Toon posts:

Naar wat te zoeken voor opslagserver thuis

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views

Verwijderd

Topicstarter
Hello everybody!

Ik zou graag mijn CD-kast wegkipperen en vervangen door een kleinere opslagserver. Ik word het zowat stillaan beu om uren in die kast te zoeken naar 1schijfje om dan erna te zien dat ie gewoon op het bureau lag 8)7 . Mitw wie hier her en der toch wat aan het verbouwen zijn dacht ik om dus om gewoon een opslagserver hier thuis te plaatsen waaraan ik alle 3 mijn pc's op kan aansluiten. Omdat ik hier echter totaal geen ervaring mee heb, wou ik eens aan jullie vragen wat jullie zouden preferen om aan te schaffen? Volgende zaken zijn belangrijk voor mij :

Hij moet betrouwbaar zijn, zodus als er eens een schijfje kapot gaat dat ik niet heel mijn rotzooi kwijt ben, en ik zou toch redelijk wat capaciteit nodig hebben, z'on 5tal effectieve te gebruiken TB's. En uiteraard zoals bij iedereen zou de prijs enigsinds moeten meevallen :)

Snelheid is niet van belang bij mij, omdat ik hem enkel en alleen maar voor opslag wil gebruiken (dus niks hosten e.d.) Zoals gezegt zou ik er 3 PC's op aansluiten.

ideetjes?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35
ik heb wel een tip voor je, wat dacht je van de pricewatch en dan kijken naar een nas en netwerkschijven. Aantal disks waar je op uit komt is minstens 4 vanwege voorkomen schijfuitval > dataverlies zeg je, dus raid5 plus 1 spare. Nou dan moet je even alle 4-bay nas' bekijken en daar reviews van zoeken en op basis daarvan je mening vormen.

[ Voor 11% gewijzigd door loewie1984 op 02-02-2011 11:54 ]

discogs

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als eens over een NAS nagedacht? Voor puur opslag van data is dit waarschijnlijk de snelste, eenvoudigste en "betaalbaarste" oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even jullie reacties opgevolgd en gezocht naar de producten die jullie aanhaalden.

Hetgeen wat ik dus eigelijk moet aanschaffen is zon serverbehuizing met minstens 4 plaatsen voor hard disks en dan vervolgens NAS harde schijven aanschaffen? Het ligt allesinds nog binnen mijn budget wat ik ervan al gezien heb. De configuratie ervan zijn dan maar zorgen voor later :-) .

Greetz

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik raad je deze aan: pricewatch: Data Robotics Drobo FS

5 schijven die je er in kwijt kan. Ik hoor er goede verhalen over dus misschien 1tje om mee te nemen in je besluit!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:02

wontcachme

You catch me? No you wont

Onthou wel, RAID5 draaien garandeert niet dat je data veilig is!.Twee schijven kapot en de boel is alsnog weg.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010
Is het tweede AMD systeempje niet iets voor jou? Dan zet je er 4, ipv 2 harde schijven in, en ga je met MDADM op Linux RAID5 draaien. Vervolgens zorg je er voor dat je met Samba vanaf Windows de bestanden kan lezen. Als je jezelf er in verdiept, is het niet moeilijk meer.

Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Dat topic staat vol met informatie, leesvoer dus.

En zoals wontcatchhim al zei, niet alleen RAID5, maar ook backups!

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 03-02-2011 11:33 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:25:
Ik heb even jullie reacties opgevolgd en gezocht naar de producten die jullie aanhaalden.

Hetgeen wat ik dus eigelijk moet aanschaffen is zon serverbehuizing met minstens 4 plaatsen voor hard disks en dan vervolgens NAS harde schijven aanschaffen? Het ligt allesinds nog binnen mijn budget wat ik ervan al gezien heb. De configuratie ervan zijn dan maar zorgen voor later :-) .

Greetz
Je hoeft geen 'NAS' harde schijven aan te schaffen, je kan gewoon dezelfde harde schijven aanschaffen die ook in je pc zitten. Met 4 of 5 keer 1tb, ben je 250 eu kwijt en beschik je over 3,2 tera aan capaciteit, met 2 terra schijven zit je op het dubbele.

En inderdaad zoals men in elk topic roept, RAID is geen backup, het hangt ervanaf hoe belangrijk je data is die erop komt te staan. Je kan bijvoorbeeld je nas weer backuppen naar een usb schijf. De meeste NAS kunnen hiervoor geconfigureerd worden, ben je echte paranoide, kun je backuppen naar 2 schijven en eentje bij je beste vriend onder het bed leggen. Maar RAID is geen backup, dus moet je zelf bepalen wat jij belangrijk vindt.

discogs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wontcachme schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:30:
Onthou wel, RAID5 draaien garandeert niet dat je data veilig is!.Twee schijven kapot en de boel is alsnog weg.
Ja, jo RAID6 twee schijfen weg = data weg. Huis brandaf = data weg. RAID is dan ook geen Backup. :) RAID met pariteit gebruik je om de continuiteit van de beschikbaarheid te vergroten. Om data velig te stellen dien je nogaltijd een backup te maken welke het liefst offsite (dus niet op dezelfde locatie) wordt opgeslagen.

@TS
Maar niet om het een of ander, over dit alles is zoveel te vinden hier in het forum. Er zijn genoeg ervaring topic's over NAS devices, samen met de pricewatch is er toch werkelijk wel iets te vinden. Daarnaast zijn er ook topic's waarin zelf een NAS gebouwd wordt op basis van Pc componenten.

Dus verdiep je er een beetje in en bekijk de ervaring topic's, je moet dan wel een heel eind kunnen komen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.