Huidig netwerk traag, oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

• MaKK0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Voor mijn bedrijf mag het netwerk aangepakt worden. Het is te traag en doet niet alles wat het zou moeten doen.

Onze huidige setup bestaat uit

3 imacs
3 macbooks pro
Telfort Zyxel modem (wireless (voor de laptops) en met kabels (voor de iMacs))
D-Link DNS 323 NAS
Telfort 20mbps adsl verbinding
1 canon printer met wifi
1 canon printer usb

----

Hoe wordt het gebruikt en wat zijn de eisen.
Het wordt zakelijk gebruikt met 3 personen. Alle bestanden worden centraal op de server opgeslagen, weinig tot niets staat op de iMacs.

De bestanden bestaan uit werkbestanden van het Adobe CS pakket en de administratie.

Van de data op de centrale ruimte wil ik gemakkelijk een 1:1 kopie mee naar huis kunnen nemen op een externe schijf (usb of firewire), zodat ik een backup op een andere lokatie heb dan op de zaak.

Er 1 printer aangesloten via USB, en 1 via wifi.

Af en toe vanuit huis werken en wil ik verbinding via internet maken met de ruimte, dat ik een icoontje in de sidebar van de Finder heb. Alsof ik lokaal verbonden ben.

----

Problemen huidige setup
Te traag. Als we alle drie aan het werk zijn, gaat het bladeren door de folders al te langzaam.

----

Vereisten
Ik wil een goed werkbare snelle data opslag waar iedereen op het netwerk gemakkelijk bij kan.
Ook via het internet thuis. Via de sidebar in de Finder als of je lokaal verbonden bent.

Backup via externe schijf, zodat deze mee genomen kan worden naar huis. Of nog mooier via
het internet een backup naar een hardeschijf thuis op het internet. Maar dit wordt me vaak afgeraden
omdat het te traag zou zijn.

----

Wat is hier voor een goede oplossing?

Zou een Airport Extreme met een externe USB schijf snelheidwinst boeken tegenover de D-Link NAS?
Of is er toch een Mac Mini + externe firewire hardeschijf nodig met een Airport Extreme om snelheid te winnen?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:56
Je werkt met huis tuin en keuken spul (no offence)
Zet een goede server neer.
Die zal een stuk krachtiger zijn dan een NAS.

Verwijderd

tlpeter schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 11:09:
Je werkt met huis tuin en keuken spul (no offence)
Zet een goede server neer.
Die zal een stuk krachtiger zijn dan een NAS.
Klopt, zoals als aangegeven word is het netwerk traag als je met z'n 3en op de server bladert. Dus een andere server zal dit probleem vermoedelijk al oplossen aangezien de verbinding lokaal al traag is.

• Caelyn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08-2025
Wat misschien een goede optie is:

zet een oude(re) pc neer, met een leuk handje vol harde schijven (in raid), en zet er FreeNAS op...

Goedkope, maar toch (in mijn ervaring) stabiele en snelle oplossing. Als je het goed aanpakt, verbruikt hij wel wat meer als je NAS nu, maar toch echt niet zo veel als een volledige server met alles erop en eraan...

edit: je kan er zelfs je usb printer aan hangen, je moet alleen een beeteje handig zijn om de functie erin te bakken... maar manuals genoeg te vinden daarvoor :)

[ Voor 18% gewijzigd door Caelyn op 02-02-2011 15:21 ]

If it ain't broken, fix it until it is!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Naast dat ik het met bovenstaande eens ben (gebruik geen NAS, maar een server), moet je dat Telfort Zyxel modem niet als een spin in je web gebruiken. Dat ding is traag en alleen geschikt voor wat low profile huis tuin en keuken gebruik. Zodra er met meerdere clients aan getrokken wordt, gaat het ding in de knoop met zichzelf. (lees: te weinig resources om te doen wat ie moet doen).

Gebruik die Telfort Zyxel modem alleen als ADSL modem, en schaf een nieuwe, goede switch aan waar de bedrade clients aan kunnen.
Het mooiste is dan om er een aparte access point bij ze zetten voor de draadloze clients, maar een switch + ap in één kastje kan het ook vaak goed doen.

Vergeet niet dat de draadloze clients er wellicht minder op vooruitgaan dan de bedrade clients. Draadloze netwerken preseteren nou eenmaal niet zo heel erg best qua snelheden. Met nieuwe hardware zal dat misschien wat schelen, maar of dat merkbaar is, betwijfel ik.

[ Voor 33% gewijzigd door remco_k op 02-02-2011 15:43 ]

Alles kan stuk.

• Caelyn
Ik ben het met remco_k eens... Ik heb er zelf een gehad, en daar heb ik zo snel een switch achter gehangen dat ik er niet eens bij stilgestaan had dat dat misschien ook een goede tip geweest was :S

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 16:07
Ik zou alles bedraad gaan neerzetten en een dedi access-point voor die keren dat men wireless wil werken.
Alles op een dedicated switch met minimaal 100Mb mischien zelfs al wel 1000Mb.
Ik zou de router proberen te vervangen voor een firewall met VPN integratie zodat men vanaf thuis bij bestanden kan en thuis kan werken (maar houd er rekening mee dat grote bestanden nooit zo snell gaat via internet als via een lokaal netwerk)
Tevens moet je dan mogelijk een tweede ip hebben voor je vpn

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• MaKK0
De Zyxel is nu idd het punt waar alles mee samen geknoopt is, wat hier afgeraden wordt.

De NAS en de iMacs zitten nu via ethernetkabels aan de Zyxel gekoppeld. Rare is dat bestanden kopieren een factor 10 keer sneller gaat van iMac naar iMac (groot bestand minder dan 1 minuut), dan van iMac naar NAS (meer dan 7 minuten).

Lijkt dus niet zo te zijn dat de Zyxel alles traag maakt, maar dat de NAS zelf super traag is (aangezien alles door de Zyxel gaat). Of zie ik dat verkeerd?

Wat voor server kan men mij nog meer aanraden naast FreeNAS? Want alleen wil ik er niet te veel tijd aan kwijt zijn qua configureren/tweaken etc. FreeNAS is dan misschien niet zo verstandig. Want wil graag dat het zo goed als out of the box werkt.

Waar zou ik op moeten letten voor een goede snelle switch?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
FreeNAS is out-of-the-box goed bruikbaar hoor :) Je kan alles configureren via de WebGUI, dus de command line heb je zelfs niet nodig. Wat de switch betreft, zou ik gewoon kijken naar een unmanaged 8-poorts Gbit switch van een goed merk.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MaKK0 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:35:
De Zyxel is nu idd het punt waar alles mee samen geknoopt is, wat hier afgeraden wordt.

De NAS en de iMacs zitten nu via ethernetkabels aan de Zyxel gekoppeld. Rare is dat bestanden kopieren een factor 10 keer sneller gaat van iMac naar iMac (groot bestand minder dan 1 minuut), dan van iMac naar NAS (meer dan 7 minuten).

Lijkt dus niet zo te zijn dat de Zyxel alles traag maakt, maar dat de NAS zelf super traag is (aangezien alles door de Zyxel gaat). Of zie ik dat verkeerd?
De NAS is nu zo traag, dat je niet eens merkt dat het Zyxel modem ook een bottleneck is.
Dat grote bestand in minder dan 1 minuut, gaat met een goede switch misschien wel in minder dan 30 seconden. Om maar wat te noemen. Maar zonder echte exacte cyfers (grootte en tijd in seconden) is dat gokwerk.

Alles kan stuk.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 03:20

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Grote kans dat de bottleneck in doorvoer je NAS is. Dergelijke dualdrive NASjes halen maar maximaal 200-250mbit (dus rond de 20Mbyte/sec) als je geluk hebt. De hardware die er in zit gaat meestal niet sneller.
Je kunt hier eens kijken als je indicatie wilt hebben van haalbare resultaten van dedicated NAS oplossingen geschikt voor jouw situatie:
http://www.smallnetbuilde...190&chart=87&farchive=off

Laat maar.. .

• Petervanakelyen
Realistisch: 20MB/s write trekt de HDD waarschijnlijk zelfs niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Petervanakelyen op 02-02-2011 16:52 ]

• Caelyn
De FreeNAS box die ik hier op het werk gebruik op het moment, heb ik letterlijk in een half uurtje neergezet, met configuratie en al.

Nu reken ik de tijd van het hardware opbouwen niet mee, omdat ie virtueel draait...

• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 20:43
Je NAS is de bottleneck. Vaak zit in zo'n kant-en-klare NAS een of ander El Cheapo cpu-tje dat gewoon niet alteveel datadoorvoer aankan.
Zet gewoon zelf een servertje neer met een vlotte harde schijf, of misschien een paar schijven in RAID. Een servertje hoeft echt niet veel te kosten en je zal zien dat je snelheid omhoog schiet.

• MaKK0
Net een test gedaan met een stopwatch.
Bestand van 435mb in 39 seconden van iMac naar iMac, in 5m12s van iMac naar NAS.

• Petervanakelyen
11MB/s tussen de iMacs dus (90Mb/s, zit dicht tegen de 100Mb/s aan) en een adembenemende snelheid van 1,4MB/s van iMac naar de NAS (12Mb/s). Die NAS is dus duidelijk de bottleneck, met op de 2de plaats van de 100Mbit-verbinding van de router.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Ik zou er overigens ook goed op letten om geen troep te kopen. Als die server er uit ligt kan je niet aan het werk. Daarom zou ik eens denken aan een zakelijk tower servertje, met een bijpassende garantie.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1