Dynamische schijf in windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakstyler
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik heb een nieuw systeem in elkaar gezet met o.a. een 90Gb SSD voor het besturingssyteem (windows 7 64bit) en 2x 1Tb 3,5" harde schijven voor de data.

Ik heb via computer management gekozen voor een dynamische mirroring van de 2 data schijven. Nu zorgt dus windows ervoor dat de schijven aan elkaar zijn gekoppeld. Mijn vraag is: Wat gebeurt er met de dynamische mirror zodra windows corrupt raakt en ik noodgedwongen de systeem SSD formatteer en een cleane install plaats?

Blijft mijn data bewaard? of moet ik opnieuw de 2 schijven dynamisch maken, maar dan vraagt hij natuurlijk weer om te formatteren waarna alles alsnog verloren is? of werkt geen van beiden en is de hardware manier via het moederbord alsnog de beste methode?

Heb namelijk al 700Gb overgepompt naar deze dynamische schijf en moet dat weer opnieuw gaan doen als ik over moet naar de hardware oplossing. Heb meerdere keren gelezen dat voor een RAID 0 of RAID 1 het verschil tussen hardware en software oplossingen haast noppes is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hardware manier is zowieso beter, in sommige gevallen ook wat sneller maar dat hangt af van je chipset. Als je de keuze hebt zou ik RAID draaien via je moederbord, mocht er dus wat mis gaan met je windows installatie ben je in ieder geval die data niet kwijt ;)

Nou is RAID via je chipset niet echt hardware raid maar meer een soort tussenweg. Tussen RAID van je chipset en via software zit afhankelijk van je chipset natuurlijk, niet super veel verschil. Maar tussen Chipset/Software RAID en écht hardware RAID (los kaartje) wel degelijk ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8