Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGerard
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 22:32
Ik heb een vraagje over de door intel gemelde fout in de SATA-300 poorten op de P67/H67 moederborden.
Ik neem aan dat meer mensen hier (binnenkort) vragen over krijgen, dus heb ik de topic titel vrij algemeen gehouden, zodat ook andere vragen rond dit issue in dit topic gesteld kunnen worden :-)

Mijn vraag:
Ik heb de de P8P67 EVO besteld, waar volgens de Asus website meer SATA poorten op zitten dan de overal genoemde 4x3 + 2x6:
Intel® P67 Express Chipset
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (gray)
4 xSATA 3.0 Gb/s ports (blue)
Intel® Rapid Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
Marvell® 9120 controller
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (navy blue)*
JMicron® JMB362 SATA controller
2 xExternal SATA 3.0 Gb/s ports*
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.
Als ik dit goed begrijp zijn er dus:
2x6
4x3
2x6 (totaal: 4x6)
2x3 (external)

Ik heb me wat ingelezen over de precieze details van het probleem op deze website:
http://www.anandtech.com/show/4143/the-source-of-intels-cougar-point-sata-bug

Hier wordt dus gezegd:
The fact that the 3Gbps and 6Gbps circuits have their own independent clocking trees is what ensures that this problem is limited to only ports 2 - 5 off the controller.
Mijn vraag is nu: hoe zit dat met de poorten op de EVO? Werken alleen de 4x3 poorten niet en de rest (inclusief 2x3 poorten) wel, of zit de verdeling hier totaal anders, zodat bijvoorbeeld ook een paar 6 GB/s poorten problemen op kunnen gaan leveren?

Wat is uberhaubt het verschil tussen de poorten in grey en navyblue?

Hopelijk kan iemand van jullie hier antwoord op geven :-) Alvast bedankt!

[edit] ik bedoelde grey ipv blue :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de poorten via verschillende chipsets lopen en dat de ene Sata 3.0 Gbps (blue) en de ander Sata 6.0 Gbps (navy blue) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 00:15

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Er is ook gewoon een topic voor dit platform. Daarbij is het vrij duidelijk dat alleen de sata300 (blue) poorten worden beinvloed en niet de sata 600 (navyblue)...

[ Voor 5% gewijzigd door SouLLeSSportal op 02-02-2011 08:06 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGerard
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 22:32
Sorry, mijn fout. Ik bedoelde grey ipv blue... Wat is het verschil tussen de 2 kleuren SATA 600 poorten?

Ik kon het topic trouwens niet vinden... maar dan kan aan mij liggen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De snelheid zal waarschijnlijk weinig schelen. Maar zoals je kan lezen, staan 2 poorten via de Intel controller en de andere 2 poorten via de Marvell controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwinzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 22:04
de 2 grijze poorten zijn alleen voor data schijven dus geen writers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
ieder P67 moederbord heeft de intel chipset waar 4 sata 2 (300) poorten op zitten en 2 sata 3 (600) poorten.
Verder hebben veel fabrikanten nog een extra sata chip van een andere fabrikant erop gezet. Dat is dan de marvel controller. In jou geval heb je dan intern 4 sata 3 poorten, 2 van intel en 2 van Marvel waar je vervolgens sata 2 of sata 3 schijven op kan aansluiten (sata 3 is backwards compatible).
De problemen zijn dus alleen met de 4 intel sata 2 poorten (blue bij jou) en niet met de rest.

p.s. de problemen zijn trouwens niet meteen en bij iedereen met de sata 2 poorten. Grote kans dat je het niet eens merkt vandaar dat ik mijn DVD writer gewoon op een sata 2 poort zet :)

[ Voor 18% gewijzigd door luckyjan op 02-02-2011 23:23 ]

Pagina: 1