• kramer65
Ok. Ik heb even ls -l gedaan en dan zie ik dat er nog steeds allerlei verschillende eigenaren zijn (root/apache/mijndomein).

Is het slim om die "chown -R www-data /home/mijndomein/public_html/" eens te proberen? (ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van www-data heb gehoord..)

-edit-
Ho Wacht! Als ik ls -l doe dan krijg ik een lijst van de bestanden met daarvoor eerst de rechten (-rwxrwxr-x), dan een cijfer, en daarna twee keer een username oid. Ik zie in ieder geval eerst een lijst waarbij het elke keer apache is, en daarna een lijst waarbij het afwisselend apache, root en 'mijndomein' is. Ik neem aan dat het eerste de groep is en het tweede de user?

Hoe moet ik nou de user ook naar apache veranderen? En is dat wel slim? Of moet ik gewoon alles 'mijndomein' als eigenaar geven? Sorry, ik heb niet veel ervaring met groepen..

[ Voor 49% gewijzigd door kramer65 op 02-02-2011 17:02 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:00

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Je moet niet klieren met users/groepen in DA omgevingen. Dat regelt DirectAdmin allemaal netjes zelf. Alles wat je buiten DA om doet kan DA niet meer controleren, waardoor mogelijk backups e.d. verkeerd lopen.

Verder zie ik niet in wat dit met SEA te maken heeft, dus gaat het richting Serversoftware en Windows Servers

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• kramer65
Ok. Maar in DA kan ik de bestanden die eigendom zijn van root niet naar een andere eigenaar zetten. Het moet dus wel anders.

Ik merk nu dat wanneer ik de bestanden de eigenaar 'mijndomein' geef, ik ze mbv ftp wél kan aanpassen. Is het slim om alles naar 'mijndomein' te chownen als eigenaar en naar apache als groep?

dus: chown -R mijndomein:apache /home/mijndomein/public_html/

Of is de server dan heel erg makkelijk te hacken?

-edit- is dit nou zo enorm estupide dat gewoon niemand meer reageert?

[ Voor 21% gewijzigd door kramer65 op 02-02-2011 17:55 ]

Pagina: 1