[Excel 2007, NL] 2 cellen met elkaar koppelen *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik wil het volgende:
Wanneer ik een nieuw regel maak in blad 1, wil ik dat er op blad 2 in cel 2 en 4 en 5 het getal met -1 of -3 verlaagd wordt. Is dit mogelijk?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32

Reptile209

- gers -

Hoe bedoel je: nieuwe regel maken? Is dat een lege regel invullen, of een lege regel invoegen?

Met =AANTALARG(Blad1!A:A) of =COUNTA(Sheet1!A:A) kom je misschien al een heel eind. Dan weet je hoeveel regels er gevuld zijn, dus hoeveel keer -1 of -3 je bij je cellen op moet tellen.

[ Voor 1% gewijzigd door Reptile209 op 02-02-2011 16:19 . Reden: Engelse Excel ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie volgende reactie, ik was nog bezig met editen :$

[ Voor 151% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Dat kan dan toch? Stel je gebruikt de formule die ik je gaf en er staan 8 kentekens in je lijst. De formule geeft dan 8 terug. Dan kan je met een formule Excel toch laten uitrekenen wat er in blad 2 moet komen te staan (bijvoorbeeld 100-8*3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigenlijk wil is:
Wanneer ik in blad 1 in kolom B1 (naam Type) VW intype dat dan in blad 2 Cel A1 en Cel A3 en Cel A5 de waarde verminderd wordt met -1 of -2 of -3.
Wanneer ik in blad 1 in kolom B1 Suzuki intype, dat dan in blad 2 Cel A1 en Cel A2 en Cel A3 de waarde verminderd wordt met -1 of -2 of -3 etc

Maar ik moet ook in blad 2 Cel A1 de waarde kunnen verhogen wanneer dat nodig is, en wanneer dat gebeurd dan moet de type dat ik nog net heb ingevoerd niet meer -1 doen maar pas wanneer ik weer een nieuw type invoer, dat het moment dat ik dat invoer vanaf dan weer -1 moet doen.

Een soort voorraad systeem.

Wat met de door jou gegeven regel gebeurd, is dat ik een andere bestand moet aanklikken. Ik moet in een andere werkblad zijn. Dat bedoelde ik met blad.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens het moet Nederlands zijn :$. Ik dacht dat ik engels had :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Okee, ik begin een beetje een idee te krijgen van wat je wil bereiken: een voorraadbeheersysteem. Niet lullig bedoeld, maar mijn beste advies: doe het niet. Ik heb het idee dat je op dit moment alleen de meest basic dingetjes van Excel gebruikt, en wat jij wil gaat een flink stuk complexer worden. Daarnaast is Excel eigenlijk niet het juiste programma om dit soort toepassingen in te maken, Access is een meer geëigende tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Juist, ik dacht dat het wel met excel gemaakt kon worden.
Maar acces ben ik helemaal niet bekend mee. Maar daarmee is het wel makkelijker?
Ik gebruik wel basics van Excel, wel meer dan het gemiddelde basic gebruiker ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:43
Ik denk dat Reptile209 gelijk heeft. Als je een voorraadbeheersysteem wilt gaan maken, want daar lijkt het wel op, zou ik inderdaad ook in Access beginnen en niet in Excel. Als je een dergelijk systeem wilt gaan (laten) bouwen, loop je snel tegen de beperkingen van Excel aan. Access hier is beter voor geschikt. Access is zeker niet gemakkelijker in gebruik, maar als je het eenmaal doorhebt, kun je er (voor deze toepassing bijvoorbeeld) wel veel meer mee.

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het is wel mogelijk met excel toch?
Het is namelijk zo dat ik alleen dit wil laten werken, wat ik hierboven heb genoemd. Het hoeft niet heel uitgebreid, Ik hoef niks extern te importeren of andere bestanden koppelen. Ik wil alleen hetgeen dat ik hierboven heb genoemd.
Ik heb nog nooit met acces gewerkt, dus dat wordt moeilijk :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hard naar behulpzaam bedoeld:

Ja het kan. Maar als je het hoe niet zelf kunt verzinnen en het niet ook in Access zou kunnen doen, dan moet je het niet willen. op persoonlijke titel vind ik het onverantwoord om specifieker dan 'bijv. aantal als, of evt. VBA' te zeggen hoe het moet, aangezien de kans te groot is dat er fouten in gaan sluipen.

Leer hoe - bijvoorbeeld - Access echt werkt (niet door een voorraadsysteem proberen te maken maar door eerst een boek te lezen, dan bijv. Noorderwind te snappen, en dan pas eerst op papier en daarna in Access de opzet uit te denken). Het is zeker net zo moeilijk om het foutloos in Excel te doen dan in Access. Investeer die paar uur in uitzoeken hoe & wat :)

Als mod: als het per se in Excel moet, je hebt in dit topic al een boel tips gehad. Wat is je huidige code, wat zijn alternatieven die je hebt geprobeerd, waar loop je vast en waarom werken de gegeven oplossingen niet?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-S3TUQ34RXJC7.xlsx

Blad 1 en Blad 2 is wat ik heb geprobeerd.
Ik zie nu wel heel mooi hoeveel voorraad ik nog heb. Maar ik zou dit dus willen koppelen aan mij voertuig.
Dus als ik een Fiat voertuig aanmaak, het onderdeel B4, B6, B7 met -1 of -2 wordt verminderd.
En als ik een Mercedes aanmaak, het onderdeel B4,B8,B9 met -2 worden verminderd.

Ik hoef het maar voor deze 2 voertuigen, meer voertuigen komen er niet in te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bijna wat ik wil. Het enige wat ik nu nog wil, is het volgend:
Wanneer ik Fiat Doblo schrijf -> "Afname" bij "Artikel MWP2TB-10" moet met 2 verminderd worden en "Artikel MWS2TB-10" met 2 verminderd worden.

Cel A5 in Blad1 -> Als ik op de button klik moet "Toename" de "Voorraad van Blad 2 pakken en daar opgeteld "Te bestellen hoeveel".

Kan dit?

Zie link voor mijn bestand: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ja, dat kan allemaal. Ik ga niet eens je 12,5 MB (!!) sheet downloaden om daar naar te kijken. Probeer je probleem in een zo klein mogelijk werkend voorbeeld te krijgen, dan heb je de meeste kans dat iemand met je mee wil denken.

Denk eens na over het volgende:
- Is de Fiat de enige waar 2 artikelen bij nodig zijn, of zou je een soort referentie-lijstje moeten opstellen met modellen en gerelateerde artikelen? En misschien zelfs of daar 0, 1, 2 of 10 stuks voor nodig zijn?
- Waarom heb je niet gewoon ergens een sommatie-formule staan die "Toename" uitrekent als "Voorraad" + "Te bestellen hoeveel"? Da's het mooie van Excel: je hoeft niet overal een knopje aan te hangen, hij rekent meteen alles door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor jullie reacties. Het is alleen niet mogelijk wat ik wil met Excel.
Bedankt voor al jullie moeite.
Pagina: 1