Netwerk buiten over grote afstand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhilgenkamp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 09:21
Beste Tweakers,

Ik heb even een probleempje wat ik hier is wil neerleggen.
Ik moet een tijdelijk buiten netwerk aanleggen.
Klinkt verder niet zo spannend maar het verste punt in dit netwerk is meer meer als 650 meter weg.

Draadloos is geen optie !

Nu had ik gedacht als ik gewoon outdoor cat5e kabels pak en daar dan switches tussen zet om de 100 meter dan zou ik gewoon een 100 mbit verbinding tot stand moeten kunnen brengen.

Of zie ik iets over het hoofd ?
Latency ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 21:30

RammY

Dát!

Dat is dan idd je enige optie als je niet draadloos wilt...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stroom voor je switches, waterdicht gebeuren, bliksem, ja je ziet wat over het hoofd. Pak 700 meter glasvezel en twee 100BASE-FX mediaconverters en je bent er.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhilgenkamp
Stroom is aan gedacht
Waterdichte behuizing is aan gedacht
Bliksem is en blijft een risico
We kunnen iets doen met surge protectors

Glas is voor mij vrij onbekend terein en volgens mij enorm duur.
Nog een bedrijf aan te raden die hier bekend mee is ?

Het gaat hier om een tijdelijke / flexibele en herbruikbare oplossing .
Ik moet onderweg naar het verste punt hier en daar ook nog wat aftakkingen hebben.

Maar het gaat mij er om dat er geen beperking aan de hoeveelheid switches die je achter elkaar zet zit ja of nee, dit is mij onbekend.

dus router -> 100m -> switch -> 100m -> switch -> 100m -> switch -> 100m etc.. -> client

Theoretisch moet het kunnen maar misschien heeft iemand hier praktijk ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Kun je uitleggen waarom draadloos geen optie is?
Zo simpel als je het nu stelt is je netwerk zeer storingsgevoelig.

Een draadloos MESH netwerk (met eventueel goede authenticatie) ligt meer voor de hand.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coach4All schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:23:
Kun je uitleggen waarom draadloos geen optie is?
Zo simpel als je het nu stelt is je netwerk zeer storingsgevoelig.

Een draadloos MESH netwerk (met eventueel goede authenticatie) ligt meer voor de hand.
Draadloos over 650m is ook wel een opgave lijkt mij. bekabeld zal voor de meeste stabiliteit zorgen. Als er om de 100m een switch geplaatst word.. zal wel mogelijk zijn maar snelheidverlies zal denk ik niet te voorkomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook voor een MESH netwerk of als alternatief, als je een goede lign-of-sight hebt, twee richtantennes voor de grote afstand.

Je bent ook niet helemaal duidelijk welke dekking je nodig hebt. Als dat over de totale 650m moet zijn dan zal je steeds AP's moeten plaatsen op tussenliggende plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralalaa
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 14:30
Is laser een optie?: Terescope op Martkplaats.
Eenvoudig aan te leggen, geen aftakkingen, wel weersinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mhilgenkamp schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 12:15:
Stroom is aan gedacht
Waterdichte behuizing is aan gedacht
Bliksem is en blijft een risico
We kunnen iets doen met surge protectors

Glas is voor mij vrij onbekend terein en volgens mij enorm duur.
Nog een bedrijf aan te raden die hier bekend mee is ?
Valt mee in de kosten hoor. 700M koper of 700M multimode glas ligt niet ver uit elkaar.
Het gaat hier om een tijdelijke / flexibele en herbruikbare oplossing .
Ik moet onderweg naar het verste punt hier en daar ook nog wat aftakkingen hebben.

Maar het gaat mij er om dat er geen beperking aan de hoeveelheid switches die je achter elkaar zet zit ja of nee, dit is mij onbekend.

dus router -> 100m -> switch -> 100m -> switch -> 100m -> switch -> 100m etc.. -> client

Theoretisch moet het kunnen maar misschien heeft iemand hier praktijk ervaring
Oh, je hebt aftakkingen nodig. Dan ontkom je niet aan apparatuur. Maar wat je dan wilt doen werkt op zich wel. Je hebt wel een probleem met dat als ergens onderweg een kabel kapot gaat of een switch uitvalt, alles daarna ook weg is. Plus, omdat je alles aan elkaar knoopt ben je gelimiteerd in bandbreedte. Maar als dat alles geen probleem voor je is, kan dit plan best zo uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:43
Volgens mij kun je ook geen onbeperkt aantal standaard switches achter elkaar knopen, maar kan zo even niet terug vinden hoe ik daarbij kom. Weet niet of die 100Mb snelheid een harde eis is? Anders zou je ook nog kunnen kijken naar een setje V/SDSL modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

lrmoore:15/12/05 11:59 AM,

There is a limit on the "depth" of spanning tree. The standard default is 7 layers deep, or 7 switches daisy-chained.
Add one more and every switch will become CPU bound trying to calculate spanning tree.
Highly suggest looking for ways to not daisy-chain but rather move to as much of a star configuration as you can with one primary switch and all others hanging directly off of it.

Yes:
  [     switch1         ]
  |    |     |     |     |
SW2 |     |     |     |
      SW3  |     |     |
             SW4  |     |
                   SW5   |
                           SW6

No:
SW1 --- SW2----SW3----SW4----SW4-----SW5----SW6
Ik heb er geen verdere onderbouwing bij, maar misschien helpt het je op weg. Overigens, met 6 switches à 50 euro (?) + 650m kabel ben je ook al aardig wat geld kwijt.

Wat probeer je precies te bereiken, misschien dat mensen een betere oplossing voor je zien.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
CyBeR schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:17:
[...]

Valt mee in de kosten hoor. 700M koper of 700M multimode glas ligt niet ver uit elkaar.

[...]

Oh, je hebt aftakkingen nodig. Dan ontkom je niet aan apparatuur. Maar wat je dan wilt doen werkt op zich wel. Je hebt wel een probleem met dat als ergens onderweg een kabel kapot gaat of een switch uitvalt, alles daarna ook weg is. Plus, omdat je alles aan elkaar knoopt ben je gelimiteerd in bandbreedte. Maar als dat alles geen probleem voor je is, kan dit plan best zo uitgevoerd worden.
Ik zou bij zulke lenges singlemode nemen, volgens mij is 700M multimode buiten de specs voor 1Gbit. En je zal op deze lengtes niet afkunnen met OM1.

Duur is relatief. Koper is niet veel voordeliger. SFPtje + switchjes heb je voor een paar 100 eur (1G), en als je met switches tussendoor wilt zit je met een hoop risico op storingen (veel tussenliggende problemen door losse switches, en je moet naast je kabel ook nog eens prik naar die switches leggen)
Outdoor UTP is nog een stuk duurder, reken op 3 eur/meter ofzo. En dan ga je al snel naar de prijzen waarvoor je ook wel glas kan scoren (alleen moet je dan nog sfps + connectoren)
CyBeR schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:14:
[...]

Ik zei dan ook niet voor jan lul 100BASE-FX ;) gbit over singlemode is LX en dan heb je 't opeens over andere kosten voor optics. 100BASE-FX doet 2km over multimode.
Oeps, ik had je (eerdere) post niet gezien. Met 100BASE-FX kan het idd wel.
Maar goed, ik blijf toch de voorkeur hebben voor SM.

Vraag blijft alleen hoe tijdelijk is tijdelijk, want 100Mbit is natuurlijk niet echt veel, maar goed, als het om 2 PCtjes oid gaat is dat natuurlijk minder een probleem.

Wifi en *dsl oplossingen zijn trouwens nog een stuk langzamer.

Straalverbinding huren of glas leggen zijn de beste opties, maar TS moet met iets meer input komen: Bandbreedte eisen, budget, en roi

[ Voor 47% gewijzigd door DJSmiley op 02-02-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
In dit geval zou ik ook geen risico nemen en gewoon glas leggen, een fiber to ethernet is niet echt zo extreem duur maar je hebt wel voldoende snelheid en vooral geen risico op bliksem, en ja ja, er is overal aan gedacht, maar je hangt er wel meerdere punten van mogelijk falen tussenin. Met glas en 2 mediaconverters heb je maar 3 POF's, jij creëert er zo maar even 7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan je even aangeven waarom draadloos geen optie voor je is?

Wat zijn de vereiste waaraan het netwerk inzake bandwidth, latency en dergelijke moet voldoen?

Het is een vaak onterecht onderschatte optie die je in dit geval veel tijd, geld en problemen kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook een VPN opzetten via een bestaand netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Nielson schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:29:
Volgens mij kun je ook geen onbeperkt aantal standaard switches achter elkaar knopen, maar kan zo even niet terug vinden hoe ik daarbij kom. Weet niet of die 100Mb snelheid een harde eis is? Anders zou je ook nog kunnen kijken naar een setje V/SDSL modems.
Officieel 3 repeaters dus dan zit je op +-400 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 11:39
Voor repeaters klopt dat, maar switches zijn geen repeaters. Voor zover ik weet is er op zich geen maximum aan het aantal switches dat je kunt daisy-chainen. Performance problemen kun je wel verwachten, lijkt me (zeker als je ook aftakkingen hebt). Wat betreft het repeaters verhaal, dat heet toch de 5-4-3 regel ofzo. (iets met 5 segmenten, 4 repeaters waarvan maximaal 3 segmenten met gebruikerssystemen). Dat had dan te maken met Collision Domains, waar je bij switches geen last van hebt (een Switch heeft namelijk een collision domain tussen zichzelf en de aansluiting die erop zit).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nielson schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:29:
Hups kun je maar 5 aan elkaar koppen, switches zit niet zo een limiet op.

Er zijn echter ook andere opties,

zoals (zoekterm: ethernet over coax)

http://www.devoloshop.nl/...top-model-single-unit.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.devoloshop.nl/img/products/large/product-picture-dlan-200-avpro2-eu-back.jpg
De Devolo AVpro adapters maken dataverkeer mogelijk met een snelheid van 200Mbps over een afstand van 1500 meter!
ook 2 sdsl modesm zijn een oplossing.

volgens mij is er ook een hpna oplossing over utp die langere afstanden aankan, maar die kan ik zo gauw niet vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 02-02-2011 17:10 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
leuk_he schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:08:
[...]

Hups kun je maar 5 aan elkaar koppen, switches zit niet zo een limiet op.

Er zijn echter ook andere opties,

zoals (zoekterm: ethernet over coax)

http://www.devoloshop.nl/...top-model-single-unit.htm

[afbeelding]

[...]

ook 2 sdsl modesm zijn een oplossing.

volgens mij is er ook een hpna oplossing over utp die langere afstanden aankan, maar die kan ik zo gauw niet vinden.
Alleen is je snelheid dan wel beperkt. De devolosetjes kunnen idd tot 1500m ofzo over coax.
Daarnaast kunnen ze over een 2-draads systeem, alleen dan ben je beperkt tot 400m.

Als je de kosten bekijkt is dat niet de mooiste optie, in de praktijk haal je denk ik 50Mbit ofzo, dingen kosten ongeveer 350 eur voor een setje, en daar komt nog eens 700m coaxkabel bij (zegmaar 500 eur)

sdsl modems back2back kan ook, maar dan nog altijd heb je 700m kabel nodig, en dat is traag (2.3mbit), en je moet de hardware kopen.

Mooiste optie is gewoon glas.

wifi kan ook prima, met een goede LOS haal je het al wel met een Engenius 5610 outdoor AP. Dan heb je redelijk zendvermogen, je kan 'm op 5Ghz zetten (ipv de zeer volle 2.4Ghz band)

Ik heb er ook een paar in gebruik voor een paar wifi camera's. Die staan nog nieteens op vol vermogen, en toch een stabiele verbinding over 400m boven de volle bebouwde kom (link tussen gemeentehuis en een wifi cam, en vanaf daar weer naar een link naar 300m verderop bovenop een flat),

Wat is het budget en hoe tijdelijk? Eventueel kun je ook een wireless link opbouwen via een optische transmitter. Dat spul kun je ook huren, misschien is dat interessanter dan zelf kopen.

700m graven = duur, want naast de kabel moet je ook nog bescherming meenemen. En 700m beschermende buis is ook niet echt goedkoop. Glas los leggen kan, (a-la-campzone) maar dat wil je niet, te grote kans dat je vezel beschadigd.
En als je over openbare grond moet wordt een kabel zoiezo lastig ivm vergunningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Misschien dat TS wat meer kan uitleggen waarvoor en waarom hij dit zo wil.

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 15:28:
[...]

Ik zou bij zulke lenges singlemode nemen, volgens mij is 700M multimode buiten de specs voor 1Gbit. En je zal op deze lengtes niet afkunnen met OM1.
Ik zei dan ook niet voor jan lul 100BASE-FX ;) gbit over singlemode is LX en dan heb je 't opeens over andere kosten voor optics. 100BASE-FX doet 2km over multimode.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 02-02-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik zou in ieder geval single mode glas gebruiken. Je bent direct ook klaar voor de toekomst. Zeg nu dat je binnen 2 jaar naar 10Gbit gaat en dan 5 jaar later naar 100Gbit, koper gaat je opeens veel meer kosten. De eigenlijke kost van glas en media converters of SFP's zijn miniem als je toch zo ver moet graven. Zorg ook dat je in de toekomst de kabel kunt vervangen of een nieuwe kunt leggen zonder opnieuw te moeten graven.

Met koper + repeaters (geen switches gebruiken) heb je nog het probleem dat je stroom moet voorzien wat voor storing op koper kan zorgen. Afhankelijk van wat er op het terrein gebeurt (zeker met elektrische auto's in de nabije toekomst maar ook generators, nieuwe stroomlijnen of andere storingsbronnen) ben je dus veel beter af met glas.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhilgenkamp
Ok bedankt voor alle tips hier !

Ik ga voor glasvezel in multimode 100Base-FX (afstanden van de losse glas kabels zijn <= 300m)

Mijn oplossing word 3 opgehakte stukken glas te maken als zijnde (backbone)

dus bijv:
router -> glas -> glas -> glas -> utp (700 mtr verder op)

En dan tussen de kabels een converter -> switch -> converter. om ook onderweg een aantal punten te kunnen voorzien van internet.

Ik weet dat ik dan 3 POF's heb maar een switch met sfp uitgangen en daar ook nog 2 sfp adapters bij word gewoon erg duur.

Kosten zijn wel relatief hoog voor de glasvezel kabel die ik heb uitgezocht.
Ik wil niet van dat breekbare patchcord wat met 1keer er op staan stuk is of door een of ander konijn / eekhoorn.
Dus we gaan "mobility field cable" gebruiken wat ze blijkbaar ook in de landmacht voor tijdelijke oplossingen. Lijkt me dat dit sterk genoeg is en is oprolbaar.

De kabel word niet begraven namelijk moet een week of 2 liggen en dan weer opgeruimd worden.
Deze zal dan ook gedeeltelijk in de lucht komen te hangen en gedeeltelijk over de grond lopen.

Kosten liggen dus wel een stuk hoger en om deze nog een beetje te drukken zetten we de glas lijnen op 100mbps. (1gbps converters zijn gewoon stukken duurder).
En het hoofd doel van deze verbinding is de punten van internet voorzien dus snelheid is geen vereiste.

Ook met de gedachte in het achterhoofd dat er altijd wel een gigabit converter op kan.

Vervolgens hang ik overal managed switches tussen om de boel te kunnen monitoren

[ Voor 30% gewijzigd door mhilgenkamp op 08-02-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
mhilgenkamp schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:39:
Ok bedankt voor alle tips hier !

Ik ga voor glasvezel in multimode 100Base-FX (afstanden van de losse glas kabels zijn <= 300m)

Mijn oplossing word 3 opgehakte stukken glas te maken als zijnde (backbone)

dus bijv:
router -> glas -> glas -> glas -> utp (700 mtr verder op)

En dan tussen de kabels een converter -> switch -> converter. om ook onderweg een aantal punten te kunnen voorzien van internet.

Ik weet dat ik dan 3 POF's heb maar een switch met sfp uitgangen en daar ook nog 2 sfp adapters bij word gewoon erg duur.

En het hoofd doel van deze verbinding is de punten van internet voorzien dus snelheid is geen vereiste.

Ook met de gedachte in het achterhoofd dat er altijd wel een gigabit converter op kan.

Vervolgens hang ik overal managed switches tussen om de boel te kunnen monitoren
Heb je het topic wel gelezen? Doordat je MM kiest, ben je gewoon keihard gebonden aan 100Base-FX.
Gigabit lukt je gewoon niet op die afstanden met multimode. Het in stukken hakken van 300m kan maar is imo niet echt een mooie oplossing.
Wat is de reden dat je zo op multimode blijft?

en kwa prijs: Wat kost een 'converter' die je noemt? Als je naar gigabit zou willen mag je dat ook allemaal vervangen. En daarnaast ken ik geen mediaconverters met glas in, glas uit en koper, dus dan zou je per 300m al 3 mediaconverters nodig hebben. Een simpele 8prts switch met sfps is denk ik goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhilgenkamp
Het in stukken hakken is wel degelijk nodig want ik heb op die punten ook internet nodig. dus op 0 meter op +- 250 mtr en op 500mtr en op 650mtr

Mijn kostenberekening zo
converters zat ik te denken aan Allied Telesis.
media converter multimode 100base-fx € 100 afstand < 2km
media converter single mode 100base-fx € 215 afstand < 15km

Procurve 1810-8G
switch € 80

Dus per split punt kost het mij ongeveer € 300 inclusief montage materiaal. excl utp.

edit.

Het gaat mij ook met name om reusability. Deze kabel kan ik gewoon weer oprollen en volgend jaar weer uit rollen of bij een ander project gebruiken.

Converters kunnen dan altijd nog naar wens gekocht worden. Bij dit project is de maximale bandbreedte die ik nodig heb < 100 mbps.

1000Base-SX multimode media converter €309
Max. overdrachtsafstand 550 m mijn kabels zijn 300.

Maar ik sta ook open voor alternatieven

Ik bedoel hp switches ben ik gewend mee te werken maar die sfp's zijn zo duur voor die dingen

[ Voor 36% gewijzigd door mhilgenkamp op 08-02-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 13:15:
[...]

Heb je het topic wel gelezen? Doordat je MM kiest, ben je gewoon keihard gebonden aan 100Base-FX.
Gigabit lukt je gewoon niet op die afstanden met multimode. Het in stukken hakken van 300m kan maar is imo niet echt een mooie oplossing.
Wat is de reden dat je zo op multimode blijft?
Gigabit lukt prachtig over 300m multimode en de optics zijn een stuk goedkoper dan optics voor singlemode. Als 'ie toch 'onderweg' verbindingen nodig heeft is dat dus een prima oplossing.
en kwa prijs: Wat kost een 'converter' die je noemt? Als je naar gigabit zou willen mag je dat ook allemaal vervangen. En daarnaast ken ik geen mediaconverters met glas in, glas uit en koper, dus dan zou je per 300m al 3 mediaconverters nodig hebben. Een simpele 8prts switch met sfps is denk ik goedkoper.
Switch met sfp's onderschrijf ik op zich wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik kan het wel maken voor je met Glas maar ook met een draadloze bridge.
beide pas ik op veel locaties toe en allebei werkt vlekkeloos .

De draadloze verbindingen die wij maken worden veelal in de tankbouw gebruikt op locatie's waar geen koper in de grond zit en het in de tijdsbestek ook niet interessant is.
Deze werken echter super stabiel , vaak werken er een man of 15 achter zo een verbinding.

Glas geniet echter de voorkeur , niet gevoelig voor weer, bliksem/stroom . prijs voor glas is niet vreselijk duur , echter moet je wel wat apparatuur aanschaffen ( converters of 2 switches met gbic's )

Netwerk Engineer

Pagina: 1