Computer loopt vast bij gebruik torrentclients

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90613

Topicstarter
Hier baal ik van. Als ik torrents ga downloaden loopt mijn computer na een korte tijd vast. Eerst kun je met je muis ineens niets meer aanklikken. Waarna na enkele seconden ook het muisicoontje niets meer doet. Enige optie op dat moment is een dikke reset.

Wat heb ik al gedaan:
- Spyware verwijderen
- Virusscan
- Registry cleanup

Niets helpt. Ik denk over een herinstallatie van mijn computer. Gewoon omdat ik dan zeker weet dat ie weer helemaal schoon is. Of heeft iemand nog een specifiek helder idee van wat ik nog kan proberen?

Ik weet dat een vastloper natuurlijk aan heel veel dingen kan liggen, maar het gebeurt echt alleen als ik die torrentclient opstart. Het maakt ook niet uit welke client, daar ik eerst Vuze had en toen uTorrent. Beide veroorzaken het probleem.

Bedankt!
MeanRat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zou kunnen proberen taakbeheer op te starten, daar in de gaten houden hoeveel geheugen je gebruikt en hoe druk je processor is en dan de torrent client opstarten.

Welke client gebruik je?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Phas0r schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:14:
Je zou kunnen proberen taakbeheer op te starten, daar in de gaten houden hoeveel geheugen je gebruikt en hoe druk je processor is en dan de torrent client opstarten.

Welke client gebruik je?
Eerst dus Vuze, nu gebruik in uTorrent. Vuze had veel meer inhoud en vergde mijns inziens meer geheugen. uTorrent is zo te zien wat minder groot en gewoon een pure torrent client. Maar mijn computer zou alles aan moeten kunnen. Zeker met het downloaden van torrents. Immers, hij heeft het ooit gewoon gedaan. Spyware zou het probleem dan kunnen zijn, maar daar heb ik dus al een scan op gedaan. Met Hijackthis.

Nog andere spyware shit eroverheen gooien misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Gebeurt het alleen als je daadwerkelijk iets download of als de client alleen aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Preau schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:36:
Gebeurt het alleen als je daadwerkelijk iets download of als de client alleen aan staat?
Dat weet ik niet zeker. In die zin dat ik 'download' ook lees als 'upload'. Ik download namelijk niets, maar upload wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Anoniem: 90613 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:00:
Ik weet dat een vastloper natuurlijk aan heel veel dingen kan liggen, maar het gebeurt echt alleen als ik die torrentclient opstart. Het maakt ook niet uit welke client, daar ik eerst Vuze had en toen uTorrent. Beide veroorzaken het probleem.
Kan zijn dat een van de torrents/bestanden van de torrents een probleem geeft.

Misschien een idee om alle torrents eruit te kieperen, programma op te starten, een voor een de torrents toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:40
Ik zou tussen je opties van UTorrent is gaan kijken of je opties hebt om het gebruik van de HD te beperken. Bijna elke moderne torrent client heeft dit.

Vuze heeft hiervoor bijvoorbeeld:
- Preform read-aheads to reduce disk reads when uploading
- Cache download data to reduce disk writes and also decreases disk reads required for piece checking

Verder zou je kunnen proberen om een limiet te stellen aan het aantal mensen die per torrrent geconnecteerd kunnen zijn, bijvoorbeeld 100 connecties max, maximaal 5 torrents actief en 20 personen maximaal per torrent actief. Verder upload limiet alhoewel ik betwijfel dat het hier aan ligt (maar is wel handig als je niet alleen thuis zit zodat je niet het hele internet vetraagd "lees geen upload voor de rest over laat).

Ik weet ook niet hoe het met je harde schijven zit RAID probleem misschien (verschillende HD's voor RAID op een slechte interne controller ex. JMicron/nForce)

[ Voor 9% gewijzigd door Starke op 02-02-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kompaan schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:47:
[...]

Kan zijn dat een van de torrents/bestanden van de torrents een probleem geeft.

Misschien een idee om alle torrents eruit te kieperen, programma op te starten, een voor een de torrents toevoegen?
Erop doordenkend, kan het zijn dat uTorrent niet opgestart wordt met administrator rechten? Windows Vista heeft zo'n 'mooi' systeem dat je ingelogd bent als administrator en programma's tóch niet worden opgestart met administratorrechten. Heeft me ook veel irritatie gekost met het spelen van Fifa 2009 omdat die veel op administratorniveau wil uitvoeren en dus, jawel, vastliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Anoniem: 90613 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:54:
[...]

Erop doordenkend, kan het zijn dat uTorrent niet opgestart wordt met administrator rechten? Windows Vista heeft zo'n 'mooi' systeem dat je ingelogd bent als administrator en programma's tóch niet worden opgestart met administratorrechten. Heeft me ook veel irritatie gekost met het spelen van Fifa 2009 omdat die veel op administratorniveau wil uitvoeren en dus, jawel, vastliep.
Ik weet niet of dit het is, maar het is in ieder geval makkelijk te testen. Rechterklik op uTorrent en dan 'Als Administrator Uitvoeren'.
Als dit het niet is probeer dan eens zoals hierboven gezegd alle torrents eruit te halen en dan te kijken of het nog steeds gebeurt.
Is dit niet het geval voeg dan 1 voor 1 de torrents weer toe en kijk bij welke het begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:49
Ik denk dat er één van twee dingen misgaat;

- Het netwerk/de lan poort raakt overbelast en bevriest de computer
- Het geheugen loopt vol en bevriest de computer.

Ik denk dat de eerste waarschijnlijker is omdat de computer ook de harde schijf in kan zetten als cache.

Torrents onderscheiden zich door een veelvoud van (p2p-) verbindingen parallel te voeren. Als er specifieke problemen zijn met torrents - en niet met andere netwerk/internet/download toepassingen, dan schuilt hier waarschijnlijk je probleem. Test en stress je internetverbinding eens met een enkelvoudige download, bijvoorbeeld door een bestand down te loaden van speedtest.bbned.nl. Als dit goed gaat, is er een goede kans dat je afkunt met het beperken van het aantal verbinding dat opgezet kan worden - naar bijvoorbeeld 20.

Verschillende torrent clients geven ook de mogelijkheid te spelen met hoe er wordt geschreven naar de harde schijf (direct, met cache). Probeer eens verschillende instellingen.

Om uit te sluiten dat er iets misgaat met het geheugen kun je een systeem monitor gebruiken om te kijken voor hoeverre het geheugen volloopt - en hoeveel van dat geheugen wordt toegewezen aan je torrent client. Als je daar toch bent, kun je ook het CPU gebruik van de client in de gaten houden; dat wil nog wel eens oplopen. Verder worden er vrij veel lees/schrijf bewerkingen gedaan bij een torrent download. Ik heb je niets horen zeggen over blauwe schermen - maar als je ook last hebt van random vastlopers is een memtest aan te raden.

Ow, en omdat er toch waarschijnlijk iets misgaat met het netwerk... reinstall (W)LAN drivers :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg allemaal.

Gisteravond heb ik mijn torrentmap even op de externe harde schijf gezet en verwijderd wat ik toch niet meer wil zien of gebruiken. Daarnaast heb ik in de instellingen het aantal verbindingen van 200 naar 50 verlaagd. Ook heb ik de uploadsnelheid beperkt, daar deze op onbeperkt stond. Hij liep dan ook als een zonnetje gisteravond. Gelijk een torrent mogen downloaden zonder problemen. Computer de hele avond ook aangehad, met uTorrent die uploads initieerde naar andere gebruikers. Geen problemen gehad.

Waarschijnlijk is het nu in orde, al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog onzekerheid heb, aangezien er meerdere avonden waren dat hij het tóch nog gewoon deed. Maar gezien de laatste reactie, is het aannemelijk dat er inderdaad teveel verbindingen open stonden.

Enfin, we zullen zien. Mocht ik hier niet meer reageren dan kunnen we aannemen dat geen nieuws goed nieuws is. Dus bedankt in ieder geval voor de hulp!

MeanRat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu al een tijdje uTorrent up & running. Ik denk dat het te maken had met teveel open verbindingen. Dus voor de geinteresseerden, bij vastlopen gewoon naar de instellingen gaan en daar je down- en uploadsnelheden aanpassen en het maximum aantal verbindingen limiteren (ik heb het op 50 gezet).

Ik had niet veel torrents open staan namelijk. Dus heb niet het idee dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Ik heb even mijn instellingen nagekeken van Utorrent :

Max. aantal verbindingen in totaal > 1000
Max. aantal verbonden peers per torrent > 250
Aantal uploadslots per torrent > 20

Heb gemiddeld zo'n 12 tot 15 downloads tegelijk lopen. Wat me wel is opgevallen, is dat Utorrent onder XP Pro 64bit per dag 2 keer gereset diende te worden, aangezien me geheugen helemaal vol liep. Met XP Pro 32bit heb ik hier helemaal geen last van en kan ik zonder problemen Utorrent 2 weken achter elkaar laten draaien. Geen hick-ups of vastlopers what so ever. Vandaar dat ik Utorrent alleen nog laat draaien onder XP Pro 32bit.
Pagina: 1